• 0

Oprichten BV zonder kapitaal

Beste HL,

 

Ik ben afstuderend student en heb een bedrijfsidee welke ik graag wil gaan uitvoeren op korte termijn. Nu heb ik enkele vragen over het oprichten van een BV. Doordat ik steeds tegenstrijdige info vindt kom ik hier niet helemaal uit.

 

Ik ben als student verre van kapitaalkrachtig en ik denk voor de onderneming ca. 30.000 euro nodig te hebben om te kunnen starten. Zelf heb ik een eigen huisje met wat overwaarde, en met wat gespaard geld ( ca.2 tot 4000) denk ik dat het mogelijk is om een financiering te krijgen. Dan wel via een bank, of bijvoorbeeld via een microkrediet.

 

Nu wil ik alleen starten vanuit een BV. Zelf dacht ik dat ik met het geleende geld ( van een bank) even 18.000 euro stort om een BV op te richten alleen ik begrijp nu dat dit niet mag met geleend geld maar dat dit ten alle tijden eigen inleg moet zijn. Klopt dit?

 

Wanneer dit zo is zou ik geld lenen , bv oprichten, en terugstorten van degene die het me leent zoals mij altijd verteld is. Nu begreep ik dat ook dit veranderd is en dat het geld een half jaar op de rekening moet staan. Is dit waar?

Daarnaast vroeg ik me af, stel de onderneming loopt niet goed en ik besluit na een half jaar te stoppen ( met de nadruk op stel!). Wanneer ik dan geen schulden heb, heb ik alleen een deel van de lening verbruikt en moet ik deze gaan terug betalen. Dit moet wel mogelijk zijn. Alleen de 18.000 euro die in de bv zit, klopt het dat die meteen wordt opgeslokt door een curator of is dit een broodje aap verhaal?

 

Ook hoor ik mogelijkheden van het kopen van een lege BV. Is dit iets om me in te verdiepen of is dit niet legaal/ normaal?

 

Heel wat vragen, maar antwoorden zouden me enorm helpen!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Tryout,

 

Als je goed rondneust op dit forum, kun je het antwoord vinden op vrijwel al je vragen.

 

Wat ik me afvraag is waarom je meteen een BV wilt oprichten. Voor een kleine startende ondernemer is de eenmanszaak vaak een betere optie. Als de zaken goed gaan, kun je de onderneming alsnog inbrengen in een BV.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik alleen starten vanuit een BV. Zelf dacht ik dat ik met het geleende geld ( van een bank) even 18.000 euro stort om een BV op te richten alleen ik begrijp nu dat dit niet mag met geleend geld maar dat dit ten alle tijden eigen inleg moet zijn. Klopt dit?

 

Stortingskapitaal moet in principe uit eigen middelen betaald worden. Als de BV is opgericht, kun je het stortingskapitaal eventueel weer teruglenen van de BV. De BV heeft dan een vordering ter grootte van € 18k op jou.

 

Bij een buitenlandse ondernemingsvorm zoals bv de LTD is meestal nagenoeg geen stortingskapitaal vereist, maar deze ondernemingsvormen hebben in Nederland vaak een slechte uitstraling.

 

Daarnaast vroeg ik me af, stel de onderneming loopt niet goed en ik besluit na een half jaar te stoppen ( met de nadruk op stel!). Wanneer ik dan geen schulden heb, heb ik alleen een deel van de lening verbruikt en moet ik deze gaan terug betalen. Dit moet wel mogelijk zijn. Alleen de 18.000 euro die in de bv zit, klopt het dat die meteen wordt opgeslokt door een curator of is dit een broodje aap verhaal?

 

Het verlies wordt in mindering gebracht op het stortingskapitaal, dus als je verlies meer dan € 18k is, ben je inderdaad het stortingskapitaal kwijt. Als je het stortingskapitaal hebt teruggeleend van de BV kan een curator inderdaad eisen dat je je lening van de BV aflost.

 

Ook hoor ik mogelijkheden van het kopen van een lege BV. Is dit iets om me in te verdiepen of is dit niet legaal/ normaal?

 

Dit is legaal, maar in jou geval zie ik niet direct een voordeel. Er vanuit gaande dat het stortingskapitaal voor het oprichten van een BV geen kosten zijn, maar een belegging, is het kopen van een BV duurder dan het oprichten.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Beste odeon,

 

Bedankt voor de antwoorden. Is het verhaal dat je gestorte geld een half jaar op de rekening moet staan dan onzin?

Ook las ik net ergens dat een bank je een hele korte lening kan geven om de bv op te richten, dit stort je terug en vervolgens heb je dus die vordering van 18k op je bv zoals jij uitlegt. Is dit van vroeger of geld dat nog steeds.

 

Wat bedoel je precies met het verschil van kosten en beleggen bij de oprichting dan wel aanschaf van een bv?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt die 18k eigenlijk maar 1 dag nodig (in de praktijk wat langer) het gaat erom dat de bank verklaart dat dat geld op de rekening van de BV (io) staat. Je kan vervolgens dat geld weer terugstoren naar waar je het vandaan hebt gehaald. De BV krijgt dan, zoals odeon zegt, een vordering van 18k op jou. Er is overigens bepaald dat t/m 17,5k die lening renteloos is.

 

Zoek maar op wat het verschil is tussen kosten/uitgaven/investeringen/opbrengsten. :) Dan snap je ook wat odeon bedoelt.

 

Is hier al een boel over verteld op HL

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.