• 0

Hoera een zakenpartner. ...wat nu..

Na maanden op zoek te zijn geweest naar financiering heb ik dan opeens 2 (jawel TWEE!!) geinteresseerde partijen.

 

1 van deze 2 brengt vooralsnog geen kapitaal in, maar zijn kennis/kunde en netwerk. Hij zal ongeveer 2-3 dagen per week meewerken aan de opbouw van het bedrijf in de funktie van commercieel direkteur. Wellicht is een CV constructie hiervoor de beste optie?

 

Nu moet ik na gaan denken wat dit mij waard is: welk belang in het bedrijf heb ik er voor over? Hij geeft hiervoor 2-3 dagen zijn consultancy werkzaamheden op, dus het belang zou deze gemiste inkomsten moeten dekken op lange termijn.

 

WIe kan mij adviseren hoe te handelen in deze kwestie? Uiteindelijk zal het bedrijf ook internationaal uitgerold worden en zullen er meerdere BV's opgericht worden.

 

En hoe zit het met de intellectuele eigendom van mijn platform? Kan ik dat buiten het belang houden?

Ik heb wel eens gehoord dat de sourcecode in een aparte bv of holding misschien ondergebracht moet worden omdat er dan bij failissement geen beslag op gelegd kan worden. Is er iemand die hier ook verstand van heeft?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Jose,

 

Gefeliciteerd met de interesse van twee partijen en bedankt voor het leuke onderwerp.

 

Lees eerst eens mijn artikelen over business duivels en business angels.

 

Uit je verhaal haal ik dat je bent van plan zaken te doen met een baanzoekende maar niet investerende business angel. Neem aan dat deze persoon via iemand is binnengekomen die jij vertrouwd. Als dat niet het geval is vraag dan om referenties. Verder is het een kwestie van praten, praten en praten totdat je elkaar volledig vertrouwd en het samen eens bent over de toekomst van de onderneming en jullie rollen daarin.

 

Een deel van je bedrijf er buiten houden kan altijd wel maar je moet je afvragen of je dan nog wel partners bent.

 

Ga hiermee verder zoals als de egeltjes het doen: héél voorzichtig.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jose,

 

Ook namens mij gefeliciteerd. Ik hoop dat je de juiste zakenpartner hebt gevonden.

 

Een tip als voorschot. Zorg ervoor dat je in de overeenkomst een uitkoopregeling opneemt. Gewoon een afspraak dat je je partner mag uitkopen (bijvoorbeeld vanaf een jaar na dato) voor 1x de omzet. Asl je dit goed regelt loop je minder risico mocht het toch niet de juiste keuze zijn gebleken.

(En ik spreek uit ervaring inmiddels)

 

Ook ik ben erg benieuwd op welke wijze je deze twee hebt gevonden. Dat is denk ik behoorlijk van invloed op de samenwerking en de hardheid waarmee je de onderhandelingen in moet gaan.

 

Het is een voordeel dat je er twee hebt gevonden. Maar ga je er ook met twee in zee? Ik zou ze goed vergelijken en bekijken wie het meest voor jouw business kan opleveren.

 

Wat je aandelen je precies waard zijn weet ik niet. Daar zou bijvoorbeeld Manon GJ je veel meer over kunnen zeggen. Maar de waarde van de gratis inzet van de potentiele partner is natuurlijk wel goed in te schatten. Dit op basis van het aantal dagen maal de periode maal een normaal (intern) uurtarief.

 

Heel veel succes!

 

Groet, Tim

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Ties: praten praten praten en nog eens praten tot je er in eerste instantie zeker van bent dat dit 'hem' is.

 

Businessplan helder hebben zodat je realistisch bent naar elkaar toe over de toekomstprognoses.

 

Pas als je hier gekomen bent (en dat kost echt wel even tijd) dan kun je praten over waarde en belang in mijn opinie.

 

Ik vind de tip van Tim een goede, neem een uitkoopregeling op voor over een bepaalde periode waardoor hij gedekt is, niet een jaar voor niks gewerkt heeft en jij er alsnog onderuit kunt omdat het toch anders is dan je had verwacht.

