• 0

Probleem openstaande rekening bij opdrachtgever

Graag jullie mening over onderstaande situatie:

Wij zijn een bedrijf dat voornamelijk b2b actief is. In deze hoedanigheid hebben we begin vorig jaar een opdracht (opdrachtsom c.a. € 6.000,- verworven voor bedrijf X (bv. met een drie-tal vennoten). Bedrijf X heeft destijds een aanbetaling van 50% gedaan.

De opdracht hebben we eind oktober vorig jaar opgeleverd aan opdrachtgever. Na akkoordverklaring op het eindresultaat zijn wij overgegaan tot het versturen van de tweede en laatste rekening á 50%.

De betaaltermijn voor deze rekening was 30 dgn. Dus de betaling was verwacht medio november. Deze bleef uit. Hierna hebben wij uiteraard contact gelegd met bedrijf X. Telefonisch is duidelijk gemaakt dat ze tevreden zijn over het geleverde werk, en de factuur alsnog zullen betalen, het duurde alleen iets langer. Na nog een maand wachten, en de rekening niet te hebben voldaan hebben wij weer contact gelegd met bedrijf X. Ons contact verliep na versturen van de tweede rekening met één van de vennoten.

In dit gesprek gaf hij aan dat er onenigheid is/was ontstaan tussen de vennoten, dit had redenen waar wij geen schuld aan hebben gehad. Het ging dus puur om een 'interne aangelegenheid'. De vennoot gaf aan dat betalen van de laatste rekening niet mogelijk was omdat een van de vennoot het voldoen van alle openstaande facturen tegen zou houden. Doordat ze onenigheid hebben wilde onze contactpersoon dus ook niet tot betaling overgaan. Opzich een logisch verhaal vonden we toen. De oplossing volgens onze contactpersoon was het uitkopen van de 'dwarsliggende' vennoot. Dit proces was ingezet door de advocaten en liep in het begin stroef, maar na enkele gesprekken (medio april 2010) zag het er goed uit.

Echter er is nu (een jaar na versturen van de factuur) nog geen oplossing. Na continu contact te hebben gezocht met het bedrijf en te hebben aangehoord dat er wordt gewerkt aan een oplossing tik ik deze 'forum post'. De reden destijds (onenigheid) vonden we plausibel en hadden het vertrouwen in de opdrachtgever dat het goed zou komen en de rekening zou worden voldaan. Maar het duurt nu lang genoeg en we beraden ons op vervolgstappen, dit mede doordat de communicatie erg gebrekkig is / lijkt. Misschien zijn er meerdere bedrijven die met hetzelfde zitten, echter goede communicatie lijkt mij in deze situatie onontbeerlijk.

Resumerend, onze rekening voor diensten (waar ze tevreden over zijn) staat nu sinds november open. We hebben nog geen incasso traject of soortgelijk traject ingezet behalve contact houden (telefonisch).

Daarom wil ik vragen of iemand mij antwoord kan geven op onderstaande vragen.

Kan een bedrijf openstaande rekeningen (uit opdrachten aangegaan voordat de onenigheid is ontstaan) om bovenstaande redenen (interne onenigheid) tegenhouden?

Tevens ben ik benieuwd naar jullie mening hieromtrent, en of iemand soortgelijke ervaringen heeft en dit tot een goede oplossing heeft weten te brengen?

Bvd.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Per direct een incassoprocedure lijkt me de duidelijke optie. Ik zie verder weinig reden om dat niet te doen. En nee natuurlijk mag je niet zomaar om interne conflicten facturen niet betalen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Bedankt voor je reply. Duidelijk antwoord.

Wij hebben als vennoten onderling ook afspraken over het aangaan van verplichtingen en bijbehorende betalingen, vandaar dat we in het begin geduld hadden (als een van de drie het er niet mee eens is dan....). Echter de verplichting is in 'goede tijden' aangegaan, vandaar de twijfel.

Opstarten procedure bij incasso bureau is optie, wat het moeilijk maakt is dat we voor een andere b.v. van de overige vennoten ook nog opdrachten mogen uitvoeren, echter de betalingen vanuit deze b.v. lopen ook achter. Misschien een andere strategie gaan kiezen hierin, opstarten van de eerder genoemde procedure is misschien wel de beste.

• 0

Dag Tim 1983,

Bedrijf X moet betalen op het moment dat de afgesproken werkzaamheden zijn verricht. Interne problemen kunnen hieraan niet in de weg liggen. Dat moeten ze onderling maar oplossen.

Met vriendelijke groet,

Edwin Schölvinck

Schölvinck-Incasso te Amsterdam is een klein kantoor, dat in Nederland en België snel en efficiënt openstaande facturen voor MKB en ZZP incasseert. Daarnaast organiseert Schölvinck-Incasso een workshop ter voorkoming van wanbetaling. www.scholvinckincasso.nl

• 0

Ok, duidelijke antwoorden van jullie. Kunnen we verder mee.

Altijd lastig om de 'mister nice guy' strategie te verlaten en om te schakelen naar een wat andere toon. Maar ja dat hoort erbij, moet zeggen dat dit soort dingen ons tot nu toe niet hebben geraakt. Komt goed, ik laat weten wat de afloop is als jullie hierin geïnteresseerd zijn.

Hartelijke groet,

Tim

• 0

Het is altijd lastig om van de "commerciële" fase naar de"juridische" fase over te stappen. Laat maar eens weten hoe het afgelopen is.

Gr. Edwin Schölvinck

Schölvinck-Incasso te Amsterdam is een klein kantoor, dat in Nederland en België snel en efficiënt openstaande facturen voor MKB en ZZP incasseert. Daarnaast organiseert Schölvinck-Incasso een workshop ter voorkoming van wanbetaling. www.scholvinckincasso.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar