• 0

Tijdens persoonlijk faillissement participeren in een vennootschap

Beste,

 

ik zit met een nogal ongebruikelijke situatie. In 1998 is de VOF waar ik als natuurlijk persoon in participeerde failliet gegaan. Met gevolg mijn persoonlijke faillissement. Door de jaren heen is er tot 2 keer toe opgeheven wegens gebrek aan baten waarop ik iedere keer weer zelf een nieuw faillissement heb aangevraagd om de schuldeisers buiten de deur te houden. De schuldenlast was namelijk dermate groot dat aflossen of een regeling geen optie was.

 

Inmiddels ben ik dus al ruim 12 jaar failliet en ondanks dat prettig anders is heb ik hier betrekkelijk weinig hinder van. Mijn curator heeft 0 bemoeienis met mij, ik verdien al jaren een uitstekend salaris in loondienst maar van loonbeslag is er nog nooit sprake geweest. In NL kan ik nog geen bankrekening openen maar in België heb ik enkele jaren geleden zonder problemen een bankrekening geopend met creditcard faciliteit e.d. dus ook mijn betaalverkeer gaat redelijk probleemloos.

 

Mijn doel is om via een schikking definitief af te sluiten met het verleden echter het voordeel van de lakse houding van mijn curator t.a.v. mijn persoon is in dit perspectief een last. Ik ben namelijk al ruim 2 jaar bezig hem zover te krijgen dat hij de benodigde handelingen uitvoert om tot een akkoord te komen met de schuldeisers. Helaas blijft het tot op heden steeds bij "Ja ik moet nodig eens aan de slag met uw faillissement". Mijn gevoel zegt dat het wel eens 2012 op z'n vroegst zal worden om eea af te sluiten.

 

Nu wil het volgend: Mijn werkgever waar ik sedert 6 jaar bijzonder prettig mee samen werk en ikzelf hebben het plan opgevat samen een nieuwe onderneming te starten. Mijn huidige functie biedt geen uitdaging meer en er liggen interessante kansen in het ondernemersplan dat wij hebben vormgegeven.

 

Maar nu..

 

Ik speel met een aantal opties t.a.v. mijn betrokkenheid in de nieuwe onderneming. Afgesproken is dat ik naast een salaris als werknemer van de nieuwe onderneming ook 45% van de aandelen zal ontvangen. Mijn partner (nu werkgever) zal voorzien in de benodigde kapitaalinjectie. Een direct verband van mijn persoon als mede-eigenaar zal de kredietwaardigheid van de onderneming geen goed doen dus het is van belang dat ik niet in openbare registers te vinden ben. Ik kwam uiteindelijk op een constructie o.b.v. een Euro BV waar mijn partner via een Ltd. de beherend vennoot in de CV zou zijn en ik stille vennoot (persoonlijk of via een trust). Mijn Partner kwam echter met een simpelere oplossing. Hij richt een nieuwe BV op en wordt statutair directeur. Na oprichting ontvang ik de 45% aandelen en wordt als zodanig in het aandelenregister geregistreerd. Dit register zou niet openbaar zijn? dus mijn betrokkenheid zou niet te achterhalen zijn. Darabij zal er in de eerste periode zal er geen winst worden gemaakt. Tegen de tijd dat er wel dividend opgenomen kan worden verwacht ik van mijn faillissement verlost te zijn.

 

Ik twijfel eraan of deze laatste optie wel verstandig is.

 

Wat denkt u?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn doel is om via een schikking definitief af te sluiten met het verleden echter het voordeel van de lakse houding van mijn curator t.a.v. mijn persoon is in dit perspectief een last. Ik ben namelijk al ruim 2 jaar bezig hem zover te krijgen dat hij de benodigde handelingen uitvoert om tot een akkoord te komen met de schuldeisers. Helaas blijft het tot op heden steeds bij "Ja ik moet nodig eens aan de slag met uw faillissement". Mijn gevoel zegt dat het wel eens 2012 op z'n vroegst zal worden om eea af te sluiten.

Schakel een advocaat in voor het dwangakkoord. Aangezien je failliet bent, kom je in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand tegen de laagste eigen bijdrage van € 100,--.

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat ik persoonlijk failliet ben heb ik wel een goed inkomen (€ 7.500 Bruto p/mnd) waar zoals gezegd geen beslag op is gelegd of afdrachten van worden gedaan. Kom ik dan enkel vanwege mijn failliet status in aanmerking voor rechtsbijstand zonder dat er verder naar mijn financiele situatie wordt gekeken?

 

Voor de volledigheid: 3 jaar geleden is er al een keer een akkoordbehandeling geweest echter deze werd uiteindelijk door de rechter commisaris afgewezen omdat niet alle (mogelijke) schuldeisers waren meegenomen in de procedure. In principe fout van curator (dezelfde als nu nog steeds )Het faillisement werd toen opgeheven waarop ik het opnieuw heb aangevraagd met als doel het nu wel zorgvuldig te doen.

 

We zijn nu na die tijd nog steeds bij stap 1: de mogelijke schuldeisers aanschrijven om te inventariseren of er nog een claim is om vervolgens met een schikkingsvoorstel te komen (10% of 5% afhankelijk van de omvang van de totale schuld).

 

Kan een advocaat welke ik opschakel dit proces verzorgen?

 

Het enige wat me dan nog weerhoudt is dat mijn curator wel heeft toezegd het te gaan regelen (alleen wanneer???) en ik hem niet tegen mij in het harnas wil jagen. Mijn financiele vrijheid is me veel waard. In geval van loonbeslag zou ik accuut een serieus probleem krijgen (lees: mijn lasten niet meer kunnen dragen).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je zegt dat er geen beslag ligt, maar dat is - in juridische zin - niet juist: als je failliet bent, ligt er van rechtswege beslag op al je bezittingen *en* inkomsten, voor zover die boven het door de R-C bepaalde VTLB (vrij te laten bedrag) liggen.

 

De Raad voor Rechtsbijstand kijkt om die reden niet naar het inkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.