• 0

Juridische vraag over uit een vof gezet worden

Beste mensen.

 

Ik hoop dat iemand van jullie weet hoe ik moet handelen in mijn geval.

Even in het kort waar het om draait.

 

Ik werkte voorheen 6 jaar bij mijn baas en aangezien de zaken goed liepen (mede dankzij mij) en hij geen opvolgers had mocht ik toetreden tot zijn V.o.f. We zijn naar de kamer van koophandel gegaan en ik ben bijgeschreven. Zijn vrouw is mede venoot dus ik was voor 1/3 mede eigenaar vanaf dat moment. We hadden een regeling getroffen dat mijn gedeelte van de winst voor 5 jaar lang op een rekening zou komen waarmee ik hem dan kon uitkopen. Tot zover geen probleem.

We zijn begonnen 1 januari 2009 en hebben een proeftijd ingelast van 1 jaar. Ieder kon na dat jaar aangeven zonder opgaaf van reden of hij wil of niet door wilde gaan. Zo niet zou ik gewoon weer terug geplaats worden op de loonlijst en zouden we weer als voorheen verder gaan. Echter de zaken gingen bijzonder goed en we realiseerde zelfs in crisis tijd een groei van 35% tenopzichte van het jaar ervoor. Dus we zijn gewoon verder gegaan als partners.

Echter door een samenloop van omstandigheden werk en prive samen heb ik eind maart een ernstige burnout opgelopen waardoor ik tijdelijk arbeidsongeschikt ben geworden. 3 maanden totaal thuis gebleven omdat het gewoon echt niet ging. En nu sinds 4 maanden weer voor 25% aan het werk. (ik heb gewoon een ongeschikheidsverzekering dus het kost de zaak nu alleen die 25% aanvulling)

Nu komt het probleem. Na de eerste 3 maanden toen ik weer begon met werken zei hij tegen me dat hij niet meer als partners verder wilde. Eerst had ik daar problemen mee maar na goed overwegen vond ik het ook beter van niet en zei ok dan kom ik wel weer gewoon terug in loondienst zoals voorheen. Dat was prima zei hij. Echter nu komt hij van de week naar me toe en zegt vanaf 1 januari 2011 heb ik een nieuw persoon in dienst genomen die jou taken gaat vervullen dus ik werd vriendelijk verzocht om te vertrekken en wil hij me dus uitschrijven bij de kvk en ook mijn contract niet meer terug geven.

 

Er is toen we begonnen zijn een standaard concept vof contract opgesteld die we beide hebben doorgelezen echter is die nooit aangepast dan wel ondertekend door ons beide.

 

Voor mij is het probleem nu dat ik als 75% arbeidsongeschikt geen ander werk kan gaan zoeken en ik denk dat als ik volledig hersteld ben en bij een nieuwe werkgever aanklop en zeg van ik ben net hersteld van een burnout wilt u mij indienst nemen dat ze ook niet staan te juichen.

 

Het ging net weer wat beter met mijn gezondheid maar na het horen van dit bericht heb ik weer een flinke terugslag gekregen (snachts weer uren wakker liggen piekeren) en ook het werken nu doe je met lood in je schoenen en de sfeer is ook niet meer wat het wezen moet.

 

Vraag 1: kan hij me zomaar uit de vof zetten zonder mijn toestemming? zo ja stopt mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering dan ook?

 

vraag 2: Stel ik word eruit gezet heb ik dan recht op een uitkering? voor die test periode heb ik een arbeids verleden opgebouwd van 16 jaar bij diverse werkgevers.

 

Vraag 3: Als startend ondernemer heb ik recht op diverse extra aftrekposten. Echter dat voordeel komt ook aan de vof toe en ik vind dat ik daar recht op heb omdat ik de belasting dienst heb gebeld en die zeggen dat ik wordt aangemerkt als eenmans zaak.

 

Ik weet dat het best een ingewikkeld verhaal is en ik hoop dat iemand van jullie me een stukje opweg kan helpen zodat ik geen domme beslissingen neem die later in mijn nadeel kunnen werken.

