• 0

horecazaak pachten, welke bedrijfsvorm kiezen?

Ik sta op het punt om een horecazaak te pachten. Hiervoor wil ik graag een zakelijke rekening met een krediet faciliteit van ongeveer 20.000 euro om borg voor huur te betalen en voorraad aan te schaffen. Maar voordat ik een zakelijke rekening kan krijgen dien ik een KvK nummer te hebben en dus moet je je inschrijven. Nu is mijn vraag wat jullie aanraden welke rechtsvorm ik moet gebruiken. Het liefst wil ik prive niet aansprakelijk zijn, of is dat automatisch al zo bij pacht?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als ik zo je verhaal lees wil je geen risico lopen en stop je er zelf niets in want je hebt al een kredietfaciliteit nodig om de borg voor de huur te stellen.

Heb je wel een buffer om tegenvallers op te vangen?

Een zaak pachten wil nog niet zeggen dat je vanaf dag 1 voldoende binnen haalt om alle kosten te betalen en van te leven.

Heb je alles voor jezelf op een rijtje gezet in een ondernemersplan?

• 0

Het punt is dat ik momenteel bedrijfsleider ben en moeilijk een gedegen bedrag op te bouwen om een zaak mee te beginnen. Dus zelf heb ik niks om in te brengen. Hooguit 3000 euro. Als ik meer zou hebben zou ik het weldegelijk in de zaak stoppen, en dan zou pachten niet eens nodig zijn. Ik heb gekozen voor pacht omdat ik geen eigen vermogen heb.

• 0

Je kiest voor pacht omdat je geen eigen vermogen hebt. Pacht is niets anders dan dat je de eigenaar betaalt voor het huren en gebruiken van de zaak. Verder drijf je hem voor eigen rekening.

Als je geen buffer hebt hoe vang je dan tegenslagen op? Er van uitgaan dat er vanaf dag 1 voldoende binnen komt om alles draaiende te houden is korte termijn politiek. Hiermee is het risico dat je "op je bek" gaat erg groot. en dan ben je toch aansprakelijk voor alle schulden.

BV vorm beperkt wel de aansprakelijkheid maar daar zitten ook weer veel voorwaarden en kosten aan. Als je binnen een BV niet ter goeder trouw handelt kan je ook privé aansprakelijk gesteld worden.

En kredietverstrekkers willen tegenwoordig maximale zekerheid als ze al krediet willen verstrekken.

• 0

Ik snap dat het korte termijn handelen is maar een tegenslag valt op te vangen een eventueel krediet op zakelijke rekening. Hoe kun je anders ooit een onderneming starten zonder geld te hebben? Maar het is een lopende zaak, waar dan toch wel aan te nemen valt dat het op het moment van pachten de zaak gelijk blijft lopen.

Zoals ik al zei dat pacht de enige optie voor mij is aangezien ik geen eigen vermogen heb.

Het is erg lastig voor iemand die enkele jaren bedrijfsleider is in de horeca om iets voor zichzelf te beginnen zonder eigen vermogen. Dan is pacht toch een mooie optie, dacht ik zo.

• 0
Ik snap dat het korte termijn handelen is maar een tegenslag valt op te vangen een eventueel krediet op zakelijke rekening.

En wat doe je dan als je geen krediet krijgt of als de bank het krediet intrekt als je even niet de afspraken kan nakomen ?

Pachten is op zich niet verkeerd maar je bent gewoon zelfstandig ondernemer. En vaak zijn pachtovereenkomsten dicht getimmerd met allerhande voorwaarden als je niet aan je verplichtingen voldoet.

En het verkrijgen van een zakelijk krediet begint tegenwoordig met een doortimmerd bedrijfsplan. En uiteraard wat voor zekerheden je kan stellen. De tijd dat banken je op je blauwe ogen geloven is echt voorbij.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar