• 0

Gewenste merknaam bestaat reeds als handelsnaam

Beste HL'ers,

 

Ik ben bezig met het bedenken en ontwikkelen van een merk voor mijn nog op te zetten kledingmerk. De gewenste merknaam bestaat echter al als handelsnaam. Het bedrijf dat de handelsnaam voert richt zich echter op een totaal andere markt. Volgens een uitreksel uit het handelsregister:

 

Bedrijfsomschrijving:

Het uitoefenen van een projectleiding, interim-management en het ontwikkelen en exploiteren van internettoepassingen.

 

Het gaat overigens om een B.V. die is gevestigd in een straal van 20km van mijn vestigingsplaats.

 

Mijn vragen:

- kan ik deze naam als merknaam registreren?

- Kan ik me eventueel ook inschrijven bij de KvK met dezelfde handelsnaam? (Het gaat tenslotte om een totaal andere branche.

- Kan ik me inschrijven bij het handelsregister als bijvoorbeeld "gewenste naam + men's fashion" en dan als merk "gewenste naam" registreren?

 

De merknaam en domeinnamen zijn nog wel vrij dus het enige wat me op dit moment tegenhoudt is de bestaande BV in het handelsregister).

 

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vragen:

- kan ik deze naam als merknaam registreren?

- Kan ik me eventueel ook inschrijven bij de KvK met dezelfde handelsnaam? (Het gaat tenslotte om een totaal andere branche.

- Kan ik me inschrijven bij het handelsregister als bijvoorbeeld "gewenste naam + men's fashion" en dan als merk "gewenste naam" registreren?

 

Allemaal ja. Domeinnaam kun je ook gewoon kopen als die nog vrij is. Enige waar je rekening mee moet houden is, wanneer je je merknaam gaat registreren bij een merkenbureau, kan er bezwaar gemaakt worden tegen je merknaam.

 

Als je bijvoorbeeld een merknaam heb met Higherlevel erin, kan de directie van higherlevel bezwaar maken tegen jou merknaam en zul je het waarschijnlijk opzoek gaan naar een alternatief.

 

Ik zal er in ieder geval het men's fashion erachter zetten, zodat er een goede scheiding is.

 

Hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee.

Eventaanbod.nl - Vraag en aanbod van evenementen
Link naar reactie
  • 0

De grote lijn is dat een merknaam ook beter niet verwarrend moet zijn t.o.v. een handelsnaam (bedrijfsnaam), máár dat is 'ie eigenlijk alleen als ze 'elkaar raken'. M.a.w. als deze firma nou een groothandel in kleding is, heb je wellicht een probleem. Soms kan het zinvol zijn om gewoon contact op te nemen (kun je natuurlijk "slapende honden wakker maken") en even op schrift te stellen dat het geen probleem is (ook niet voor in de toekomst). Ook kun je het merk gewoon deponeren, dan merk je wel of ze op je af komen en dan sta je misschien wel sterker dan je dacht. Deponeer anders ook jouw merknaam in een onderscheidend logo; dáár kunnen ze dan waarschijnlijk minder snel tegen optreden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Als de firma zich na 2 maanden nog niet heeft uitgesproken tegen de merkregistratie wordt deze dan definitief?

 

Uit jullie reacties en andere reacties op dit forum kan ik eigenlijk opmaken dat de registratie geen probleem hoeft te zijn wanneer het gaat om twee geheel verschillende sectoren, klopt dat?

 

Wat gebeurd er als ik "naam + men's fashion" registreer en er daarna een firma komt die alleen "naam" registreert en die actief is in dezelfde sector (kleding)?

 

Ook heb ik nog een totaal andere vraag over de merkregistratie. Ik lees op de website van het Benelux merkenregister dat de registratie 240 euro kost, maar dat je het geld niet terug krijgt wanneer het merk niet wordt ingeschreven. Is dit geen rare gang van zaken? En als ik eerst een onderzoek laat doen, ben ik dan wel zeker dat mijn merk wordt ingeschreven?

Link naar reactie
  • 0

Ook kun je het merk gewoon deponeren, dan merk je wel of ze op je af komen en dan sta je misschien wel sterker dan je dacht. Deponeer anders ook jouw merknaam in een onderscheidend logo; dáár kunnen ze dan waarschijnlijk minder snel tegen optreden.

 

Het meest handige is om eerst het woordmerk te registreren. Komt er geen verzet dan mag je hem gebruiken. Je geeft categorieen op waar jouw merk in moet worden geregistreerd. Is dit een andere , of heeft die ander zijn eigen naam niet in die categorie geregistreerd, dan is het van jouw. Na enkele maanden krijg je de registratiebevestiging en komt een periode van mogelijk verzet. Reageert er niemand krijg je weer enkele maanden later een definitieve inschrijving.

Pas als er verzet komt zou ik pas een merk ingebakken in een logo registreren. Die wordt namelijk op vorm vastgelegd en niet op het woord. Deze registraties zijn voor de merkenbureaus het makkelijkst en verdienen ze het meeste aan, omdat dan het werk aanzienlijk eenvoudiger is, omdat ze dan weinig verzet hoeven plegen. Een merk in een logo ingebakken is over het algemeen minder sterk omdat je het logo als je mondeling met elkaar communiceert niet ziet. Tevens kan een ander met hetzelfde woord, maar met een ander onderscheidend logo je in de wielen rijden en daardoor je onderscheidendheid verminderen.

Zelf doen kan, maar neem een goed merkenbureau in de hand als je geen risico wil lopen op fouten.

De prijs is m.i. ondergeschikt aan een sterke merknaam. Ik zou zeker de naam zo kort mogelijk houden en geen toevoegingen doen. Ondernemen is risico nemen ook al wordt je geadviseerd iets niet te doen. Ik heb bij ons merk ook de tip gekregen om niet het woord te registreren omdat dit te beschrijvend was. Uiteindelijk doorgezet en toch de bescherming gekregen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.