 

Alvast bedankt voor de tips en adviezen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan meestal niet zomaar ontslagen worden als je ziek bent. Dat is 1, daarvoor moet je op het arbeidsrecht-vlak zoeken. Daarnaast is er blijkbaar een deel van de winst voor jou. Dat is gespaard om hem mee uit te kopen, het zou raar zijn als dat compleet vervallen is dus dat is ook een interessante om uit te zoeken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Na de eerste 3 maanden toen ik weer begon met werken zei hij tegen me dat hij niet meer als partners verder wilde. Eerst had ik daar problemen mee maar na goed overwegen vond ik het ook beter van niet en zei ok dan kom ik wel weer gewoon terug in loondienst zoals voorheen. Dat was prima zei hij. Echter nu komt hij van de week naar me toe en zegt vanaf 1 januari 2011 heb ik een nieuw persoon in dienst genomen die jou taken gaat vervullen dus ik werd vriendelijk verzocht om te vertrekken en wil hij me dus uitschrijven bij de kvk en ook mijn contract niet meer terug geven.

 

Mij is niet helemaal duidelijk of je feitelijk weer in loondienst bent teruggegaan, waardoor je in feite je deelname in de v.o.f. hebt beëindigd of dat dit slechts bij een voornemen is gebleven (waardoor je juridisch nog steeds firmant in de vof bent). Dit maakt nl uit voor de beantwoording van je vragen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Eerst in het kort antwoord op de vraag, daarna nog wat aanvullende informatie.

Ik ben nog steeds medevenoot omdat we de proefperiode voorbij waren (officeel is er denk nooit een proefperiode geweest omdat we beide nooit het vof contract getekend hebben het concept daarvan is ook nooit aangepast naar zijn en mijn wensen maar dit is dus ook iets is het conceptcontract rechtsgeldig)

 

We zijn begonnen als venoten start van 2009 met een proef periode van 1 jaar.

Nadat jaar gingen zaken meer dan goed. In maart 2010 kreeg ik dus die burnout. (3 maanden na de proefperiode)

Er was toen nog niks aan de hand en we wisten natuurlijk ook niet hoelang het ging duren. Hij heeft mij gevraagd over hoelang denk je weer volledig te kunnen werken. Ik heb daarop geantwoord dat weet ik ook niet ik heb dit ook nog nooit meegemaakt ik luister wel naar mijn begleiders die daar verstand van hebben. Ik heb al die jaren niet geluisterd naar de signalen van me lichaam daarom heb ik die burnout ook gekregen. En ik heb aangegeven dat ik de juiste begleiding wilde zodat dit me niet nog een keer zou overkomen. Ik heb vanalles geprobeerd om er zo snel mogelijk uit te komen. Een begleider van mijn arbeidsongeschiktheidsverzerkering, ziekenhuis onderzoeken complete bovenbuik scan en bloedonderzoeken, longfunctie en hyperventielatietesten (positieve uitslag), 5 maanden physiotherapie ik zit al 7 maanden bij een acupunturist, ik ben in me leven alles bij elkaar nog niet zovaak bij een huisarts geweest als de afgelopen tijd, medicijnen van de huisarts en sinds nu 2 maanden onder behandeling van een psycholoog omdat ik daar niet eerder terecht kon vanwege de lange wachtijden en 3 keer per week hardlopen.

Ik heb er echt alles aan gedaan om zo snel mogelijk beter te worden maar helaas gaat het erg traag. Ik heb meerdere malen aangegeven van geef me de tijd om beter te worden daarna maken we er weer wat moois van.

Eerst gaf hij de hoop aan me ok dat doen we. Later veranderde hij zijn standpunt dus en wilde weer alleen eigenaar worden en me terug op de loonlijst zetten en nu wil hij me en uitschrijven en niet meer in loondienst.

Hij vind het risico te groot dat dit me nog een keer gebeurt. Als mede venoot danwel in loondienst.

Hij heeft aangegeven dat hij niet met de situatie om kan gaan (hij denkt gewoon dat ik me aanstel)

 

Mijn rechtsbijstandverzekering kan me niet helpen omdat het een zakelijke kwestie is, het juridisch loket zegt dat de zaak te ingewikkeld is voor hun en heeft me verwezen naar de juridische afdeling van de kamer van koophandel. (daar gaat ik vandaag contact mee opnemen)

 

Mocht je nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag en alvast bedankt voor je tijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij kan je sowieso niet zomaar uitschrijven, jij bent gewoon deels eigenaar. Ik raad je aan om per direct een goede advocaat in de hand te nemen. Een eerste, vaak gratis, intake gesprek kan je alvast op weg helpen en het lijkt me ook daadwerkelijk een goede investering. Zoek bijvoorbeeld Steven of Edward op dit forum eens op.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Later veranderde hij zijn standpunt dus en wilde weer alleen eigenaar worden en me terug op de loonlijst zetten en nu wil hij me en uitschrijven en niet meer in loondienst.