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de reakties:

 

Om antwoord te geven op de vraag hoe ik ze heb gevonden:

Weken, weken googlen op internet op woorden zoals early stage investor, seed capital/business angels, investeerder biedt aan etc etc... En nee, ik heb ze niet gevonden op sites zoals frooble en investeringsplein. En als dit niets wordt, dan ga ik met de QUote 500 in de hand een bellijstje maken :-) . En wat je nooit moet doen: een advertentie plaatsen op openhandel...In 3 weken tijd, meer dan 80 emails van potentiele oplichters ontvangen. Herkenbaar aan slecht taalgebruik, 3% rente en lijstjes die ingevuld moeten worden, maar ook nederlandse oplichters die geen eigen domein hebben/geen kvk willen geven en je niet willen ontmoeten....Feit dat ik zo gespamd wordt, geeft aan dat er blijkbaar toch af en toe wat te verdienen is.....

 

Ik heb ook voorheen een aantal gesprekken gehad met investeerdersbedrijven, maar ik kwam steeds van een koude kermis thuis: geen exit mogelijk, en eisen "gedwongen winkelnering": Ik moet mijn programmeurs ontslaan en gebruik maken van het IT bedrijf waar ze zelf in participeren. Of....de juridische diensten die ik aanbied via mijn site (leuke deal met mijn ex werkgever/advocatenkantoor) moeten uitgevoerd worden door hun eigen juristen....Natuurlijk is het geven en nemen, maar dit ging me te ver. Of een exit met 1000% payback...oftwel: daar kom je nooit meer vanaf (deinvesteerdersclub).

 

De partijen waarmee ik nu in gesprek ga, zijn prive personen die graag willen investeren in early-stage bedrijven.

 

Na div. telefonische gesprekken zijn beide partijen serieus geinteresseerd en zullen wij elkaar binnenkort ontmoeten.

 

Zoals gezegd: de ene partij brengt arbeid in, en (waarschijnlijk later) kapitaal.

 

Ik moet me dus goed voor laten lichten door een expert in dit soort overeenkomsten, en hoor graag evt. tips.

 

Nu heb ik nog een aantal vragen:

* ik heb ergens gelezen (van Nils de WItte) dat er een royalty fee-ovk mogelijk is ipv % aandelen. Ik zou hier graag meer over willen weten: is dit handig in mijn situatie? De man gaat zich ca. 2 dg per week zich inzetten.

* Stel: wij richten samen een BV op met bepaalde eigendomsverhoudingen. Wat gebeurt er als ik bijv. een nieuwe aktiviteit wil ontplooien. Kan ik daarvoor een nieuwe bv oprichten waar ik 100% eigenaar van blijf? Of moeten wij vanaf het begin een holding oprichten. Wat als wij internationaal willen uitrollen en een buitenlands bedrijf oprichten. Is hij dan ook automatisch voor hetzelfde percentage eigenaar?

* en dan nog steeds de vraag: bij een evt. faillissement wil ik dat dat er geen beslag gelegd kan worden op de sourcecode van de website (ik heb het intellectuele eigendom). Hoe kan ik dit regelen? En...is dit te regelen?

 

***********

de 2e partner:

Hiermee zie ik alleen een samenwerking in ruil voor kapitaal/geen meewerkend partner omdat onze activiteiten elkaar zijdelings raken. Ik doe aan online arbeidsbemiddeling, hoe doet payroll. Mijn voorstel was om in geval van match, leads voor een evt. payroll-verloning door te geven aan de partner. In ruil voor een lening/stille vennoot.

 

Wat is hier de beste optie?

Stel dat ik met beiden in zee ga, is dan de CV de beste optie?

 

Ik zou graag van jullie (evt via PM) getipt willen worden over een jurist die mij hierover goed kan informeren.

Of misschien is er een website met informatie (ik heb net de handleiding participaties gedownload)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kom eens langs op vrijdag bij Seats@Meet in Utrecht. Daar zitten meerdere ervaren ondernemers die je vragen kunnen beantwoorden. Dit wordt iets te ingewikkeld voor Q&A

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.