• 0

1 partner wil doorgaan en 1 partner wil stoppen in vof

hallo,

help me aub :'(

 

misschien gek dat ik deze mail stuur maar wil heel graag hulp voor het te laat is :'(.

mijn man is mede eigenaar van een vof onderneming.

dit horeca bedrijf loopt nu een aantal jaar en heeft het erg moeilijk nu.

naast een banklening van 100.000 en nog geleend geld van de brouwerij van 10.000 euro loopt het met het bedrijf niet goed. mijn man heeft een andere mening als het gaat om zaken te doen dan zijn vennoot.

en dan niet alleen financieel gezien maar ook de manier waarop het bedrijf hoort te gaan.op de werkvloer.

de vennoot wil telkens alleen maar geld lenen (van zakenvriend die hij kent) om andere schuldeisers af te betalen.

en verwacht met de economische crsis dat dan alles wel weer goedkomt in 2011 of 2012.

de schulden lopen zo alleen maar op ben ik bang voor.

mijn man denkt er aan om te stoppen maar nu weten we niet wat te doen.

de vennoot wil absoluut niet stoppen!!!

er is nog geen kwaad bloed dus we kunnen nog allemaal praten maar wat kunnen we het beste doen.

de vennoot heeft zelf prive een negatieve bkr registratie dus kan geen geld lenen bij een bank om mijn man uit te kopen(voor zover daar dan sprake van is?) iets wat we dus ook maar niet weten.?

heeft mijn man wel iets te zeggen over dat ie wel geld zou willen zien voor al die jaren moeite en hard werk?

of is dat alleen als er eigen vermogen in is gestoken.

want er zijn geen positieve cijfers.

en wat als mijn man zou zeggen dat hij de zaak gewoon over doet aan de vennoot (gratis >;() als die dat wil en daar de papieren voor zou tekenen, kan dan niemand ons lastig vallen mocht de vennoot in de toekomst failliet gaan?

of moet mijn man de 50% van de 100.000 euro betalen en zelfs nog die 5000 van die andere lening?

nou heb ik zelf een kleine beautysalon aan huis ben dus zelf ook ondernemer maar kan bij een faillisement een curator daar ook aan komen?want heb wel gelezen dat bij een faillisement er prive aangeklopt gaat worden als het om een vof gaat.andersom weer niet..

wij zijn niet getrouwd maar wonen wel al jaren samen.

het komt er op neer dat we vast zitten maar graag van die toko af zouden willen.

we willen graag ons concentreren op de andere dingen in het leven.

 

ik ben op de kvk site geweest en op google al de meest gekke manieren geprobeerd met intypen of ik iets kan vinden in gewone mensen taal wat te doen.hopelijk kan iemand mij helpen met deze vragen!!!

 

met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel in het kort:

 

- als 1 partner de VOF wil voortzetten wordt de VOF meestal in een eenmanszaak omgezet.

- per datum stoppen wordt de balans opgemaakt. Het saldo van schulden en bezittingen (kan dus negatief zijn!) wordt verdeeld (meestal 50/50, staat in het VOF contract) over beide partners. Zo te lezen zijn de schulden groter dan de bezittingen, dus reken maar op 50% van de schulden die bij je echtgenoot terechtkomen.

- bankkrediet moet overgezet worden op overblijvende partner, net als bankrekeningen.

- alle contracten met leveranciers nakijken en overzetten op nieuwe eenmanszaak.

 

Haal er maar snel een deskundige bij. De VOF gebruikt neem ik aan een boekhouder of accountant? Die kan ook eea uitleggen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Heel in het kort:

 

- als 1 partner de VOF wil voortzetten wordt de VOF meestal in een eenmanszaak omgezet.

- per datum stoppen wordt de balans opgemaakt. Het saldo van schulden en bezittingen (kan dus negatief zijn!) wordt verdeeld (meestal 50/50, staat in het VOF contract) over beide partners. Zo te lezen zijn de schulden groter dan de bezittingen, dus reken maar op 50% van de schulden die bij je echtgenoot terechtkomen.

- bankkrediet moet overgezet worden op overblijvende partner, net als bankrekeningen.

- alle contracten met leveranciers nakijken en overzetten op nieuwe eenmanszaak.

 

Haal er maar snel een deskundige bij. De VOF gebruikt neem ik aan een boekhouder of accountant? Die kan ook eea uitleggen.

 

Aanvulling op Fred: als de zakenpartner de zaak wat waard vindt en over wil nemen, dan zou je dat deels met de schulden kunnen verrekenen. Het meest logische is echter inderdaad dat je man voor de helft van de schulden verantwoordelijk is. Het zou anders ook vreemd zijn wanneer je samen schulden aangaat dat één van de twee er dan zomaar mee zou kunnen stoppen en de ander achterlaat met schulden.

 

Of jullie in privé geraakt kunnen worden is van meerdere dingen afhankelijk. Heb jij bijvoorbeeld meegetekend bij de bank? Van wie is het huis waarin je woont? Hebben jullie een samenlevingscontract waarin bepalingen staan over 'zijn en dijn'?

 

Succes, dit zal zwaar voor jullie zijn!

Link naar reactie
  • 2

In de eerste plaats welkom op dit forum. Ik denk dat er geen betere plaats is om dit soort vragen te stellen omdat veel leden (waaronder ondergetekende) in een vergelijkbare situatie hebben gezeten.

 

Als ik je verhaal zo lees is het probleem in de volgende stukken te knippen:

1. Het bedrijf rendeert onvoldoende (je hut loopt niet, zogezegd);

2. Binnen het management is er verdeeldheid over het te volgen beleid (de neuzen staan een andere richting op);

3. Er is sprake van een verslechterende schuldpositie (het water staat je aan de lippen en wil maar niet zakken);

 

Verder lees ik tussen de regels door dat de vennoot een dominante positie inneemt, zijn eigen koers vaart en niet al te scheutig is met het verstrekken van informatie. Tot slot is het onrustig in huize weltevree omdat er in ieder geval naar de mening van vrouwlief het huishoudboekje onvoldoende vruchten plukt van het harde werken van manlief. (Gokje: Jouw man is de gastronoom / entertainende barkeeper / chefkok / gezicht van de zaak en de vennoot heeft zich opgeworpen als het "zakelijk brein"?)

 

Alles bij elkaar een fijne pot pruttelende ingrediënten volgens explosief recept. De vraag is niet of de boel ploft, maar wanneer.

 

Ik deel de mening van Fred dat jullie hulp moeten zoeken. Ik verschil echter van mening met Fred dat je die hulp bij de boekhouder of accountant kunt vinden. Je hebt meer nodig dan alleen een uitleg hoe de officiële verrekening verloopt bij het ontbinden van de VOF. Je hebt een strategie nodig om hier met zo min mogelijk (let op: ik zeg niet zonder) kleerscheuren vanaf te komen. Maar dat dit pijn gaat doen staat als een paal boven water.

 

Verder denk ik dat het goed is hulp te zoeken in de vorm van iemand die namens jullie de onderhandelingen voert. Als er iets is wat je in deze situatie niet kunt gebruiken dan is het wel de emotionele betrokkenheid. Het vertroebelt je beoordelingsvermogen en strategisch inzicht. De relatie is nu nog goed met de andere vennoot, maar zodra jouw man meedeelt er mee te willen stoppen verdwijnt alle kameraadschap als sneeuw voor de zon. Het gaat dan ineens over geld en dan is het ieder voor zich, waarbij over en weer met verwijten wordt gesmeten. Niet leuk, maar dat is negen van de tien keer helaas wel zoals het gaat. Been there, done that.

 

Er zijn een aantal dingen die je je goed moet realiseren. Het feit dat jouw man hard heeft gewerkt in die zaak creëert geen waarde. Het enige dat waarde creëert in een bedrijf is winst. Geen winst = geen waarde.

 

Verder zijn voor alle schulden die zijn ontstaan ten tijde van de VOF, beide vennoten volledig hoofdelijk aansprakelijk. Dus als er een ton schuld te verhalen is, is het niet zo dat jouw man voor 50K aansprakelijk is, en de vennoot voor de andere 50K. Als de schuldeisers het bij de ene vennoot niet kunnen halen, kloppen ze voor het volledige bedrag bij de andere venno(o)t(en) aan.

 

Als vennoten uit elkaar gaan, en er één de zaak voortzet, heeft dat geen gevolgen voor de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de reeds bestaande schulden. De vennoten zijn samen die schulden aangegaan, en het enkele feit dat de samenwerking is opgehouden wil niet zeggen dat de scheidende vennoot niet meer hoofdelijk aansprakelijk is. Ook een overeenkomst tussen de vennoten dat de voortzettende vennoot alle schulden op zich neemt verandert niets aan de aansprakelijkheid van de scheidende vennoot. Schuldeisers kunnen dan nog steeds de vordering volledig op de scheidende vennoot verhalen. De scheidende vennoot kan op zijn beurt met de overeenkomst in de hand wel de vordering op de voortzettende vennoot verhalen. Maar meestal blijkt dan dat er niets meer te verhalen valt.

 

Bij een eventueel toekomstig faillissement van de voortzettende vennoot zal de curator schulden die zijn ontstaan tijdens de samenwerking op de scheidende vennoot verhalen. Als deze dat geld niet kan ophoesten, is een faillissement van de scheidende vennoot nagenoeg onafwendbaar. (Of hier zo'n overeenkomst wel van toepassing kan zijn, moet Steven of Edward hun licht maar even over laten schijnen. Ik kan me voorstellen dat verrekening niet mogelijk is volgens art53Fw. De vordering van de scheidende vennoot ontstaat pas tijdens het faillissement, ná de incassering door de curator. Vóór de incassering is er geen sprake van een vordering, zelfs geen voorwaardelijke vordering of een niet-direct opeisbare vordering. Hierdoor is het goed mogelijk dat de curator wel kan incasseren, maar dat de scheidende vennoot de vordering die dan ontstaat slechts ter verificatie kan indienen.)

 

Er zijn twee uitzonderingen op het bovenstaande:

(1) De schuldeisers gaan er mee akkoord dat de voortzettende vennoot de schulden op zich neemt;

(2) De schulden zijn door één van de vennoten onwettig aangegaan.

 

Voor wat betreft de bankschuld acht ik het niet waarschijnlijk dat de bank akkoord gaat met de overname van de schuld door de vennoot. De bank levert daarmee namelijk verhaalsmogelijkheden in, en de vennoot heeft een negatieve BKR notering. Het zou niet logisch zijn van een bank om een krediet om te zetten naar iemand die in de boeken staat als wanbetaler. Het is eerder waarschijnlijk dat de bank als reactie op het uiteengaan van de vennoten de kredietfaciliteiten zal intrekken.

 

De brouwer zal daar wat minder kieskeurig in zijn, die kijkt eerder naar het totaal plaatje. Hoe de brouwer omgaat met een eventueel ondertussen ontstaan negatief Bibop advies kan ik niet zeggen. Maar gezien de hoogte van de schuld aan de brouwer op het totaalplaatje, is dat nog de minste van je zorgen.

 

Toch kan de brouwer in dit geval wel jullie redding betekenen. In sommige gevallen is de brouwerij namelijk bereid om voor de voortzettende vennoot garant te staan bij de bank. Een goed doorwrocht ondernemingsplan is dan wel van essentieel belang.

 

Voor wat betreft het onwettig aangaan van een verplichting door één van de vennoten het volgende: In de meeste vennootschapsovereenkomsten staat een bepaling dat bij aankopen of verplichtingen boven een bepaald bedrag schriftelijke toestemming nodig is van beide vennoten. Anders gezegd: Boven een bepaald bedrag moeten beide vennoten tekenen.

