• 0

Starten met BV en eenmanszaak

Hallo,

 

Halverwege dit jaar ben ik bij mijn werkgever vertrokken met een gouden

handdruk. Om deze handdruk fiscaal vriendelijk te kunnen ontvangen heb ik

een zgn. stamrecht BV opgericht. Tevens heb ik aan de belastingdienst

verzocht om af te zien van de 'gebruikelijk loon'-regeling, omdat ik geen

feitelijke activiteien vericht in de deze BV.

Bovendien ben ik ook nog een eenmanszaak gestart om mijn activiteiten als

freelancer te kunnen beginnen, zodat ik gebruik kan maken van allerlei

fiscale (starters-) faciliteiten

Bij het verkrijgen van opdrachten merk ik dat mijn opdrachtgevers het liefst

zaken doen met een BV vanwege een potentieel risico op naheffingen van

UWV-premies i.v.m. ketenaansprakelijkheid.

Ik denk dit als volgt te kunnen opvangen:

1. Ik factureer mijn opdrachtgever voor een bedrag vanuit de BV.

2. Ik factureer mijn BV vervolgens vanuit mijn eenmanszaak voor hetzelfde

bedrag.

Mag ik in deze 'constructie' nog steeds af zien van de 'gebruikelijk

loon'-regeling en gebruik maken van de fiscale (starters-) faciliteiten?

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Gerard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik dacht; dit ga ik es opzoeken bij de belasting dienst; niets te vinden over gebruikelijke loonregeling.

 

Als ik je verhaal zo lees lijkt het me dat je daar niet op terug kunt vallen omdat je die regeling hebt getroffen omdat je er 'geen feitelijke activiteiten in voert'; op het moment dat je start met factrureren start je dus wel met activiteiten in die BV.

 

Bovendien weet ik niet of je als eigenaar van de eenmanszaak wel kunt factureren aan je eigen BV?? Kan het wel dan vraag ik me af waarom je hetzelfde bedrag factureert? En waarom zou je dat ook doen;

 

A: als jouw BV jou enige opdrachtgever is moet je bv voor jou loonbelasting gaan betalen( zelfde risico als jou opdrachtgevers lopen als jij als éénmanszaak factureert, je kan ook heel simpel een VAR aanvragen omdat uit te sluiten w.b.t. jouw opdrachtgevers; dan heb je heel geen bv nodig bij wijze van)

 

B: Dat heeft niets te maken met keten aansprakelijkheid maar met arbeidsrelatie. Bovendien heb je alleen recht op startersaftrek als je voldoet aan een aantal voorwaarden die je opgelegd krijgt als je wordt beschouwd als zelfstandig ondernemer en minstens 1225 uren daadwerkelijk besteed aan je zaak per jaar, incl. opleidingen die bedoeld zijn je vakkennis op peil te houden etc.

 

C: Waarom zou je geen gebruik maken van je BV? In een eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk, in een bv die ouder is dan 1jaar niet?? Wat is het probleem?

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Als jij geld in je bv hebt gestopt en je gaat vervolgens iets doen met die bv, dan zal de fiscus een vertrouwde situatie tegenkomen. Heb je echter een bv opgericht en dan een eenmanszaak, dan ziet de inspecteur dat eerder als een gekunstelde situatie en daar is onze belastingwetgeving nooit blij mee. Richtige heffing en hardheidsclausule worden dan naar je hoofd geslingerd en al je creativiteit verdwijnt in de papershredder.

 

Een bv heeft bovendien nog een ander voordeel. Je kunt jezelf een salaris toekennen dat een stuk lager ligt dan je uurtarieven. Aan het eind van het jaar kun je dan zelf kijken of er nog iets aan winst moet worden uitgekeerd of niet. Diverse kosten zijn voor rekening van de bv, dus de winstbehoefte kan vrij klein blijven. De reserves die je opbouwt zijn een appeltje voor de dorst. Voor zover ik weet is de belasting voor winst uit aanmerkelijk belang nog steeds een stuk lager dan de inkomstenbelasting die je als eigenaar van een eenmanszaak kwijt bent.

 

Je nachten worden ook een stuk langer. Als je te maken krijgt met grote risico's en je bent niet hoofdelijk aansprakelijk, dan slaapt dat ongetwijfeld een stuk beter dan de vrees dat je je boot moet verkopen om de advocaat te kunnen betalen...

