• 0

BTW 2010 binnen EU: wat is situatie voor leveren virtuele diensten?

Ik run een internationale directory (soort online Gouden Gids). Op mijn website staan dienstverleners uit ongeveer 100 landen (NL, EU, en rest van de wereld). Een dienstverlener kan een betaalde advertentie op mijn site plaatsen, waarbij hij afrekent door middel van een credit card.

 

Mijn vraag gaat over BTW aangifte. Ik begrijp dat in 2010 de aangifte procedure voor leveringen buiten NL (zowel binnen EU als daarbuiten) wijzigt. In het oude systeem hoefte ik geen BTW aan te geven voor transacties buiten NL, omdat dit onder zogenaamde reklamediensten regeling vielen. Wat is de sitatuei vanaf 2010 voor zowel binnen EUR als er buiten? Kan op de site van de belastingdienst dit niet vinden.

 

Mijn probleem is ook dat ik vaak niet weet waar een adverteerder zich daadwereklijk op de aarde bevindt.

 

Ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor reclamediensten goldt al dat de plaats van dienst daar was waar de afnemer is gevestigd. Dit was de uitzonderingsregel, maar is nu dus de hoofdregel. Daar verandert dus niets aan, maar je zal wel moeten weten waar hij is gevestigd.

 

Maar je zult toch ook wel een factuuradres hebben? En bij mijn weten staan er doorgaans wel contactgegevens in een dergelijke advertentie?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

In reactie: het enige dat ik soms heb is vestigingsplaats (bijv. Barcelona), omdat men op de site binnen de stad Barcelona adverteert.Er zijn echter ook partijen die vanaf de homepage adverteren, van wie ik derhalve geen locatie ken. Een factuur verstuur ik niet en weet dus ook geen echte adresgegevens en btw nummers, e.d.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je nu ook ICP formulier moet invullen op de site van de belastingdienst. Hiervoor heb je ook nog eens alle btw nummers van je opdrachtgevers nodig. Dit geld natuurlijk alleen maar voor de ondernemers waar je btw verlegd op de factuur hebt gezet.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je nu ook ICP formulier moet invullen op de site van de belastingdienst. Hiervoor heb je ook nog eens alle btw nummers van je opdrachtgevers nodig. Dit geld natuurlijk alleen maar voor de ondernemers waar je btw verlegd op de factuur hebt gezet.

 

Mijn probleem is dat ik bijna geen gegevens heb van mijn afnemers. In het kort ziet mijn transactieproces er als volgt uit:

- Adverteerder kiest een stad om in te adverteren

- Hij of zij upload haar advertentie

- Men betaalt via credit card

- Advertentie wordt automatisch geactiveerd

- Afnemer ontvangt bevestiging via email dat advertentie is geactiveerd. Men ontvangt echter geen factuur.

 

Dit proces is te vergelijken met het plaatsen van een advertentie op marktplaats.

 

Van mijn afnemers weet ik het volgende:

- UItgifte land van hun credit card

- Meestal locatie waar ze adverteren (een uitzondering is dat ze op de homepage adverteren, zonder locatie op te geven)

 

Ik weet dus geen adres, bedrijfsnaam, BTW nummer, e.d. De aard van mijn website geeft wel aan dat het hier alleen om B2B transacties gaat: het is een soort Gouden Gids waar particulieren niet in zullen adverteren.

 

Het gaat hier om ongeveer 100 transacties per maand van zo'n $ 40 per transactie.

Link naar reactie
  • 0

Beste RobN

 

Ik denk dat een belangrijk deel van de potentiele adverteerders afhaken, als ze alle data moeten ingeven (BTW nummer, adres, bedrijfsnaam). Ik krijg eigenlijk nooit de vraag of ze een factuur kunnen ontvangen. Ben dan ook huiverig deze gegvens te vragen.

 

Welke consequentie heeft dit voor BTW aangifte alsje deze gegevens niet hebt (ook voor transacties buiten EU)?

Link naar reactie
  • 0

 

Als de plaats van de afnemer niet bekend is, zal je NL BTW moeten afdragen. Je afnemer heeft dan meteen een probleem, want hij krijgt NL BTW in rekening gebracht. De BTW kan hij via de Belastingdienst in het land van herkomst terugvorderen bij de NL fiscus, maar hierdoor is er voor je opdrachtgevers wel een liquiditeitsnadeel en extra administratieve last.

Link naar reactie
  • 0

Opzich weet ik in 99% van de gevallen de plaats waar afnemer is gevestigd, door zijn of haar credit card of de locatie waar men adverteert. Moet je altijd binnen EU BTW nummer weten wil je geen BTW in rekening te hoeven brengen. En hoe zit het met adverteerders van buiten de EU? Van hen heb ik dezelfde gegevens. Is dat voldoende om geen BTW in rekening te hoeven brengen?

Link naar reactie
  • 0

 

Voor ondernemers binnen de EU moet je beschikken over een BTW-nummer omdat je dit nodig hebt voor de opgaaf ICP.

 

Voor ondernemers buiten de EU zegt de site van de Belastingdienst het volgende:

 

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

 

In de praktijk zullen veel ondernemers geen navraag doen en de diensten aangeven onder het 0%-tarief. Of dit juist is, laat ik even in het midden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.