• 0

eigendomspand en vof

Een klant van mij heeft al vrij lang een bedrijfspand. Eerst heeft hij dat gebruikt voor zijn eigen éénmanszaak, daarna heeft het (ten onrechte) als bezit gestaan op de balans van een v.o.f. waarin hij 50% belang had, maar over het pand was in de v.o.f. akte afgesproken dat het zijn eigendom was en bleef en alleen aan de v.o.f. ter beschikking zou worden gesteld.

Nu gaat de vennoten uit elkaar. Het pand blijft gewoon bezit van mijn a.s. klant. Mijn a.s. klant blijft gewoon ondernemer.

Ik ben nu een beetje bang dat de Belasting kan gaan redeneren dat mijn klant de helft van het pand "cadeau" krijgt, tenminste, als je uitgaat van het feit dat het als gezamenlijk bezit in de diverse jaarrekeningen heeft gestaan en hij het nu in bezit neemt, zeg maar krijgt van die andere vennoot.

En dan vrees ik dat de belastingdienst niet zal toestaan dat hij over de helft van de overwaarde (die is ongeveer EU 100.000) niet de kans krijgt deze door te schuiven naar het moment dat hij stopt als ondernemer. Dit omdat er eigenlijk sprake is van een soort van zakelijk gift van EU 50.000. Natuurlijk kan je dan wel gaan proberen uit te leggen dat het al nooit op de balans van de v.o.f. had mogen staan, en dat de kostenaftrek daarvan ook niet op de v.o.f. had mogen drukken, maar toch, hoe zo'n gesprek/situatie dan afloopt, dat weet ik niet.

Hoe schatten jullie deze situatie in ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.