 

Dit geeft misschien wel mogelijkheden. Als in de vennootschapsovereenkomst staat dat beide vennoten moeten tekenen bij transacties boven de Eur 10.000 en de vennoot heeft een lening afgesloten bij die zakenvriend voor Eur 15.000,-, is uitsluitend de vennoot aansprakelijk voor die Eur 15.000,-. Als de vennoot bijvoorbeeld een leasecontract heeft afgesloten voor een nieuwe auto zonder daarbij de instemming van jouw man te hebben, is uitsluitend de vennoot voor de nakoming van die leasetermijnen aansprakelijk.

 

Het bovenstaande is niet volledig. Er zijn nog zat voetangels en klemmen waar je rekening mee moet houden. Ik hoop dat ik je hiermee toch een duwtje in de goede richting heb gegeven.

 

Het allerbelangrijkste is en blijft: zoek hulp. En dan niet bij de boekhouder of accountant, want die kunnen je niet zo heel veel meer vertellen dan wat hierboven staat. Je hebt meer aan een advocaat of insolventiejurist. Kijk maar eens goed rond op dit forum, er lopen er hier wel een paar van rond.

 

Sterkte!

 

 

 

 

 

 

(Koffie? Op dit tijdstip? Doe mij maar wat sterkers...)

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

allereerst heel erg bedankt voor de snelle reacties!

ik ben al een stuk wijzer geworden over wat onze eventuele mogelijkheden zijn!

het is idd een erg emotionele gebeurtenis maar probeer daarom goed de zakelijke kanten te leren.

 

de vennoot van mijn man heeft al vernomen dat mijn man het niet meer trekt en er mee wil stoppen.

daardoor hebben wij ook begrepen van hem dat hij wil doorgaan.

op dit moment zien wij de verkoop van het bedrijf als enige oplossing van ons probleem.

als we dan een koper kunnen vinden natuurlijk in deze economische zware tijden.

en we zullen dan misschien wel 0 euro weglopen maar wel met een hoop dingen geleerd.en dat is voor ons voldoende.

want met faillisement aanvragen zitten we zowieso aan de kosten vast de komende jaren.als ik dat goed gelezen heb?? ???

niet te benoemen alle prive spullen die ook aangesproken kan worden?

 

 

maar wat moeten we doen als wij dat aandragen en de vennoot wil niet de zaak verkopen.

kunnen wij hem ''dwingen'' de zaak van de hand te doen?

of is dan alleen de enige optie om de scheidende partner te worden en hij maakt er een eenmanszaak van en dan maar hopen dat hij niet failliet gaat?

en wat als iemand de plaats van mijn man inneemt? ik bedoel iemand die wel vennoot wil worden? ::)

neemt die dan alle schulden ook op zich? of zou dan nog een bank later geld bij ons kunnen halen omdat mijn man degene in de tijd van opstarten en de lening van de bank op papier stond?

 

toch nog weer een hoop vragen, :-[

 

met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Alles ten tijde van de VOF met je man kan op je man verhaald worden. Pas zodra hij daar uit is en alles correct afgehandeld is zal hij niet meer aansprakelijk zijn voor het handelen van de VOF na zijn uittreden. De schulden van daarvoor kunnen vrijwel altijd persoonlijk op hem geclaimd worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

...

toch nog weer een hoop vragen, :-[

 

met vriendelijke groet,

 

 

Omdat dit soort situaties toch vaak maatwerk is, en je (terecht) ook niet alles op dit forum zult willen plaatsen, is het toch aan te raden zsm een deskundige in te schakelen. Daar zitten wel kosten aan verbonden maar met onvolledige adviezen kun je wel eens een stuk duurder uit zijn.

 

Neem eens contact op met HL leden Ruben van den Oord of Marco vd Maagdenberg.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.