• 0

VOF omzetten in twee eenmanszaken

Ik ben vennoot in een VOF, we leveren diensten aan particulieren (verzorging van dieren bij klanten thuis wanneer ze op vakantie gaan). Daarover moeten we 19% BTW heffen. De BTW die we als VOF moeten afdragen komt boven het bedrag van de KOR. Echter de helft ervan zou wel onder dat bedrag vallen. We vragen ons nu af of het niet voordeliger is om als 2 eenmanszaken te opereren, omdat we dan ieder gebruik kunnen maken van KOR en geen BTW hoeven af te dragen.

 

Alleen in hoeverre is het dan nog toegestaan om onder 1 vlag te werken, want het liefst veranderen we zo weinig mogelijk aan onze huidige manier van werken. Is dat een kwestie van onderlinge afspraken of zitten daar wettelijke restricties aan vast..

Bijv.: De handelsnaam kan bij de KvK misschien maar bij 1 van de EMZ worden geregistreerd (dacht ik), maar in feite zou de ander ook dezelfde naam toch ook kunnen gebruiken zo lang de voormalig partner daar geen bezwaar tegen maakt? Of moet je dan een soort franchise constructie maken..

 

Nu is het zo dat in de meeste gevallen 1 opdracht door 1 van ons wordt uitgevoerd. Maar soms leveren we ook beiden arbeid voor 1 opdracht, idealiter wil je daar niet twee aparte facturen voor uitschrijven, het gevolg zou dus zijn dat de een dus officieel de ander moet inhuren, of kan het eenvoudiger?

 

Ik probeer een beetje de voor- en nadelen op een rijtje te krijgen van een dergelijke verandering van rechtsvorm, ben bang dat ik dingen over het hoofd zien dus wat tips en feedback is zeer welkom!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

hoi Animate

 

Opsplitsen kan eenvoudig, mits een van jullie een andere (vrijwel identieke) bedrijfsnaam kiest. Daarmee kan de KOR voor beiden in bereik komen. Maar staar je er niet blind op.

 

Twee administraties kost meer (twee KvK inschrijvingen en twee bankrekeningen ook) en het voordeel van de KOR wordt deels teniet gedaan doordat deze opgenomen moet worden als bate in de inkomstenbelasting (weliswaars voor 88% door de MKB winstvrijstelling).

 

Even rekenen dus.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.