Hij vind het risico te groot dat dit me nog een keer gebeurt. Als mede venoot danwel in loondienst.

Hij heeft aangegeven dat hij niet met de situatie om kan gaan (hij denkt gewoon dat ik me aanstel)

 

Je kunt niet firmant in een vof zijn en tegelijkertijd in loondienst van die vof zijn. Dus nogmaals mijn vraag: Ben je op dit moment firmant of werknemer?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog steeds medevenoot omdat we de proefperiode voorbij waren

 

Ik dacht dat het antwoord daar duidelijk was sorry als dat niet het geval was.

Ja ik ben nog steeds officieel medevenoot.

 

PS: nu net ondertussen ook een jurist van de kvk aan de lijn gehad en ik heb een afspraak voor 10 november bij hun.

Hij zei me iig mocht je medevenoot je uitschrijven bij de kvk dan blijf je volgends de wet nog steeds mede venoot. Dat heeft zijn voor en nadelen (nadeel o.a dat ik ook verantwoordelijk ben voor een eventueel negatief saldo) Hier is echter geen sprake van.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: kan hij me zomaar uit de vof zetten zonder mijn toestemming? zo ja stopt mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering dan ook?

 

Nee, dat kan niet zonder meer. In een standaard vof-overeenkomst staan wel gronden op grond waarvan de vof ontbonden kan worden, maar aangezien jullie niets hebben getekend, is er ook geen vof-overeenkomst waar je "baas" op terug kan kan vallen. Hij kan eventueel ontbinding van de vof via de rechter afdwingen of zelf met zijn vrouw uit de vof stappen en een nieuwe vof opzetten, waardoor je alsnog met lege handen staat.

 

Gezien de ontstante situatie lijkt me het maar het beste dat je in overleg treedt met je "baas" over de voorwaarden waaronder je wilt uittreden uit de vof. Je hebt in ieder geval recht op uitbetaling van hetgeen op jouw kapitaalrekening is bijgeschreven. Het is dus zaak dat er een goede jaarrekening wordt opgesteld, bij voorkeur door een onafhankelijke accountant/boekhouder, zodat je precies weet waar je recht op hebt.

 

Daarnaast zou ik een redelijke schadevergoeding van je "baas" eisen. Hij pleegt immers contractbreuk.

 

Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, kun je wellicht ook eisen dat je "baas" een aantal cliënten aan je meegeeft, waardoor je kunt doorstarten als eenmanszaak.

 

Allemaal best ingewikkeld, dus je zult je bij moeten laten staan door een deskundige die voor jou de onderhandelingen met je baas kan voeren. Dit gaat je geld kosten, dus zul je moeten afwegen of de baten hier opwegen tegen de kosten.

 

De arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft betrekking op de periode dat je nog mede-firmant was en blijft m.i. doorlopen zolang je arbeidsongeschikt blijft. De verzekering stopt zodra je geen ondernemer meer bent.

 

vraag 2: Stel ik word eruit gezet heb ik dan recht op een uitkering? voor die test periode heb ik een arbeids verleden opgebouwd van 16 jaar bij diverse werkgevers.

 

Nee, je hebt geen recht op een WW-uitkering. Je bent immers geen werknemer, maar zelfstandige.

 

Vraag 3: Als startend ondernemer heb ik recht op diverse extra aftrekposten. Echter dat voordeel komt ook aan de vof toe en ik vind dat ik daar recht op heb omdat ik de belasting dienst heb gebeld en die zeggen dat ik wordt aangemerkt als eenmans zaak.

 

Nee, dat voordeel komt niet aan de vof toe, maar aan jou als subjectief ondernemer. Je zult dus een ondernemersaangifte moeten invullen en daarbij een beroep doen op de ondernemersaftrek.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als er geen vennootschapscontract is, geldt de algemene regel dat elk van de vennoten de vennootschap op kan zeggen. Dat neemt niet weg dat er daarna verdeeld moet worden en juist in en situatie als deze is het erg verstandig door een deskundige te laten beoordelen wat precies je positie is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.