• 0

Creatieve ideeën aanbieden, maar niet weggeven

Ik ben benieuwd of er mensen zijn, die ervaring hebben met de situatie waarin je een creatief idee hebt voor een bedrijf waar je nog geen contact mee hebt en hen het idee wilt aanbieden zonder het direct weg te geven.

Ze zullen immers willen weten wat het idee inhoudt en of het de moeite waard is om verder te praten, maar zodra je het idee op tafel hebt liggen zonder verdere afspraken, zouden ze er mee aan de haal kunnen gaan.

Maar als je niets vertelt, is het zeker oninteressant (tenzij je een grote naam hebt).

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Of wie heeft suggesties om het idee te beschermen (ik weet dat dat bijna onmogelijk is voor creatieve 'dingen' zoals een concept voor een commercial)?

Het lijkt me niet echt een goede aanpak om te beginnen met: "Ik heb een goed idee. Teken dit contract, zodat je het niet zonder toestemming kunt gebruiken en dan praten we verder." Dat is niet echt 'gezellig'.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer men het jat, kan dat maar één keer. Wanneer men je respecteert en met je in zee gaat, krijgt men niet alleen dít idee maar in de toekomst nog veel meer.

 

Bescherming van ideeën is vrijwel niet te doen: alle oplossingen zijn te omzeilen, stellen juridisch niets voor of zorgen ervoor dat de tegenpartij überhaupt niet met je wil praten. Daarom is het bovenstaande altijd ons uitgangspunt geweest, en we zijn vrijwel nooit beschaamd daarin.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

bedankt voor je antwoord. Ik zat al in die richting te denken. Goed om te horen dat het bij jullie in ieder geval zo werkt (dat geeft toch ook goede hoop).

Ideeën zijn inderdaad moeilijk te beschermen.

Ik heb zelf namelijk al eens tijdens mijn studie meegemaakt dat een idee gekaapt werd door iemand die meeluisterde, maar dat is natuurlijk een totaal andere situatie. (Maar het verklaart misschien wel mijn vraag)

 

Nogmaals bedankt! :)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Een idee opzich is niet veel waard. Het gaat naar mijn mening altijd om de uitvoering.

 

AWFUL IDEA = -1

WEAK IDEA = 1

SO-SO IDEA = 5

GOOD IDEA = 10

GREAT IDEA = 15

BRILLIANT IDEA = 20

 

NO EXECUTION = $1

WEAK EXECUTION = $1000

SO-SO- EXECUTION = $10,000

GOOD EXECUTION = $100,000

GREAT EXECUTION = $1,000,000

BRILLIANT EXECUTION = $10,000,000

 

Een bedrijf is de multiplicatie van beide. Alleen maar een goed idee is dus $20. Dat is ook een van de redenen dat een idee bijna niet te beschermen is. Een uitvoering van een idee daarentegen wel. Denk aan IP, patenten, etc.

Link naar reactie
  • 0

Als je als eenling of kleine partij een idee hebt, dan gaat het m.i. ook om de inpasbaarheid of toepasbaarheid van zo'n idee binnen een grotere organisatie. Onderschat daarbij naast kwaliteit niet de factor juiste 'timing', als je niet goed ingevoerd bent. Je kunt een idee of concept ook als inspiratieve presentatie verkopen aan een grotere onderneming. Aan jou om de geschikte partner of koper/huurder te vinden. Ingangen in lagere functieniveau's werken voor mij daarbij goed.

 

Je kunt het ook andersom benaderen: verzin maar tien (of honderd) ideeën en leg deze aan tien verschillende ondernemingen voor. Misschien dat je dan met één verder komt. Ik vrees echter dat je maar in weinig gevallen de waarde van een idee voor een externe partij kunt benoemen. Dat is vaak wel voorwaarde voor een business case en investeringsbeslissing.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Henrico:

 

Dat is een mooie manier van 'berekenen'. Het is helemaal waar: een idee is afhankelijk van de uitvoering.

En ik begrijp ook goed dat dat moeilijk te beschermen is.

Als ik ingenieur was, kon ik een schroef ontwerpen, een prototype maken, de uitvoering beschermen en er misschien wel 1000-den of meer van verkopen.

Maar als filmmaker is het lastig om een film alvast te maken, omdat dan dat filmpje beschermd is. Ik zal dus vertrouwen moeten hebben in de mensheid ;)

 

@ Highio:

 

Timing is inderdaad belangrijk!

Daar ben ik me zeker van bewust.

 

Bedankt voor jullie input!

 

Mvg,

 

Walter

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.