• 0

Wet ketenaansprakelijkheid

Hallo forumleden,

 

Ik heb wederom een vraag over de wet ketenaansprakelijkheid.

 

In het kort:

Stel dat een besloten vennootschap een pand door een aannemer laat bouwen en dat pand is bedoeld voor verhuur, is die b.v. dan als opdrachtgever aansprakelijk inzake de wet ketenaansprakelijkheid voor de niet afgedragen loonheffingen van de aannemer en zijn onderaannemers ?

 

Ik zou zeggen van niet; althans dat is mijn eerste indruk.

 

Op de site van de belastingdienst staat beschreven wie er allemaal te maken krijgt met de wet ketenaansprakelijkheid.

 

Hier is o.a. te lezen dat de 'eigenbouwer' er ook mee te maken krijgt:

 

2.2 Eigenbouwer

De ketenaansprakelijkheidsregeling beschouwt ook de eigenbouwer als aannemer. Iedere ondernemer die zonder opdracht van een ander buiten dienstbetrekking in de normale uitoefening van zijn bedrijf een werk van stoffelijke aard uitvoert, is eigenbouwer. Als de eigenbouwer het werk geheel of gedeeltelijk door een ander laat uitvoeren, wordt die ander daardoor ‘automatisch’ onderaannemer.

Kenmerkend voor de eigenbouwer is dat het uitvoeren van een werk tot zijn normale bedrijfsuitoefening behoort. Het bedrijf zelf - en níet de bedrijfstak waartoe het behoort - geeft hierbij de doorslag. In veel gevallen bestaat de normale bedrijfsuitoefening bijvoorbeeld uit het fabriceren van producten voor de markt. Maar het bedrijf kan daarnaast ook zelf zijn bedrijfsmiddelen vervaardigen en onderhouden die gebruikt worden bij de fabricage van deze producten. In dat geval is het bedrijf ook eigenbouwer, met betrekking tot het vervaardigen en onderhouden van die bedrijfsmiddelen.

Ook als het bedrijf alle werkzaamheden uitbesteedt aan een ander, kan het toch als eigenbouwer worden beschouwd. Dit is het geval als: - de algehele leiding van het uit te voeren werk bij het bedrijf zelf berust èn

- het werk tot de normale bedrijfsuitoefening behoort. Het bedrijf wordt in zo’n geval dus niet als een opdrachtgever - die niet aansprakelijk kan worden gesteld - beschouwd.

 

Het is mij niet duidelijk of dit nu wel of niet van toepassing is op een besloten vennootschap die een pand bouwt met als doel dit te verhuren aan derden.

 

Wie heeft er een antwoord op ?

 

Groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd lastig. Een eigenbouwer is iemand die in de normale uitoefening van zijn bedrijf een pand bouwt of laat bouwen. Een projectontwikkelaar bijvoorbeeld.

 

Een verhuurder die een nieuw pand wil kopen voor de verhuur en een aannemer/projectontwikkelaar opdracht geeft om een pand te bouwen, is naar mijn mening geen eigenbouwer, maar een opdrachtgever. Dan is de vraag natuurlijk waar de grens ligt en daar kan ik geen antwoord op geven. Wie dat wel kan in individuele gevallen, is de belastinginspecteur waaronder de betreffende eigenbouwer/opdrachtgever valt. Dan heb je zekerheid.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.