Bedrijfspand geheel afbetalen gunstig?

Aanbevolen berichten

Ik heb een bedrijfspand gekocht waarvan de helft met eigen middelen en de andere helft met geleend geld van familieleden.

 

We hebben dus niet bij de bank aangeklopt voor een hypotheek of lening voor het pand.

Ik ga ervan uit dat ik daardoor dit in box 3 moet aangeven als 100% schulden vrij waardoor ik 1.2% vermogingsbelasting zal moeten betalen.

 

Aangezien ik nog mijn familieleden terug moet betalen vraag ik me af wat slim is.

Hoef je geen vermogensbelasting te betalen als er nog een deelschuld op zit via de bank middels hypotheek of lening. Of gaat het deelschuld af van de totale waarde van het pand en betaal je over het resterende gedeelte vermogensbelasting?

 

 

Link naar reactie

Je spreekt over box 3, dus ik ga er van uit, dat het bedrijfspand waar je over spreekt niet verhuurd wordt aan een gelieerde BV en dat je geen onderneming hebt waar het pand verplicht bedrijfsvermogen zou kunnen zijn. (?) Dan zou er namelijk sprake kunnen zijn van box 1 heffing.

Uitgaande van opname in box 3 (er is dus sprake van een pand dat je als belegging hebt en dat je niet bedrijfsmatig verhuurt) geldt het volgende. De waarde van het pand neem je op bij de bezittingen, de (rest)schuld die te maken heeft met de aanschaf van het pand neem je op bij je schulden in box 3.

Per saldo betaal je dus 1,2% belasting over het verschil tussen de waarde van het pand en de schuld die er op rust. (De drempel voor de schulden even buiten beschouwing latend.)

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie

Je spreekt over box 3, dus ik ga er van uit, dat het bedrijfspand waar je over spreekt niet verhuurd wordt aan een gelieerde BV en dat je geen onderneming hebt waar het pand verplicht bedrijfsvermogen zou kunnen zijn. (?) Dan zou er namelijk sprake kunnen zijn van box 1 heffing.

Uitgaande van opname in box 3 (er is dus sprake van een pand dat je als belegging hebt en dat je niet bedrijfsmatig verhuurt) geldt het volgende. De waarde van het pand neem je op bij de bezittingen, de (rest)schuld die te maken heeft met de aanschaf van het pand neem je op bij je schulden in box 3.

Per saldo betaal je dus 1,2% belasting over het verschil tussen de waarde van het pand en de schuld die er op rust. (De drempel voor de schulden even buiten beschouwing latend.)

 

Groeten,

 

Louis

 

Beste Louis,

 

Het pand is nu prive eigendom en verhuurd aan een BTW plichtig bedrijf.

Wat is de drempel voor de schulden en kan de schulden die nog aan mijn familieleden heb ook opgeven bij de belastingdienst?

 

Groeten,

Emi

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.