• 0

huurovereenkomst bedrijfspand

ruim 3 jaar geleden ben ik samen met een kennis een bedrijf begonnen. omdat wij de vof nog niet rond hadden hebben wij een bedrijfspand gehuurd op persoonlijke titel (beide namen). de huur werd vanaf dag 1 wel betaald vanaf de zakelijke rekening van de vof. nu is het zo dat de vof inmiddels is ontbonden en het bedrijf wordt voortgezet door de bewuste kennis/compagnon.

naar nu blijkt ontstaat er maandelijks een huurachterstand maar deze wordt tot op heden nog wel steeds (te laat) betaald.

uiteindelijk is het wel zo naar mijn mening dat is privé aansprakelijk blijf als de huur op een bepaald moment niet meer wordt betaald. de verhuurder geeft aan dat dit probleem is op te lossen als ik van de overeenkomst wordt verwijderd. dit klinkt eenvoudig maar zal in de praktijk niet gaan lukken wegens omstandigheden, de ontbinding heeft namelijk nogal wat voeten in de aarde gehad. ik verwacht tegenwerking op het moment dat ik dit ga voorstellen bij mijn ex-compagnon. in hoeverre ben ik nog aansprakelijk voor de huur en welke rechten en plichten heb ik. ik ben niet meer betrokken bij het bedrijf en ben geen vennoot meer, daarbij wil ik alle nu nog aktuele zakelijke banden graag verbreken waarvan dit er één is. wat zijn voor mij de risico's/gevolgen als de huurverplichtingen niet meer worden nagekomen of als ik toch het verzoek doe aan mijn ex-compagnon en deze niet wil meewerken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp is jouw situatie nu als volgt:

 

a. je hebt geen afspraken meer met je zakelijke partner, de VOF overeenkomst is immers opgezegd; en

b. je staat nog wel op de huurovereenkomst als huurder.

 

Als dit de situatie is dan loop je een behoorlijk risico. De verhuurder kan eisen dat jij de huur betaalt, maar je hebt geen afspraken met je voormalig zakelijk partner dat deze dan de huur weer aan jou betaalt.

 

Volgens mij moet je of het ene of het andere repareren. Dus of een overeenkomst sluiten met je zakelijke partner dat hij de huur altijd zal voldoen, desnoods aan jou als jij hem eerst aan de verhuurder hebt moeten betalen. OF, je laten uitschrijven uit de huurovereenkomst.

 

Waarschijnlijk heb je voor het uitschrijven uit de huurovereenkomst niet de medewerking van je zakelijke partner nodig - juridisch gezien dan - zeker niet als de verhuurder bereid is hier aan mee te werken. Maar dat zal ook van de overeenkomst afhangen.

 

Succes.

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Tenzij anders overeen gekomen in de huurovereenkomst en er vanuit gaande dat jullie beiden in privé hebben getekend, zijn jullie beide hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die voortvloeien uit de huurovereenkomst. Daaronder valt het betalen van huur, maar bijv. ook het in gebruik houden van het gehuurde (in geval van een ROZ-contract) en de eindoplevering. Bij niet nakoming van verplichtingen kan verhuurder boetes opleggen én je ook nog eens aansprakelijk stellen voor eventuele (gevolg)schade. Persoonlijk weet ik eigenlijk niet in hoeverre jij en jouw ex-partner elkaar aansprakelijk kunnen stellen wanneer één van beiden nalatig is, maar er zijn hier vast juristen die je dit exact kunnen vertellen.

 

In ieder geval kun je die situatie maar het beste voorkomen en z.s.m. schriftelijk aan verhuurder (met CC aan ex-partner) kenbaar maken dat jullie niet langer samenwerken en dat het in het belang van verhuurder is om deze gewijzigde situatie vast te leggen in een nieuwe huurovereenkomst of in een allonge (aanvulling op overeenkomst). Wellicht kun je zelfs, gezien jullie beider hoofdelijke aansprakelijkheid, éénzijdig de huurovereenkomst beeindigen (afhankelijk van inhoud overeenkomst).

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.