• 0

Marge berekenen op import product van buiten de EU

Beste allen,

 

Na lange tijd door topics te hebben gescreend heb ik de antwoorden op mijn vragen niet kunnen vinden. Er zijn al vele topics over marges geopend. Hierbij nog een en ik hoop dat jullie me kunnen helpen

 

Ik importeer slippers vanuit Bali en hoor graag van jullie of ik mijn marge per product op een correcte manier bereken.

 

Inkoopprijs slipper (wisselkoers onderhevig) + transportkosten verdeelt per product + invoerrechten = kostprijs

De kostprijs vermeerder ik met een factor 2 tot 2.2 (afhankelijk van wisselkoers) om zo tot de verkoopprijs exc. BTW te komen.

Het bedrag tussen kostprijs en verkoopprijs exc. BTW zie ik als mijn marge. Klopt dit?

Verzendkosten voor het product wil ik eigenlijk doorberekenen in het product. Echter is dit afhankelijk van de werkelijke kostprijs om zo mijn marge niet te veel onder druk te zetten en de verkoopprijs niet te hoog op te drijven.

 

Uiteindelijk wil ik niet alleen b2c verkopen maar ook b2b. Wanneer ik verkoop aan retailers die een marge van 2.6 berekenen kan ik er vanuit gaan dat de consumentenprijs inc. BTW als volgt wordt berekent?

Mijn verkoop dus voor hen inkoopprijs x 2.6 + 19% BTW

In dat geval is het werken met een minimum afname wel een pre gezien de inkoopprijs voor de retailer anders nauwelijks interessant is..

 

Ik twijfel of ik de marge niet direct op mijn inkoopprijs moet berekenen die ik aan de leverancier betaal maar hoe en waar boek ik dan de kosten van transport en invoerrechten?

 

Alvast dank voor jullie reacties en tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo XiaoDi, bij deze de vragen genummerd.. Het zijn er geen 20 ;-)

 

1. Ik importeer slippers vanuit Bali en hoor graag van jullie of ik mijn marge per product op een correcte manier bereken.

 

Inkoopprijs slipper (wisselkoers onderhevig) + transportkosten verdeelt per product + invoerrechten = kostprijs

De kostprijs vermeerder ik met een factor 2 tot 2.2 (afhankelijk van wisselkoers) om zo tot de verkoopprijs exc. BTW te komen.

Het bedrag tussen kostprijs en verkoopprijs exc. BTW zie ik als mijn marge. Klopt dit?

 

2. Uiteindelijk wil ik niet alleen b2c verkopen maar ook b2b. Wanneer ik verkoop aan retailers die een marge van 2.6 berekenen kan ik er vanuit gaan dat de consumentenprijs inc. BTW als volgt door hen wordt berekent?

Mijn verkoop dus voor hen inkoopprijs x 2.6 + 19% BTW

 

3. Ik twijfel of ik de marge niet direct op mijn inkoopprijs moet berekenen die ik aan de leverancier in Bali betaal maar hoe en waar boek ik dan de kosten van transport en invoerrechten?

 

Alvast dank voor jullie reacties en tips!

 

Link naar reactie
  • 0

beste hipchic

Er bestaat geen "juiste"manier om de marge te berekenen. Je gaat nu uit van een kostprijs gebaseerde marge. Maar jouw kopers weten niet wat jouw inkoop is en het interesseert ze niet zoveel. Ze kijken of het een leuk produkt is en of ze de prijs willen betalen. Je bepaalt je prijs dan vanuit de markt. je brutomarge in % is dan: (100x(verkoopprijs-inkoopprijs))/verkoopprijs=brutomarge. alles excl btw. 100/brutowinstmarge is de factor waar jij het over hebt.

 

Je schrijft dat je ook b2b wilt leveren. Je wilt niet met je eigen afnemers concurreren, dus moet je zorgen dat er voor hun een fatsoenlijke marge overblijft, en je moet zelf het produkt niet te goedkoop verkopen. Reken de bedragen uit en kijk of er nog genoeg winst tussen zit voor jou.

 

Boekhoudkundig is alleen wat je aan de fabrikant betaalt inkoop, en de rest kosten. Echter een deel van de waarde van de slippers zit m erin dat jij ze hierheen hebt gehaald. Hier zijn de slippers meer waard dan daar. Maar jouw slippers staan voor de inkoopprijs op je balans en dat is fiscaal gezien wel zo aantrekkelijk. Maar als je voor jezelf aan het rekenen bent, moet je natuurlijk wel die transportkosten en invoerrechten meenemen in je inkoopprijs.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten, Maarten

 

 

1. Ik importeer slippers vanuit Bali en hoor graag van jullie of ik mijn marge per product op een correcte manier bereken.

 

 

Inkoopprijs slipper (wisselkoers onderhevig) + transportkosten verdeelt per product + invoerrechten = kostprijs

De kostprijs vermeerder ik met een factor 2 tot 2.2 (afhankelijk van wisselkoers) om zo tot de verkoopprijs exc. BTW te komen.

Het bedrag tussen kostprijs en verkoopprijs exc. BTW zie ik als mijn marge. Klopt dit?

 

2. Uiteindelijk wil ik niet alleen b2c verkopen maar ook b2b. Wanneer ik verkoop aan retailers die een marge van 2.6 berekenen kan ik er vanuit gaan dat de consumentenprijs inc. BTW als volgt door hen wordt berekent?

Mijn verkoop dus voor hen inkoopprijs x 2.6 + 19% BTW

 

3. Ik twijfel of ik de marge niet direct op mijn inkoopprijs moet berekenen die ik aan de leverancier in Bali betaal maar hoe en waar boek ik dan de kosten van transport en invoerrechten?

 

Alvast dank voor jullie reacties en tips!

 

 

 

 

 

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maarten,

 

Dank voor je reactie. De brutomarge uitgedrukt in een percentage is me duidelijk, de marge factor echter niet. In jouw rekenvoorbeeld wijkt dit nl af van de berekening die ik hanteer.

 

Voorbeeld

Een slipper koop ik in voor 14,- (exc. transportkosten en invoerrechten) en verkoop deze voor 38,- (exc. 19% BTW).

Uitgaande van jouw rekenvoorbeeld bedraagt de marge 100x24/38=65% en de marge factor is 100/65=1.6

Als ik echter uitga van de margefactor over de inkoopprijs (of kostprijs) kom ik op €14 x 1.6 = €22,40 en niet op €24,- zoals de hierboven berekende marge.

 

Tot nu toe heb ik in mijn plan de volgende berekening opgenomen; ik ga uit van een kostprijs (€16,50) x margefactor (2.3) = €37,80 exc. BTW.

Op deze manier ga ik uit van een "netto" factor die je over de inkoopprijs of kostprijs berekent. in jouw voorbeeld is de marge factor het brutowinstpercentage t.o.v. het totaal (100). Kunnen beiden manieren of wat is de standaard?

Voor mijn eigen plan maakt het niet direct veel uit hoe ik het uitleg maar wel als ik met een retailer praat en ik zijn marge factor anders interpreteer als dat hij/zij bedoelt.

 

Voor wat betreft b2b handel, ook al werk ik met minimum volume afnames, dit is niet interessant voor partijen wanneer ze met een factor 2.6 of hoger rekenen. Wanneer ik de marge extreem laag houd, bijvoorbeeld een verkoopprijs van €20 per slipper, zou de consumentenprijs €62 worden. Ook al richt ik me net onder het hogere segment, dit is een te hoog prijsniveau voor de doelgroep die net meer dan een bovengemiddeld inkomen hebben.

 

Bedankt voor je opheldering ook voor wat betreft boeken van de kosten!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zelf kijken naar wat concurrenten doen, en aan de hand daarvan een geschikte verkoopprijs vaststellen.

 

Voor jezelf van te voren op basis van voorgekookte formules een marge vaststellen werkt denk ik niet, omdat jouw businessmodel anders is. Houd je rekening met niet verkochte slippers?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.