• 0

Probleempje beginbalans

Momenteel ben ik gestart met het opstellen van mijn beginbalans voor mijn toekomstige venootschap.

Nu heb ik een probleem om alles correct te plaatsen. Om een ellenlange uitleg te besparen heb ik het probleem verduidelijkt aan de hand van een fictief gelijkaardig voorbeeld.

 

Stel ik ontvang een aanbieding omT-shirts te laten bedrukken die ik later wil verkopen. De T-shirts koop ik zelf aan aan prijs A. De aanbieding specifieert een eenmalige initiele drukplaatkost van B, een vaste instelkost per 'run' van C, een prijs voor de eigenlijk druk van D (per T-shirt) en een kost van E voor de levering.

 

Hoe plaats je dit nu op de balans??

 

Zelf ga ik uit van het volgende:

 

A,C,D & E onder mijn voorraden. (Vlottende activa)

B onder mijn machines (vaste activa)

 

Klop dit??

Kan iemand duidelijkheid geven hieromtrent??

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

A, B, C, D en E zijn sowieso ‘vlottende activa’, voor zoverre zij thuis horen op de balans.

Waarschijnlijk zal je het als ‘voorraad’ opnemen, maar als je aparte rekeningen krijgt voor ‘opstartkosten’ of ‘verzendkosten’ of zoiets zal je dat misschien ook als onkosten in eens ten laste van de winst kunnen/willen brengen. Een beetje afhankelijk van hoe hoog de bedragen (zowel absoluut als in verhouding tot de rest) zijn.

 

Soms zal je dat soort onkosten als ‘overlopende activa’ opnemen (een onderdeel van de vlottende activa), dus niet als ‘voorraad’ en ook niet in eens ten laste van de winst brengen. Bijvoorbeeld als je een factuur krijgt van 10.000,- euro voor ‘instelkosten’ en het verder geen verschil maakt of je vervolgens 100 of 100.000 T-shirts laat drukken. Dan zou je het ook zo kunnen doen dat je, mits je de T-shirts de komende 5 jaren denkt te verkopen, elk jaar 1/5 van de 10.000,- euro naar het resultaat boekt (als kosten dus).

 

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Nathan74.

 

Indien de T-shirts dit jaar nog verkocht worden behoeft er in het geheel niets op de balans terecht te komen.

 

Je kunt dan alle kosten als "inkoop" boeken.

 

Bij verkoop over meerdere jaren dien je ervoor te zorgen dat de voorraad tegen een "gemiddelde" inkoopwaarde op de balans terecht komt.

 

Hier zijn meerdere methodes voor welke afhankelijk zijn van de indeling van je administratie.

 

Alleen indien de vraagstelling meer specifiek is kan er een meer gericht antwoord volgen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op vraag iets gespecifieerder...

 

Specifiek komt het erop neer dat mijn voorraad meerdere productieprocessen ondergaat alvorens in mijn opslagplaats terrecht te komen.

Hiervoor zijn er zowel technische toolings (matrijs, drukplaten etc), instelkosten per 'run', als eigenlijke productie kosten van doen. Bovenop komen nog transportkosten om het in mijn opslag te krijgen.

 

Nu probeer ik zoals gezegd alles kwijt te geraken op mijn balans maar ik stel me meer vragen dan wat anders vandaar dus mijn zoektocht hier.

 

Voor de aankoop van de onverwerkte materialen mag je ongeveer 7000 euro rekenen.

Qua grote ordes voor de toolings en de instelkosten zijn er verschillen. Zie hieronder het cijfermateriaal. De productiekosten zelf zijn afhankelijk natuurlijk van mijn aantallen die ik verwerkt wil zien en komen op ongeveer 18000 euro. Hierbovenop nog een 1000 euro transportkosten.

 

Wat wordt er op de balans (en waar dan??) gebracht en wat verreken ik volledig direct in de resultaten rekening van het eerste jaar??

 

Tooling1: 20.000 euro

Tooling2: 24 x 150 euro

Tooling3: 2 X 200 euro

Tooling4: 500 euro

Tooling5: 250 euro

Tooling6: 127 euro

Tooling7: 1656 euro

Tooling8: 2400 euro

 

Instelkost1: 4508 euro

Instelkost2: 3000 euro

Instelkost3: 2000 euro

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het verhaal begrijp heb je dus in principe 3 soorten kosten gerelateerd aan de inkoop van je goederen (T-shirts):

Onverwerkte materialen (de ‘kale’ T-shirts), ca 7.000,- euro.

Productiekosten (het bedrukken van de T-shirts), ca 18.000,- euro.

Transportkosten, ca 1.000,- euro.

 

Dat gaat allemaal in de voorraad (die dus op de balans staat – in dit geval voor ca 26.000,- euro).

Dan heb je vandaag, als je dit al ingekocht en bedrukt hebt, een voorraad van 26.000,- euro bestaande uit X stuks T-shirts (laten we voor het gemak aannemen dat het 10.000 stuks zijn, dat praat wat makkelijker).

Als je morgen gaat beginnen met verkopen en (laten we weer een aanname doen) tot en met 31 december 5.000 T-shirts verkocht hebt, dan heb je op de balans van 31-12-2010 dus nog een voorraad van 5.000 stuks over (als je niets verder ingekocht hebt natuurlijk). Waarschijnlijk zal deze resterende 5.000 stuks ca 13.000,- euro waard zijn (maar dat kan anders zijn, want misschien zijn de kleuren intussen uit de mode of heb je waterschade gehad of zijn er inbrekers langs geweest etc). Dan is je eindvoorraad dus 13.000,- euro en heb je een kostprijs (dat is zeg maar de inkoop van de verkochte goederen) van 13.000,- euro over de periode 13-10-2010 t/m 31-12-2010.

 

Stel nou dat je op 31/12 gaat tellen en constateert dat er inderdaad ingebroken is (misschien zijn er maar 2.000 T-shirts over), dan moet je ook de voorraad afwaarderen (in dit geval tot waarschijnlijk ca 5.200,- euro).

Dan heb je naast je kostprijs van 13.000,- ook een waardevermindering op de voorraad van 7.800,- euro.

Als je verkopen over 2010 (stel) 25.000,- waren, dan ziet je resultaat nu zo eruit (als je helemaal geen andere kosten maakt, maar dat is natuurlijk puur hypothetisch):

 

Omzet 25.000,-

Kostprijs 13.000,-

Afwaardering voorraad 7.800,-

Brutomarge 4.200,- (= 25.000 – 13.000 – 7.800)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat zijn ‘toolingkosten’ en ‘instelkosten’ eigenlijk…?

 

Als het kosten zijn van het vervaardigen van je verkoopvoorraad (je bent, zo lijkt het althans, een soort ‘producent’ van goederen, want je doet meer dan alleen inkopen van iets en vervolgens hetzelfde ding weer verkopen), dan hoort het waarschijnlijk bij je ‘productiekosten’ (dus in je voorraad).

 

Maar als het onkosten zijn (bijkomende kosten, niet echt gerelateerd aan de goederen zelf), dan zal je het ook gewoon in een keer ten laste van de winst kunnen brengen. Behalve natuurlijk (zoals ik al in de eerste reactie zei) als het om zulke aanzienlijke bedragen gaat dat je het moet activeren (en over meerdere jaren moet uitsmeren dus).

 

Het (accounting)principe hier is:

Je probeert de verkopen (die in de toekomst plaats zullen vinden) te matchen met de juiste kostprijs van de verkochte goederen. Als het je dus 5,- euro gekost heeft om een T-shirt te produceren en je verkoopt dit T-shirt voor 10,- euro, dan heb je op het moment van de verkoop het volgende gerealiseerd:

Omzet 10,- euro

Kostenprijs van de omzet 5,- euro

(Brutowinstmarge dus 5,- euro)

 

Tot het moment van de verkoop hou je de 5,- euro in je voorraad (dat wil zeggen: als de marktwaarde van het T-shirt niet lager wordt dan de 5,- kostprijs, bijvoorbeeld omdat de kleur fout is of er brand is geweest zodat alles stinkt of zoiets, want dan waardeer je het T-shirt op marktwaarde voor je voorraad).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toolingkosten zijn de kosten voor het maken van de 'tools' voor het productie proces. Bv een matrijs,drukplaats of iets dergelijk. Deze kosten zijn slechts éénmalig en komen niet meer terug bij een eventuele volgende productie 'run'.

 

Instelkosten, zijn de kosten om de machines 'in gereedheid' te brengen voor het productie proces. Deze kosten komen dus telkens terug wanneer er een nieuwe productie 'run' wordt gedaan.

 

Voor zover ik je begrijp, horen de instelkosten dus mee in de voorraad. Daar kan ik mee instemmen. Is dit echter ook voor de toolingkosten zo?? Deze kosten zijn namelijk zoals gezegd éénmalig en lijken mij dan ook kunnen moeten afgeschreven worden, hetgeen enkel gebeurt bij effectieve verkoop als je ze onder voorraad plaatst.

 

Vandaar is het voor mij onduidelijk waar deze nu precies behoren op de balans.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn hele boeken geschreven over productieprocessen, industriële calculaties en methodes voor voorraadwaardering. Maar dat gaat hier natuurlijk te ver.

Toch is het niet zo dat je stellig kan zeggen “instelkosten behoren tot de voorraad” of “toolingkosten kan je afboeken”. Wat je wel stellig kan zeggen is dat de voorraad gewaardeerd moet zijn ‘volgens goed koopmansgebruik’.

 

Hierbij is bepaald dat de kostprijs uit de aanschafprijs plus de bijkomende kosten bestaat. Dat zou kunnen betekenen dat jouw ‘toolingkosten’ tot de voorraad gerekend zou kunnen worden. Maar dat maakt het wel vrij ingewikkeld, lijkt mij.

Als je die buiten beschouwing laat, dan kan je namelijk makkelijker bepalen wat een T-shirt in een bepaalde partij gekost heeft (inkoop 3,- + drukken 1,50 + instelkosten 0,50 + vracht 0,50 bijvoorbeeld). Dus misschien is het handiger om dit in een keer ten laste van de winst te brengen.

 

Stel dat je de ‘toolingkosten’ dus inderdaad meteen af wil boeken. Dan horen zij dus helemaal niet thuis op de balans, maar in de kosten (in het resultaat dus, niet op de balans).

Maar als je nog niet begonnen bent (maar je hebt wel, kennelijk dan als privé-persoon, allerlei inkopen gedaan die je in je nieuwe onderneming wil inbrengen), dan kan je deze ‘vooruitbetaalde kosten’ als een overlopende activa op de balans zetten (in plaats van om deze bedrijfskosten op te nemen dus).

Overigens ging mijn eerste reactie daar ook al over.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.