• 0

eenmanszaak staken of omzetten in BV

Ik ben nieuw hier en ben sinds gisteren aan het zoeken naar de volgende vraag, maar kom er niet uit;

 

Een eenmanszaak stopt met de activiteiten per 30 juni. Per 30 juni begint de BV met dezelfde activiteiten. € 18.000 voor de BV is uit eigen middelen gestort.

 

1.Wat gebeurt er nu met de eenmanszaak op 30/6, moet toch afgerekend worden in de IB box 1. Dit heeft toch niets met geruisloze en ruisende inbreng te maken.

2.En als het wel met ruisende en geruisloze inbreng te maken heeft, hoe weet ik dan welke dat is, kan je dat uit de oprichtings akte van de BV uithalen?

 

Thanks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Aquil,

 

De wijze waarop je dit vraagt, doet vermoeden dat je het niet voor jezelf vraagt. Anders had je toch wel enige fiscale begeleiding gehad bij de oprichting van de BV en staking van de EMZ. Dan had je ook geweten wat ruisende en geruisloze inbreng inhoudt en dat in die gevallen de EMZ opgaat in de BV.

 

Kortom: vanwaar je vraag?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Aqiel

 

Heb je je door een fiscalist of accountant laten adviseren?

 

Normaal gesproken wordt een eenmanszaak nl ruisend (met fiscale afrekening) of geruisloos (zonder fiscale afrekening) ingebracht in een BV. Een storting van contanten op aandelen is niet nodig, indien de eenmanszaak tenminste een waarde van € 18k vertegenwoordigd. Bovendien kan een BV met terugwerkende kracht worden opgericht. De winst uit de voorperiode kan dan toegerekend worden aan de BV, maar daarvoor had je wel tijdig een voorovereenkomst/intentieverklaring moeten laten registreren bij de Belastingdienst.

 

Nu je niet hebt gekozen voor geruisloze inbreng, moet er inderdaad fiscaal afgerekend worden over de stakingswinst van de BV. De stakingswinst kan eventueel omgezet worden in een lijfrente.

 

(Joost was me voor, maar ook Joost wijst op het belang van het inschakelen van een deskundige, waar ik 100% achter kan staan)

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.