• 0

Auto van de zaak voor zelfstandig ondernemer

Beste mensen,

 

Regelmatig hebben we hier een discussie gevoerd over "de auto van de zaak". Ik heb begrepen dat het door de verandering in de regelgeving mogelijk is om de keuze auto prive of zakelijk te herzien.

 

Toen ik mijn auto kocht heb ik gekozen voor het prive opdraaien voor de kosten en het doorberekenen van km vergoeding. Door de flinke verlaging wordt het toch erg interessant om de situatie om te draaien.

 

Kan ik zondermeer de auto op de balans zetten voor dit boekjaar en voortaan alle kosten van de winst aftrekken, BTW voor privegebruik verminderen op de voorbelasting en bijtelling berekenen bij mijn aangifte?

 

Op internet vind ik heel veel informatie voor de situatie van een werknemer, maar eerlijk gezegd is dat nou net de makkelijkste situatie. Ik wil weten wat het gevolg is voor zelfstandig ondernemers (nergens een rekenmodule te vinden bijvoorbeeld)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Interessant topic.

 

Mijn vraag: is dit allemaal nog van toepassing heden, januari 2007.

 

Ik heb een oude Daimler in de garage staan (geschorst), en die is ook ouder dan 15 jaar.

 

Dagwaarde 3500,-

 

Als ik dat rekenmodel invul kom ik per jaar ruim 3000 euro gunstiger uit als ik hem op mijn eenmanszaak zet.

 

Ik wil hem 50/50 gebruiken voor enerzijds woon/werkverkeer en anderzijds prive. Moet ik dan de btw voor de helft verekenen, of zit dat al in die 22% bijtelling?

 

En moet ik nu wel of niet een kilometeradministratie bijhouden ter voorkoming van schattingen priveverbruik door de inspecteur achteraf?

 

Eens kijken of er nog leven in dit topic zit, anders maak ik wel een nieuwe aan...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gerardus,

 

BTW en Bijtelling zijn twee verschillende dingen.

 

Bijtelling is een compensatie voor het voordeel van de inkomstenbelasting en de BTW gaat nou ja over de BTW.

Daar geldt een correctie van 12% over de bijtelling (22% van catalogus dan wel economische waarde) - bij een marge auto is de BTW correctie overigens 6% van de bijtelling.

 

Of hier wijzigingen in zijn gekomen voor 2007 weet ik niet. Wat zegt de site van de belastingdienst hierover?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Mensen, haal de BTW en IB aub niet door elkaar.

 

Ik lees vaak genoeg dat de BTW activa vrijwel nagenoeg dezelfde systeem volgt als hoe de IB een activa behandelt.

 

Als je bijv. een auto zakelijk op de balans (= IB) zet dan hoef die voor de BTW nog niet zakelijk te zijn, KAN wel!

NB: Je mag desondanks wel 25% van de BTW aftrekken, volgens is dit nu minder geworden sinds kort.

 

Dit is vooral interessant als de auto van een particulier is gekocht.

 

Andersom kan ook om de bijtelling te voorkomen, wel zakelijk voor de BTW maar niet zakelijk voor de IB.

Link naar reactie
  • 0

Deepak, voor mij wordt het na jouw reactie nou niet echt duidelijker;

 

Als je bijv. een auto zakelijk op de balans (= IB) zet dan hoef die voor de BTW nog niet zakelijk te zijn, KAN wel!

NB: Je mag desondanks wel 25% van de BTW aftrekken, volgens is dit nu minder geworden sinds kort.

 

Wat bedoel je hier nou? Wat nu 25% aftrekken en waarvan aftrekken? In welke gevallen de auto wel op de balans dus zakelijk maar niet voor de BTW? Licht een en ander eens toe ajb.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.