Jump to content
Augustus
Verberg

Nieuwe BV (werkmaatschappij), direct een holding?

vraag

Besten,

 

Samen met drie collega's richten we een nieuwe BV op. We bezitten alle vier aandelen (45/25/15/15) en investeren naar rato, twee van ons beheren die aandelen in hun holding (45/25). Een ander en ik hebben nog geen holding.

 

- Wat is wijsheid in deze, de aandelen eerst privé en op ten duur een holding, of direct starten met een holding? Los van administratief werk nemen wij natuurlijk ook de kosten mee in de overweging. Bovendien weten we nog niet of de bv 'van de grond komt'.

 

- Stel, we starten zonder holding, kunnen we dan zonder heffing de aandelen van privé naar onze holding overzetten (indien de bv nog geen winst maakt bijvoorbeeld)?

 

Hoor erg graag van jullie.

 

 

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ligt eraan of de aandeelhouders al dan niet werkzaam zijn voor het bedrijf.

 

Ik zou persoonlijk in dat geval eerder kijken naar een persoonlijke holding per persoon en daarin de aandelen onderbrengen.

 

Wellicht is het tevens een idee te kijken naar de mogelijkheid van een stichting administratiekantoor.

 

Maar voor beide opties zijn er mensen op het forum die hier meer van weten als mij, en er is al heel veel over gesproken.

 

Waar ik persoonlijk niet aan zou beginnen is een 45-25-15-15 aandelen verdeling, dan naai je jezelf als je een conflict krijgt met andere aandeelhouders. Altijd zelf minstens 51% houden

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Augustus

 

Het is lastig om te bepalen wat je nu moet doen. Je maakt het voor de toekomst er een stuk makkelijker op door nu wel een holding op te richten. Bij gebleken succes zul je toch de overschotten in je holding willen parkeren en niet in de risicosfeer van de werk BV (zeker nu daar nog andere aandeelhouders in zitten die meer stemrecht hebben dan jij). De extra kosten van zo'n holding zouden nog geen 1.000 euro mogen bedragen. Extra kosten voor administratie en jaarwerk kan al vanaf zo'n 600 euro bij een kundig administratiekantoor.

 

Als je per se die kosten niet op je wilt nemen, dan kun je wel van start, maar kost een holding ertussen schuiven een veelvoud van genoemd bedrag omdat de fiscale voorwaarden die benut moeten worden om dit belastingvrij te doen omvangrijk zijn en het veel werk is voor een fiscalist/notaris.

 

Groet

Joost

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 257 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept