• 0

Vragen import

Hallo allemaal,

 

Sinds enige tijd ben ik erg geïnteresseerd in de internationale handel, met name in de inkoop van producten vanuit China. Ik heb nog helemaal geen ervaring met import/export en ik ben ook niet van plan het onderstaande product daadwerkelijk in te kopen, maar wil graag inzicht krijgen in het handelsproces.

 

Als fictief product heb ik gekozen voor kleine RC helikopters inclusief afstandsbediening. Met wat google werk ben ik op de volgende site terecht gekomen (www.megafung.com) en hier een prijsopgave gevraagd van het product 9809. Na wat heen en weer mailen ben ik achter onderstaande informatie gekomen.

 

Prijs per stuk bij afname van 200 stuks: ($12,- / 1,3647) = €8,79,- *1

Shipping costs CNF*2 to Rotterdam: ($400,- / 1,3647) = €239,-

 

Overige informatie:

 

Invoerrechten Taric code (9503 0075): 4,7%

Binnenlands transport, R’dam tot opslag *3: €100,- (schatting)

Verkoopprijs excl. BTW: €21,-

Verkoopprijs incl. BTW:    €24,-

 

Met bovenstaande informatie heb ik een directe kostprijs berekening kunnen uitvoeren die er als volgt uitziet;

 

Directe kostprijs berekening

 

   

Aankoop 200 RC helicopters: €1.758,00

Kosten zeetransport: €239,00

Inklaringskosten douanea €93,86

Kosten binnenlands transport: €150,00

   

Inkoopwaarde: €2.240,86

   

Inkoopwaarde per stuk: €11,20

   

Verkoopprijs excl btw: €21,00

Verkoopprijs incl btw: €24,99

   

Brutowinstmarge per product   €9,80

Brutowinst 200 stuks €1.959,14

 

 

Ik ben mij ervan bewust dat ik er nog meer kosten gemaakt moeten worden om tot een integrale kostprijs te komen zoals opstartkosten, website, opslag etc. Dit heb ik echter nog niet berekend omdat ik mij op het moment geheel wil focussen op het handelsproces.