• 0

Prijswijzigingen

Er is enige onduidelijkheid betreft het wijzigen van prijzen bij mij. Kun je de prijzen van je producten zelf naar eigen wensen wijzigen, zo vaak je maar wilt?

 

Kan ik bijvoorbeeld de prijs van een onveranderd product zomaar verdubbelen. Uiteraard zijn klanten hiervan vantevoren op de hoogte.

 

Kan ik ook zomaar een uurtarief voor diensten zomaar verdubbelen.

 

Of zijn er alleen regels als je een monopoliepositie hebt of gigantisch groot? NS, KPN, UPC etc. die mogen dat dus niet zomaar.

 

Ik vraag dit omdat ik nog niet klaar ben met mijn ondernemingsplan (ben er zelfs nog niet aan begonnen). Mijn prijzen zullen absoluut gewijzigd moeten worden binnenkort. Ik kan ze nu nog niet onderbouwen, maar ik heb wel reeds mijn eerste klanten.

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken en jullie hulp.

 

Nathan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nathan,

 

In je prijspolitiek ben je in beginsel vrij. Als jij een goede reden hebt om je prijzen te wijzigen dan kun je daartoe besluiten wanneer je maar wilt. De klant zal uiteindelijk op basis van vraag en aanbod beslissen of hij verder met jou wil, dan wel elders de dienst of het product betrekt.

 

Voor een monopolist geldt overigens geen direct verbod op het vaststellen van een prijs (behoudens de NS, maar dat heeft een andere oorzaak). Het is een onderneming alleen verboden om de mededinging te beperken en misbruik te maken van een economische machtspositie. De omvang van de onderneming is niet relevant. Ook een eenmanszaak kan bij wijze van spreken misbruik maken van haar machtspositie, maar dat terzijde.

 

Een belangrijke beperking in het tussentijds wijzigen van prijzen ligt in het feit dat je niet zomaar kan inbreken in lopende overeenkomsten. Deze zullen eerst moeten worden nagekomen dan wel beëindigd, voordat aan de desbetreffende klant een andere prijs kan worden doorberekend.

 

Voor wat betreft duurovereenkomsten (overeenkomsten die voor langere of onbepaalde tijd voortduren) is het raadzaam om in de algemene voorwaarden een bepaling op te nemen die het mogelijk maakt om tussentijds prijswijzigingen door te berekenen.

 

Je schrijft dat je nog niet in staat bent om je prijs te onderbouwen. Het is toch betrekkelijk eenvoudig om hier per dienst een berekening op los te laten.

Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik wat aan, reus! ;)

 

Hartelijk bedankt voor de genomen moeite. Voorlopig heb ik geen 'last' van langdurige projecten. Maar je advies is des te meer reden om snel mijn 'algemene voorwaarden' op te gaan stellen.

 

Voorlopig kan ik dus gerust mijn prijzen wijzigen. Ik hoop dat jouw consult nog steeds gratis was en niet tussentijds is gewijzigd. :D

 

Nathan

Link naar reactie
  • 0

Beste Nathan,

 

Bedenk bij het doen van een schriftelijk bod dat het dan altijd een 'juridisch geldig bod' betreft. Met andere woorden, voor die prijzen moet je ook leveren.

 

Een mondelinge overeenkomst moet direct worden aanvaard, dus daar zou je later wel een prijsverhoging op kunnen loslaten.

 

Stuur dus nooit zomaar prijzen naar de klant. Doe je dit wel, zorg dan voor één van de onderstaande punten:

  • Maak er een vrijblijvende prijslijst van. Deze kun je altijd wijzigen of intrekken.
  • Zorg voor een geldigheidsduur. Zelf plaats ik altijd een uiterste datum op de offerte.

 

Verder sluit ik me geheel bij het verhaal van Edward aan.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Bedenk bij het doen van een schriftelijk bod dat het dan altijd een 'juridisch geldig bod' betreft. Met andere woorden, voor die prijzen moet je ook leveren.

 

Ook al klinkt het logisch, ik heb hier inderdaad nog niet bij stil gestaan.

 

Een mondelinge overeenkomst moet direct worden aanvaard, dus daar zou je later wel een prijsverhoging op kunnen loslaten.

 

Wat je hier zegt is niet helemaal duidelijk. Het lijkt me dat datgene wat je afspreekt, schriftelijk of mondeling, je toch na moet komen. Ik heb ooit geleerd dat ook mondelinge afspraken rechtsgeldig zijn. Of interpreteer ik verkeerd wat je hier schreef.

 

Stuur dus nooit zomaar prijzen naar de klant. Doe je dit wel, zorg dan voor één van de onderstaande punten:

  • Maak er een vrijblijvende prijslijst van. Deze kun je altijd wijzigen of intrekken.
  • Zorg voor een geldigheidsduur. Zelf plaats ik altijd een uiterste datum op de offerte.

 

Wanneer heb ik een vrijblijvende prijslijst? Kan ik volstaan met een zin: 'Prijswijzigingen Voorbehouden'?

 

Gouden tips! Deze reus heeft er een Imigo bij ;) Dank je voor het nemen van de moeite!

 

En dit allemaal zo snel op jullie vrije zondagavond. Hmm, ondernemen en vrij zijn? Dit is een discussie voor later.

Link naar reactie
  • 0

Wat je hier zegt is niet helemaal duidelijk. Het lijkt me dat datgene wat je afspreekt, schriftelijk of mondeling, je toch na moet komen. Ik heb ooit geleerd dat ook mondelinge afspraken rechtsgeldig zijn. Of interpreteer ik verkeerd wat je hier schreef.

Uiteraard zijn mondelinge afspraken rechtsgeldig. Maar voordat er sprake kan zijn van een afspraak c.q. overeenkomst dient een aanbod te zijn aanvaard. Terecht merkt Persoon op dat aanvaarding van een mondeling aanbod direct dient te geschieden, anders mag de aanbieder het als verworpen beschouwen (tenzij daarover andere afspraken zijn gemaakt).

 

Wanneer heb ik een vrijblijvende prijslijst? Kan ik volstaan met een zin: 'Prijswijzigingen Voorbehouden'?

In principe is dat voldoende. Vermeldt het wel nadrukkelijk op je prijslijst.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.