• 0

BTW-aftrek auto zonder recente opdrachten + binnenkort sluiting bedrijf

Beste mensen,

 

Mijn vrouw heeft ca. 1,5 jaar geleden een eenmanszaak opgericht en een aantal opdrachten uitgevoerd. We hebben tot op heden het minimum percentage van 75% gehanteerd om de kosten voor de auto enigszins te drukken.

 

Gedurende de afgelopen 1,5 jaar is duidelijk geworden dat het voeren van een eenmanszaak toch te veel kopzorgen en financiele lasten met zich meebrengt waardoor we nu op het punt zijn beland dat het bedrijf binnenkort zal worden opgeheven.

 

Nu is mijn vraag: gedurende de afgelopen +/ 5 maanden heeft mijn vrouw geen opdrachten uitgevoerd. Is het desondanks toch mogelijk om nog steeds 75% van de kosten op te geven bij de Belastingdienst zonder hiermee regels te breken of anderszins in de problemen te komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

gedurende de afgelopen +/ 5 maanden heeft mijn vrouw geen opdrachten uitgevoerd. Is het desondanks toch mogelijk om nog steeds 75% van de kosten op te geven bij de Belastingdienst zonder hiermee regels te breken of anderszins in de problemen te komen?

 

Als de auto niet zakelijk gebruikt is, zou ik in het geheel geen BTW terugvragen op autokosten over die periode. Dat staat namelijk haaks op de wetgeving.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Een korte toelichting: we hebben de auto behoorlijk veel zakelijk gebruikt aangezien mijn vrouw voor haar werk erg veel moest reizen. De afgelopen 5 maanden is het aantal opdrachten echter gestagneerd en gebeurt er nagenoeg niks. (De auto wordt de afgelopen 5 maanden dus met name privé gebruikt)

 

Gezien het feit dat het bij het ontbreken van een geldige kilometerregistratie zo is dat er 75% van de BTW kan worden teruggevraagd (ook bij gecombineerd privé/zakelijk gebruik), vroeg ik mij dus af of dit hierin wel of niet geldt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.