 

Wellicht kan het helpen als je ons eens verduidelijkt waarom je de eenmanszaak-constructie hebt bedacht?

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Ik had de ´constructie´ bedacht omdat enerzijds mijn klanten liever zaken doen met een BV en ik van de andere kant gebruik wil maken van de extra fiscale faciliteiten als starter met een eenmanszaak.

Ik loop heel weinig aansprakelijkheidsrisico gezien de aard van mijn werkzaamheden.

Link naar reactie
  • 0

Ik loop heel weinig aansprakelijkheidsrisico gezien de aard van mijn werkzaamheden.

Kan ik me niks bij voorstellen, sorry. Iedereen die zaken doet loopt aansprakelijkheidsrisico's tegenover zijn afnemers. Ik word dan wel erg benieuwd naar de aard van je werkzaamheden...

 

Even een vraagje. Waar heb je gevonden dat de startersfaciliteiten niet gelden wanneer je een bv opricht? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar vind nergens een dergelijk criterium voor de starters- en zelfstandigenaftrek. Ook met een bv kun je volgens mij aan de voorwaarden voldoen(?)

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet gelden de starters faciliteiten alleen als je met ondernemen (eenmanszaak, VOF, CV) begint, en niet als je een dienstverband aangaat met een rechtspersoon waarin je ook aandeelhouder bent... (BV, NV)

 

Ik zou gewoon zo'n VAR (Verklaring Arbeids Relatie) aanvragen, dan hebben je klanten niets te vrezen van ketenaansprakelijkheid!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de belastingdienst de constructie van factureren niet zo erg vind. Ik denk echter dat men dan wel het gebruikelijk loon voor de dga op 38000 euro voor de BV gaat zetten, immers verzet de directeur wel degelijk werkzaamheden voor de BV, zeker gezien de constructie zie ik hier een gevaar. Tevens wil ik je wijzen op het BTW risico. De fiscus zal zowieso een fiscale eenheid opleggen tussen de BV en de DGA, zodat je persoonlijk aansprakelijk word voor de Btw schulden van je BV. Indien je blijft roepen, dat je BV niet onderneemt heb je nog een groter probleem. Want als de BV geen ondernemer is kan de DGA geen fiscale btw eenheid met haar vormen. Dan moet de DGA een loon factuur + BTW sturen naar de BV. Die gefactureerde Btw kan de BV niet aftrekken, dus is dit weer een kostenpost voor haar.

 

Wat betreft de extra aftrekposten voor de eenmanszaak vind ik dat je helemaal goed zit. Ik zou zeker proberen om die te claimen. Waarom laat je de winst van de opdracht niet in je BV vallen ? Is dit omdat de eenmanszaak dan geen overige aktiviteiten heeft ?

 

Nog een keer je verhaal lezende denk ik dat je de bestaande BV er niet bij moet betrekken aangezien deze een gesloten boek met afspraken lijkt te zijn. De eenmanszaak zou ik behouden, en alle mogelijke opdrachten op haar facturen vanwege de ondernemers faciliteiten!!! (mooi geld toch?) ;)

Daarnaast zou ik een nieuwe BV oprichten...(eventueel een dochter), indien je echt 1 opdracht niet kunt binnen halen zonder deze BV dan laat je zo over die lopen. ALs je trouwens dan DGA word van de dochter ipv de Holding vervalt tevens het verhaal van BTW op salaris van DGA. Ik zou voor die dochter een laag basis salaris voor de dga afspreken. De winst die in de dochter overblijft kan doorstromen naar je holding BV.

 

Ik zit zelf in een soort gelijk bootje als jouw, ik heb een eenmanszaak welke ik wil behouden voor faciliteiten, maar wil afscherming binnen BV.

Sorry als ik een beetje warig spring van hak op tak, vraag maar raak als ik je kan helpen.

 

 

vr gr

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een ingewikkeld gehannes eigenlijk......

Dat zou toch allemaal niet nodig hoeven zijn.

Ik denk dat ik het geval toch maar eens met de belastingdienst zelf ga bespreken, maar eens kijken of er afspraken te maken zijn.

Allemaal bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.