• 0

BTW over huur van winkelpand en over Bankgarantie

Goedendag!

Vanaf 1 juli ga ik een winkelpand huren (eigenaar is groot pensioenfonds).

Mijn huur is BTW belast. Nu las ik ergens over de Wet Omzetbelasting 1968 en dat daarin staat dat Verhuur van Onroerende Zaken is vrijgesteld van BTW.

1. Houdt dit nu in dat ik de BTW betaal aan de eigenaar maar dat deze eigenaar deze BTW niet hoeft af te dragen?? ???

2. Tevens moest ik een bankgarantie stellen van 3 maanden. Hierdoor is een discussie opgelaaid tussen mijn makelaar en mijn bank (ABN). De Makelaar wil dat ik een bankgarantie stel inclusief BTW maar de ABN geeft aan dat dit hoogst ongebruikelijk is en dat ze dit eigenlijk nooit doen inclusief BTW. Wat is nu juist?

Twee vragen dus..! Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Met vriendelijke groet,

Linda

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

In sommige gevallen is de huursom zonder BTW, dit heeft iets te maken met BTW aftrek tijdens de bouw van het pand.

In jouw geval dus wel en moet je, volgens de huurovereenkomst, gewoon BTW betalen die ook weer is af te trekken van de belasting.

Betreffende de waarborgsom; deze is ook in ouw geval incl. BTW

• 0

Goedendag!

1. Houdt dit nu in dat ik de BTW betaal aan de eigenaar maar dat deze eigenaar deze BTW niet hoeft af te dragen?? ???

2. Tevens moest ik een bankgarantie stellen van 3 maanden. Hierdoor is een discussie opgelaaid tussen mijn makelaar en mijn bank (ABN). De Makelaar wil dat ik een bankgarantie stel inclusief BTW maar de ABN geeft aan dat dit hoogst ongebruikelijk is en dat ze dit eigenlijk nooit doen inclusief BTW. Wat is nu juist?

Linda

1. Het pensioenfonds dat de BTW in rekening brengt op factuur moet deze BTW ook afdragen.

2. Het is inderdaad niet "gebruikelijk" dat de garantie inclusief BTW gesteld moet worden. Bij non betaling en claimen van de garantie kan het pensioenfonds immers de BTW terugvorderen bij de belastingdienst.

• 0

1. Eens. Verhuur van vastgoed is vrijgesteld van btw tenzij huurder het vastgoed voor tenminste 90% voor met btw belaste prestaties verricht en huurder en verhuurder samen verzoeken (door middel van opname in de huurovereenkomst) om belaste verhuur. De huurder betaalt dan btw, vraagt dit bij de belastingdienst terug via de aangifte ob en de verhuurder draagt dit af aan de belastingdienst.

2. Over borg is geen btw verschuldigd. Borg is geen vergoeding voor een prestatie en dus niet belast met btw. Die borg kan worden gebruikt voor verrekening met onbetaalde bedragen. Daar komt nog steeds geen btw bij kijken. Die btw staat wel op de factuur waar de borg mee verrekend wordt, mits die factuur is uitgereikt terzake van een belaste prestatie.

Stel jij huurt voor 100 excl btw en jullie opteren voor belaste verhuur. Je betaalt dus steeds 119 euro, waarvan je 19 euro terug krijgt en de verhuurder krijgt 119, waarvan hij 19 aan de belastingdienst moet betalen. Als je nu niet betaalt, kan de verhuurder de borg gebruiken om de huur mee te verrekenen. Als je dan als borg 100 hebt gestort, komt hij 19 tekort. Hij zal dan die 19 af moeten boeken en kan de btw begrepen in die 19 terug krijgen van de belastingdienst. Maar dat is maar 3, dus heeft hij een verlies van 16.

Daarom zal de verhuurder willen dat je als borg het huurbedrag inclusief btw stort. De borg zelf is dus niet belast met btw, maar hoog genoeg om de factuur inclusief btw mee te verrekenen. Bij vrijgestelde verhuur heb je hier niet mee te maken, omdat er van btw dan immers geen sprake is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Tevens moest ik een bankgarantie stellen van 3 maanden.

Niet direct een antwoord op jouw vraag maar wellicht handig om te nemen in de huuronderhandelingen:

Het in stand houden van een bankgarantie brengt kosten met zich mee die je als huurder moet dragen.

Dit heb je niet als je een waarborgsom zou storten. Uiteraard moet jouw liquiditeit dit toelaten.

Als je de middelen beschikbaar hebt, zou ik je storting van een waarborgsom adviseren.

Je kunt ook onderhandelen over een mogelijke rentevergoeding over de betaalde waarborgsom met de verhuurder.

Groet,

Alex

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar