Sleutels naar Succes in het Ondernemen: Toekomst, reflectie, rust, regelmaat (4 van 4)
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
P.J.
P.J.
Ik denk dat er al vele boeken geschreven zijn over methoden en invloeden, die bepalend zijn voor het succes van een ondernemerschap. Ik houd er echter van om zaken kort en overzichtelijk in schema’s weer te geven, zodat je de meest belangrijke factoren op een rijtje hebt staan.
Ik heb de punten in een logische volgorde geplaatst, maar het is duidelijk dat er onderlinge verbanden zijn en dat daardoor verschillende punten invloed op elkaar zullen hebben. +
De starter zal het rijtje nagenoeg kunnen afwerken en de doorstarter heeft doorgaans die verbanden al ervaren en kan terug gaan naar de punten, die voor doorstarten van belang zijn.
Deze sleutels zijn vanuit mijn ervaringen gevormd en zijn gericht op een technische ondernemer, die dus technische producten in de markt wil zetten.
Omwille van de lengte is deze column in 4 delen opgesplitst. Dit is het 4e en laatste deel. Zie ook Deel 1, Deel 2 en Deel 3.
Sleutel-7 Toekomstvisie en reflectie
[*] Producten
[*] Klanten
Producten,
Zoals ik eerder al schreef is kennis van de markt één van de belangrijkste factoren. Je studie kan verschillende projectmogelijkheden opleveren. Niet elk project zou even kansrijk kunnen zijn, maar dat kan ook te maken hebben met marktontwikkelingen en tijdsverloop. Kosten kunnen oplopen en behoeften verschoven. Daarom is het belangrijk om regelmatig door te gaan met het bestuderen van de markt en er notities erover te archiveren. De markt is altijd in beweging en wat vandaag niet kan, is morgen een must. Dus neem ook de tijd om de veranderingen waar te nemen en die op jouw producten/ontwikkelingen en mogelijkheden te belichten. Natuurlijk blijf je dat ook doorlopend afspiegelen aan je eigen mogelijkheden. Niet alleen de markt is in beweging, maar je moet zelf ook in beweging blijven, nieuwe producten bedenken en de mogelijkheden onderzoeken. Ook dat is een belangrijk onderdeel van je eigen technische innovatieproces.
Klanten,
Ga regelmatig met je klanten in gesprek over jouw producten. Leer van hun opmerkingen en stel eventueel zaken bij. Voer verbeteringen door. Hierdoor verbeter je de samenwerking en ontwikkel je een duurzaam relatiebeheer.
Sleutel-8 : Rust en Regelmaat.
[*] Werk
[*] Privé en afleiding
Werk,
Kijk goed naar jezelf. Probeer gestructureerd en zo efficiënt mogelijk te werken. Daardoor ontstaat er geestelijke ruimte en tijd voor nieuwe gedachten en indrukken. Gebruik onderdelen van je werk (zoals het bezoeken van beurzen) ook als rustpunten. Dan kun je goed om je heen kijken en vallen je ogen vanzelf op de zaken die voor jou van belang kunnen zijn. Zorg voor structuur. Die kan voor anderen chaotisch overkomen, maar als je zelf het overzicht behoudt is er niks aan de hand. Verlies je niet in details. Die zuigen soms veel te veel energie en aandacht. Richt je altijd weer op de grote lijnen om het overzicht op het proces te behouden.
Privé en afleiding,
Neem tijd voor jezelf en je privé. Zorg voor afleiding die je samen met je naasten beleeft. Je zakelijke projecten sluiten je op in je eigen proces en vaak begrijpen je naasten daar niks van. Zorg er dus voor dat je dat compenseert met goede afleiding. Dat heb je zelf nodig en je relatie met je naasten blijft OK. Toon ook inhoudelijke belangstelling voor de belangrijke zaken van je naasten. Maak er eventueel aantekeningen van, als je moeite hebt om dat te onthouden. De intensiteit van het ondernemer moet je niet onderschatten. Het kan je omvormen tot een kluizenaar. Laat dat niet zover komen en geniet van het leven.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag