• 0

Risico ondermijning octrooiaanvraag door concurrenten?

Hoi,

 

In deze thread: Nieuw product: goedkope of dure grondstoffen gebruiken? zegt P.J. Odems het volgende:

Ow... ik dacht op te hebben gemaakt dat er al patent verleend was. Weet je dat je een maand of negen moet rekenen voordat bekend wordt of je aanvraag wordt gehonoreerd? Ook de Raad doet een onderzoek of je patent wel verleend kan worden. Uit dat onderzoek volgen verwijzingen naar andere vergelijkbare patenten, die mogelijk met jouw aanvraag kunnen conflicteren.....

In de winkel zonder daadwerkelijk patent is dan natuurlijk wel even minder dan met een patent.

 

Pas op dat je niet in dat imago van "patent pending" blijft hangen. Daar hebben genoeg (gerenommeerde) bedrijven last van gehad. Daarnaast zul ja dan op elk product de term "patent pending" moeten laten drukken. Laten kun je dat wijzigen met het patentnummer.

 

Pas op, (ik spreek ook namens mezelf), de term "patent pending" nodigt mede-ondernemers uit om het product grondig te gaan onderzoeken en te bekijken of er kleine technische wijzigingen/aanpassingen mogelijk zijn om jouw aanvraag te omzeilen.

De tweede "pas op", is dat je met je "patent pending" grotere bedrijven (jouw concurrenten) de vrije hand geeft om ook een onderzoek te doen en al op voorhand bezwaar te maken tegen patentverlening. Als eenling heb je de financiële middelen niet om dat te bestrijden. Als het onderzoek is afgerond en de publicatie is gedaan, is die kans veel kleiner, want dan moet zo'n bedrijf meteen naar de rechter stappen. Ook om dat te bestrijden heb je waarschijnlijk geen middelen.

 

Dat hangt helemaal van jouw concurrenten af. Als daar een groot bedrijf tussen zit dat nu de markt in handen heeft, zal dat bedrijf alles doen om die markt te behouden. En in de periode "patent pending" is een rechtszaak dus nog niet aan de orde. Zo'n bedrijf kijkt echt niet alleen naar het bedreigende product, maar natuurlijk ook naar de bedreigende partij.

 

Maar ja. Ondernemen brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Zeker als je je hakken in het zand wil gaan zetten om een concurrentieslag te voeren.

 

Hier schetst P.J. Odems een probleem waar ik me nog niet bewust van was: concurrenten kunnen jouw octrooiaanvraag proberen te ondermijnen, als je het product bekend maakt en het gaat vermarkten voordat het octrooi gehonoreerd wordt (uit de quote van P.J. Odems haal ik dat dat ongeveer 9 maanden zal duren).

 

Heeft iemand een idee welke factoren dit risico vergroot/verkleint?

 

Ikzelf denk dat het volgende het risico zal vergroten:

 

[*]Een of enkele grote concurrenten, met grote marktaandelen;

[*]Jij wordt als bedreiging gezien;

[*]Concurrenten zijn zich bewust van jouw bestaan;

[*]Concurrenten hebben grote financiele middelen (om bijvoorbeeld een octrooionderzoeker in dienst te hebben, en een rechtszaak te voeren);

[*]Concurrenten zijn in het bezit van octrooien (waardoor ze eerder eraan zullen denken jouw octrooiaanvraag te ondermijnen);

[*]Jouw vinding wijkt weinig af van de standaard in de branche, waardoor (1) jouw vinding makkelijker ondermijnt kan worden, en (2) concurrenten je eerder als een concurrent zien

 

Zien jullie nog meer risicofactoren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is je vraag nou precies?

Tot op dit moment heb ik van jou nog geen enkel inhoudelijk topic gezien dat direct gerelatieerd is aan een product of dienst. Wel kom je hier allerlei discussies starten, waarna regelkmamtig blijkt dat je eigen geen flauw benul hebt waar je over praat.

Misschien kun je een tijdje een ander forum opzoeken en terugkomen als je echt gaat ondernemen ?

Van mij hoef je op jouw aan IE gerelateerde vragen geen enkel antwoord meer te verwachten want het lijkt vooral parels voor de zwijnen.

Link naar reactie
  • 0

Wat is je vraag nou precies?

Tot op dit moment heb ik van jou nog geen enkel inhoudelijk topic gezien dat direct gerelatieerd is aan een product of dienst. Wel kom je hier allerlei discussies starten, waarna regelkmamtig blijkt dat je eigen geen flauw benul hebt waar je over praat.

Misschien kun je een tijdje een ander forum opzoeken en terugkomen als je echt gaat ondernemen ?

Van mij hoef je op jouw aan IE gerelateerde vragen geen enkel antwoord meer te verwachten want het lijkt vooral parels voor de zwijnen.

Jammer...

 

Omdat ik aan het starten ben, is het op zich misschien wel logisch dat ik geen flauw benul van sommige dingen heb. Wat dan ook weer de reden is dat ik het hier vraag en dit forum lees.

 

Ik ben nu aan het brainstormen en plannen voor de marktintroductie, nadat ik nu al heel wat jaren aan mijn vinding heb gewerkt.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde een paar opmerkingen naar aanleiding van de citaten van P.J. Odems:

 

- Hij schreef: "Weet je dat je een maand of negen moet rekenen voordat bekend wordt of je aanvraag wordt gehonoreerd?", hetgeen theoretisch niet juist is. In Nederland wordt je aanvraag altijd gehonoreerd in de zin van het verkrijgen van een octrooi. De uitkomst van het verplichte onderzoek naar de stand van de techniek dat je uiterlijk ongeveer negen maanden na indiening van de octrooiaanvraag ontvangt, heeft geen invloed op het al dan niet verlenen van het octrooi maar geeft je wel inzicht in de waarde van het te verkrijgen octrooi. Ik vermoed dat Odems met het honoreren doelt op de houdbaarheid van het octrooi in geval het wordt aangevochten.

 

- Odems schreef ook: "Pas op, (ik spreek ook namens mezelf), de term "patent pending" nodigt mede-ondernemers uit om het product grondig te gaan onderzoeken en te bekijken of er kleine technische wijzigingen/aanpassingen mogelijk zijn om jouw aanvraag te omzeilen.". Als je octrooiaanvraag door een terzake kundig persoon is opgesteld, dan is (uiteraard mede afhankelijk van de uitvinding en van de omvang van de prior art) de reikwijdte van de bescherming als het goed is veel breder dan de uitvoeringsvorm van het product zoals je het op de markt brengt. Dit betekent dus dat je concurrenten, zolang jouw aanvraag in de geheime fase zit, nog niet kunnen weten of zij jouw toekomstige octrooi met alle in dat octrooi geclaimde uitvoeringsvormen kunnen omzeilen. Zij kunnen hooguit nagaan of zij de door jou op de markt gebrachte uitvoeringsvorm kunnen veranderen met behoud van de functionaliteit, maar daar schieten zij nog niets mee op als zij de inhoud van je octrooiaanvraag niet kennen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.