• 0

Vragen import

Hallo allemaal,

 

Sinds enige tijd ben ik erg geïnteresseerd in de internationale handel, met name in de inkoop van producten vanuit China. Ik heb nog helemaal geen ervaring met import/export en ik ben ook niet van plan het onderstaande product daadwerkelijk in te kopen, maar wil graag inzicht krijgen in het handelsproces.

 

Als fictief product heb ik gekozen voor kleine RC helikopters inclusief afstandsbediening. Met wat google werk ben ik op de volgende site terecht gekomen (www.megafung.com) en hier een prijsopgave gevraagd van het product 9809. Na wat heen en weer mailen ben ik achter onderstaande informatie gekomen.

 

Prijs per stuk bij afname van 200 stuks: ($12,- / 1,3647) = €8,79,- *1

Shipping costs CNF*2 to Rotterdam: ($400,- / 1,3647) = €239,-

 

Overige informatie:

 

Invoerrechten Taric code (9503 0075): 4,7%

Binnenlands transport, R’dam tot opslag *3: €100,- (schatting)

Verkoopprijs excl. BTW: €21,-

Verkoopprijs incl. BTW:    €24,-

 

Met bovenstaande informatie heb ik een directe kostprijs berekening kunnen uitvoeren die er als volgt uitziet;

 

Directe kostprijs berekening

 

   

Aankoop 200 RC helicopters: €1.758,00

Kosten zeetransport: €239,00

Inklaringskosten douanea €93,86

Kosten binnenlands transport: €150,00

   

Inkoopwaarde: €2.240,86

   

Inkoopwaarde per stuk: €11,20

   

Verkoopprijs excl btw: €21,00

Verkoopprijs incl btw: €24,99

   

Brutowinstmarge per product   €9,80

Brutowinst 200 stuks €1.959,14

 

 

Ik ben mij ervan bewust dat ik er nog meer kosten gemaakt moeten worden om tot een integrale kostprijs te komen zoals opstartkosten, website, opslag etc. Dit heb ik echter nog niet berekend omdat ik mij op het moment geheel wil focussen op het handelsproces.

 

*1) De prijs van €8,79 die ik heb gekregen van de leverancier, is dit inclusief het BTW tarief van 17% die door China wordt gehanteerd? Zoja, mag ik deze aftrekken van de 19% btw dat in Nederland wordt gehanteerd, of gaat dat anders in z’n werk?

 

*2) Op google kan ik niet heel veel informatie vinden over CNF delivery terms, de leverancier heeft mij verteld dat CNF delivery terms hetzelfde zijn als CFR. Kunnen jullie dit voor mij bevestigen?

 

*3) Maar als ik alles goed begrepen heb komen na betaling mijn spullen aan in de haven van Rotterdam. Hoe gaat het vanaf hier in z’n werk? Moet ik zelf een transporteur regelen, bijvoorbeeld TNT die de spullen bij mij af komt leveren? Hoe en aan wie moet ik de invoerrechten betalen?

 

Ik zou graag van u willen weten of ik aardig in de goede richting zit, of dat ik de plank volledig mis sla. In ieder geval hoop dat ik wat antwoorden kan vinden via dit forum op mijn vragen. Ik waardeer elke reactie en sta open voor kritiek. Tips zijn ook van harte welkom.

 

Verder heb ik nog wat algemene vragen aan de ervaren handelaren op dit forum die uit het niets zijn begonnen met het importeren van producten.

 

-   Wat heeft u bewogen om handel te gaan drijven met het buitenland?

-   Wat was uw eerste product dat u heeft geïmporteerd?

-   Wat waren grofweg de opstart kosten?

-   Was uw eerste deal winstgevend?

-   Heeft u tips voor beginnende importeurs?

 

Met vriendelijke groet,

 

Joost.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha grapjas,

 

Een lcl lossen, doaune aangifte en natransport gaan je veel meer kosten dan die 100 euro. Schat zo ongeveer 400-500 als je een redelijke transporteur hebt.

 

Verder moet je er wel op letten dat je product aan de Europese eisen voldoet (CE), aan de RoHS richtlijn voldoet en mogelijk nog iets met de radiosignalen van de afstandbediening.

 

Verder lijkt je verhaal redelijk te kloppen.

 

1) Je leverancier voert het product uit en hoeft dan geen btw te berekenen, of doet dat sowieso niet. Je kunt in Nederland enkel btw aftrekken die door Nederlandse bedrijven aan jou gerekend worden.

 

2) CNF = CFR.

 

3) Je hebt een forwarder nodig om de lossingkosten (hoog) en inklaring te betalen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.