loading
Ga naar inhoud
HLer
Verberg

Voorraad goederen

vraag

Beste Hl'ers,

 

Even een klein vraagje,

 

Ik ben bezig met mijn boekhouding. Nu heb ik goederen ingekocht.

 

Voorraad goederen 100

aan Bank 100

 

Als ik verkoop:

 

bank 200

aan Omzet 200

 

Inkoopwaarde omzet 100

aan voorraad goederen 100

 

Nu is mijn balans:

 

Voorraad goederen 0

bank 200

 

En mijn Verlies en Winst

 

Omzet 200

inkoopwaarde 100

 

winst 100.

 

 

Echter, ik koop de voorraad goederen in, deze gaan op de balans ( dus worden niet in de verlies en winstrekening opgenomen ). Het lijkt me sterk dat dit pas kosten worden ( inkoopwaarde omzet ), als je ze gebruikt in een verkoop.

 

Kan iemand mij wellicht toelichten hoe ik deze boekingen moet zien.

 

Ik hoor het graag,

 

Hl'er

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Echter, ik koop de voorraad goederen in, deze gaan op de balans ( dus worden niet in de verlies en winstrekening opgenomen ). Het lijkt me sterk dat dit pas kosten worden ( inkoopwaarde omzet ), als je ze gebruikt in een verkoop.

 

 

Je slaat hier de spijker op zn kop. Je neemt de inkoopkosten van de verkoop bij de verkoop. Anders heb je ze toch nog in voorraad? Zolang je de voorraad waardeert tegen inkoopprijs kan je geen kosten hebben zoalng de producten er nog zijn.

 

Eventuele voorraadmutaties, of waardeveranderingen hiervan boek je aan het einde v/h jaar. Dan neem je "deze kosten".

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

He nattetas,

 

Dus stel ik koop in: 1.000.000 euro voorraad goederen.

Omdat ik een mooie korting heb kunnen krijgen.

 

Deze kosten moeten dan toch wel ten laste komen van de winst bij de aangifte inkomstenbelasting ?

Anderzijds, is het ook wel logisch te zeggen dat deze pas als kosten worden beschouwd bij gebruik ervan ( zoals afschrijving bij een auto )

 

Ik hoor het graag

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het is toch echt zoals nattetas aangeeft:

 

pas bij verkoop boek je de inkoop als kosten!

 

Stel je koopt 1.000.000 aan spul in, maar je verkoopt het een jaar lang niet. Dan heb je het dus een jaar lang op voorraad en dus op de balans en dus niet in de W&V (het kan immers niet op beiden plaatsen in de administratie staan).

 

groet

Joost

 

 


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 14 leden online en 215 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké