• 0

Een onderhandse schuld akte inbrengen in een eenmanszaak

Het volgende probleem:

 

Ik heb een BV een bedrag geleend als privé persoon. Hiervoor is een onderhandse akte opgesteld waarbij de bestuurder van de BV handgeschreven een schuldverklaring afgeeft voor een bedrag van € 50.000,- Vervolgens wordt de BV door de KvK opgeheven doordat er geen betaling heeft plaatsgevonden van de jaarlijkse bijdrage aan het Handelsregister en de jaarrekening niet zijn gepubliceerd. Bovendien blijkt de BV geen belastingen te hebben voldaan en is er een derde beslag geweest door de Belastingdienst. De eigenaar van de BV is vertrokken naar het buitenland. Ik heb de eigenaar middels verschillende schrijven gewezen op zijn verplichtingen maar enig reactie is uitgebleven. Het niet reageren heeft inmiddels al 7 jaar geduurd. Omdat ik er ondertussen vanuit ga dat er niet betaald zal worden zou ik de volgende constructie willen toepassen:

 

Ik heb sinds drie jaar een eenmanszaak. De onderhandse akte die ik als privé persoon heb breng ik onder in de eenmanszaak als debiteur. Vervolgens schrijf ik deze debiteur af als zijnde een oninbare vordering

 

Kan dit en wat zijn de consequenties op fiscaal gebied?

 

Groet

 

D. Guinness

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt geld uitgeleend als privé persoon in een periode dat de eenmanszaak nog niet bestond.

De eenmanszaak heeft geen geld uitgeleend. Er is dus geen causaal verband tussen de lening en de eenmanszaak.

Ik ben bang dat de vlieger dus niet opgaat.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste Odeon,

 

Dank je voor je antwoord. Behalve dat causale verband zijn er ook andere criteria waaraan deze comstructie door de fiscus beoordeeld wordt? M.a.w. stel er is wel causaal verband.

 

Met Vriendelijk groet.

 

David Guinness

David,

 

Wat Odeon zegt is dat als het geld niet om een zakelijke reden, maar vanuit privé uitgeleend is, je die lening niet zomaar zakelijk kunt maken.

 

En aan achteraf papieren verzinnen waaruit dan toch zou blijken dat de lening zakelijk is, werken we hier niet mee.

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Mijn vraag was of er criteris zijn anders dan casaal verband om een vordering in te brengen. Daar zeg ik niet mee dat ik een list aan het bedenken ben. Ik probeer de materie te begrijpen (een higher level) en dus vraag ik of er meer creteria/eisen zijn voor het inbrengen van een vordering.

Link naar reactie
  • 0

Omdat een eenmanszaak en een privépersoon een en dezelfde zijn, is causaliteit de doorslaggevende factor bij toerekening een de onderneming.

 

Het enige waar je dan nog aan zou kunnen denken is de relatie met de BV, maar gelet op de geschetste casus zal de terbeschikkingstellingsregeling hier niet van toepassing zijn. Maar wellicht is dat nog wel iets om even te checken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste Steven,

 

Mijn vraag was of er criteris zijn anders dan casaal verband om een vordering in te brengen. Daar zeg ik niet mee dat ik een list aan het bedenken ben. Ik probeer de materie te begrijpen (een higher level) en dus vraag ik of er meer creteria/eisen zijn voor het inbrengen van een vordering.

Naast het causaal verband gelden voorwaarden als de vraag of er wel zakelijke voorwaarden zijn toegepast, maar die voorwaarden doen er niet toe, als het causale verband ontbreekt.

 

Overigens heb ik gezien deze vraag en de vraag zoals je die op rechtenforum.nl formuleerde het gevoel dat deze vragen niets met ondernemerschap te maken hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.