Ga naar inhoud

Eigen buitenlandse auto in NL invoeren

Geplaatst:

Shorty83

Over auto's invoeren is op het internet genoeg te vinden. Maar ik heb hier een ander geval. Ik woon sinds 2007 in Luxemburg en rijd daar sinds juli 2008 een Luxemburgse auto op mijn naam & Luxemburgs adres. Nu wil ik deze auto verkopen en zijn de hoge prijzen in NL natuurlijk voor het eerst aantrekkelijk!

Als je een auto importeerd moet je BPM betalen begrijp ik, dit geld ook voor 2e hands auto's, al is dat niet zo hoog als een nieuwe.

Stel nu dat ik mezelf weer inschrijf in NL, of gewoon het adres van mijn ouderlijk huis gebruik... zijn er dan voor zover jullie weten andere regels als ik deze auto importeer? Hij blijft tenslotte op mijn naam staan en ik heb in Luxemburg over de nieuwprijs al belasting betaald...

Theoretisch gezien zou dan een 100% Luxemburger die in NL gaat wonen & werken en daarbij zijn nieuwe auto in moet voeren (maximaal 3 maanden in NL rijden met buitenlands kenteken) ineens een gigantisch bedrag aan de staat moet betalen?

Featured Replies

Geplaatst:

odeon

Helaas moet je bij invoer van de auto in NL (rest-)BPM afdragen. Daar kom je niet onder uit. Wellicht krijg je een deel van de Luxemburge belasting terug, maar dat loopt dan via de Luxemburgse fiscus.

Dit is geen echte ondernemersvraag, dus ik verwacht dat op het topic door één van de mods wel een slotje wordt gezet.

Geplaatst:

Shorty83

• Auteur

Nou, als de BPM op die manier te "omzeilen" is, dan is het wel een begin van een "handeltje". Maargoed, wanneer het als te mooi om waar te zijn klinkt is het meestal ook zo.

Wel apart... dat stimuleerd buitenlanders dan ook niet om een auto in te voeren nadat ze in Nederland zijn komen wonen. "Welkom in Nederland! Mooie nieuwe auto gekocht voordat u vertrok? Oh, dan eerst 40% van de nieuw waarde ophoesten en afstaan! Dank u vriendelijk..."

Geplaatst:

Shorty83

• Auteur

Inmiddels uitgevonden... via Douane.nl vond ik info over vrijstelling van BPM aanvragen als je verhuist naar NL.

http://www.belastingdienst.nl/download/1476.html

U moet voor deze vrijstelling voldoen aan de volgende voorwaarden:

– U verhuist vanuit een ander land van de Europese Unie naar Nederland en neemt uw personenauto, bestelauto of motor mee.

– De personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt hoort bij uw inboedel.

– U gebruikt de personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt voor hetzelfde doel waarvoor u het in het buitenland gebruikte.

– U kocht de personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt minimaal 6 maanden vóór uw verhuizing naar Nederland en u hebt het motorrijtuig in die periode gebruikt.

– U woonde minimaal 12 maanden in het buitenland vóór uw verhuizing naar Nederland.

Let op! Stuur met deze aanvraag mee:

– Het bewijs van inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie van een Nederlandse gemeente

– **Een bewijs van uitschrijving uit uw woonplaats in het buitenland

– Een kopie van uw paspoort

– Een kopie van het kentekenbewijs

– Een kopie van het aankoopbewijs

**Daar zit 'm het probleem. Helaas. Anders had ik me gewoon weer ingeschreven in NL.

Geplaatst:

odeon

Shorty,

Een relevant artikel uit De Telegraaf. Misschien dat je hier toch je voordeel mee kan doen.

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Daarmee is deze vraag prima beantwoord, ondanks dat deze eigenlijk niet op dit ondernemersforum thuishoort. Bij deze doe ik hem op slot.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.