• 0

Naheffingsaanslag - hoe te boeken

Hoi allemaal,

 

Ik heb een naheffingsaanslag van de Belastingdienst ontvangen. Ik doe mijn boekhouding zelf (bevalt goed en ik kom er - tot nu toe - altijd uit), maar over deze naheffing vraag mij nu toch echt af hoe ik deze het beste in de boekhouding kan verwerken. Het gaat om een naheffing van teveel geclaimde KOR in 2006. Er zitten 2 factoren in; de naheffing zelf en de heffingsrente. Zoeken op "naheffingsaanslag" i.c.m. boekhouding leverd helaas weinig op, en ik denk dat de reacties hier meer to-the-point en directer zullen zijn dan van de belastingtelefoon.

 

Het al afgesloten boekjaar 2006 aanpassen lijkt mij niet de bedoeling. De heffingsrente ben ik geneigd in dit jaar als "diverse kosten" te boeken, alhoewel ik hier nog wat vraagtekens bij heb over de correctheid ervan (zien als ondernemersrisico = kosten, of zien als boete = ergens anders boeken of niet boeken / prive houden). De echte naheffing is voor mij nog ondoorgrondelijker;

* In 2006 boeken is niet mogelijk

* In 2010 boeken als kosten lijkt mij niet correct; je verlaagd dan nu je winst door een administratieve fout van toen. De verlaagde IB van 2006 n.a.v. de verlaagde winst van 2006 (immers toen minder KOR = minder winst) heb ik inmiddels via een extra bezwaarschrift al teruggekregen; ik zou dan dus dubbel voordeel hebben van mijn fout!

* Helemaal niet boeken? Maar het lijkt me dat dit toch echt een plek in het journaal verdient...

 

Heeft hier iemand meer inzicht op?

Alvast bedankt!

TwoLogs - IT Dienstverlening en Productontwikkeling

A natural choice!

http://www.twologs.com

TimeTraces: het krachtige en veelzijdige tijdregistratiesysteem!

http://timetraces.twologs.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De rente is aftrekbaar als betaalde rente. Als die nog niet in de 2006 aangifte is meegenomen, kun je die nu dus boeken als kosten. Rente is geen boete, en omdat de omzetbelasting zakelijk is, is de rente daarover dat ook.

 

De naheffing zelf komt niet in de winst van 2010 tot uitdrukking, omdat je die al hebt gecorrigeerd in 2006. Je moet de omzetbelasting wel boeken. Dat verlaagt het eigen vermogen, maar dien je te verwerken als privéonttrekking, zodat het niet in de winst tot uitdrukking komt.

 

Journaalposten heb ik niet zo'n verstand van, zal ook wat afhangen van welke grootboekrekeningen je hanteert.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronaldinho,

 

Bedankt voor het antwoord! Ik neigde er zelf ook al naar om de naheffing te boeken als prive-mutatie, want winst/verlies is het niet en op een van de bedrijfsbalansposten kon ik zoiets ook niet voor mezelf verantwoorden. En wat betreft de journaalpost komt het wel goed; ik heb de rekening "Opname prive" waar ik het op ga boeken. Eigenlijk is de betaling (behalve de rente) dus meer een prive-aangelegenheid; een paar dagen geleden heb ik een prive-storting gedaan (prive->bank) en nu boek ik de betaling naar de belastingdienst dus weer 'terug' als prive-opname (bank->prive)... :)

TwoLogs - IT Dienstverlening en Productontwikkeling

A natural choice!

http://www.twologs.com

TimeTraces: het krachtige en veelzijdige tijdregistratiesysteem!

http://timetraces.twologs.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.