• 0

toetreding b.v. en aansprakelijkheid

Goede dag:

Ik ben jaren werkzaam geweest in een klein bedrijf, nu heb ik de mogenlijkheid gekregen dit bedrijf over te nemen d.m.v. per jaar een x aantal aandelen over te nemen en me eigen zo in de b.v. te werken.

Dit is in augustus gerealiseerd, alleen ben ik er achtergekomen dat mijn voormalig werkgever/directeur zich heeft uitgeschreven.

Nu ben ik dus enig bestuurder/directeur met een aandeel van 8% in de b.v. mijn ex werkgever is nu alleen nog groot aandeelhouder.

Na meerdere malen aan te geven dat hij zich weer moet inschrijven is dit nog steeds niet gebeurt.

Nu zijn er heftige complicaties (financieel) in het bedrijf aan het onstaan die voor mijn tijd als directeur zijn ontstaan, nu is het zo dat alle problemen op mij afkomen en ik niks afweet van de gemaakte afspraken van mijn voormalig werkgever.

Ik heb mij voornamenlijk bezig gehouden met werkvoorbereiding en hij het financieele gedeelte.

Nu is hij 1 maand op vakantie en kijk ik voor het eerst in de financien van de b.v. en zit ik met de spreekwoordelijke gebakken peren, het liefst kap ik er helemaal mee omdat ik hier geen uitweg meer zie.

Ik heb helaas al eerder mijn onderneming (1998 tot 2006) moeten stoppen (zzp) met zware tijden rondom mijn gezin en huwelijk, hier heb ik jarenlang een nasleep van gehad inmiddels is dit hoofdstuk afgesloten, waardoor ik dus wel weer een stap durfte te nemen met de gedachte dat het in orde was.

Ik weet dat ik veels te naief ben geweest met deze stap om te geloven dat alles wel goed was qua financien.(voorgelogen) Ik had natuurlijk moeten controleren maar ik was er niet van bewust dat ik dus bestuurder/directeur zou worden en hij zich liet uitschrijven.

Kan iemand mij een advies geven hoe of wat ik hier mee moet.

(titel aangepast)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29706-toetreding-bv-en-aansprakelijkheid/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

dag Bart

Het enkele uitschrijven als bestuurder bij de KvK ontslaat niemand van zijn taken. Zeker niet indien hij zich nog steeds bemoeit met het bestuur van de BV. De juiste weg was geweest dat hij zijn ontslag aan het bestuur had aangeboden en dat daarop akkoord was gegeven. IMHO is hij formeel geen bestuurder af.

Daarnaast kan hij zich niet onttrekken aan ellende die ontstaan is ten tijde van zijn bestuursschap. Sterker nog, jij krijgt die zaken, mits aantoonbaar ontstaan vóór jouw functie als bestuurder, niet onverkort op jouw bord.

Ik denk dat het risico niet eens zo'n probleem is. Dat jij met de ellende zit opgescheept wel.

Ik zou aan hem schriftelijk aangeven dat de AvA zijn terugtreden als bestuurder niet geaccordeerd heeft en dat jij verwacht dat hij zijn taken weer op zich neemt nu zijn functie als bestuurder nimmer is opgehouden te bestaan. Wijs hem er ook maar fijntjes op dat de gevolgen van zijn handelen voor jouw infunctietreding als bestuurder voor zijn rekening komen. Mocht hij aangeven dat jouw stem irrelevant is met 8%, dan nog kun je pareren met de stelling dat jij nooit opgeroepen bent en jouw stemrecht onrechtmatig genegeerd is. Voorts is nog van belang met welk % van stemmen bestuurders aangesteld en ontslagen kunnen worden. Wellicht is dat 100%, zie statuten BV en/of de aandeelhoudersovereenkomst.

Last but not least: roep een AvA op met als agendapunt jouw terugtreden als bestuurder per direct. Doe dit per aangetekend schrijven aan zijn adres privé waarin je jouw functie neerlegt. Dit om erger te voorkomen.

Recent is rechtspraak gewezen waarin een bestuurder aansprakelijkheid ontliep doordat hij zijn functie bij brief neergelegd had. Dat is meer beslissend dan de inschrijving bij de KvK.

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Geachte Joost Rietveld.

Bedankt voor uw advies, ik ben per direct bezig met de brief en wacht in toch wel een soort van spanning af op de reactie van mijn voormalig werkgever, de relatie is nu toch al zo beinvloed door dit alles dat ik nu gewoon mijzelf moet indekken.

Ik houd u (en degene die het interesant vind) hier van op de hoogte dit zal pas in 2011 zijn omdat ik eerder vermelde hij op vakantie is (hijwel).

Alvast fijne dagen en een gezond 2011.

V.G. Bart Mittelmeijer

• 0

Geachte Joost Rietveld.

Ik heb de brief aan moeten aanpassen naar terugtreding op advies van derden.

De terugtreding als directeur naar gewoon werknemer (werkvoorbereider) is geaccordeeerd door mijn voormalig werkgever(groot aandeelhouder). De brief is dus ondertekend.

Ik heb ook een wijziging doorgegeven (formulier) bij de kvk hierop krijg ik nog reactie.

Verder heb ik een mail en brief gestuurd/gegeven aan voormalig werkgever dat hij de brief in goed ontvangst heeft ontvangen ook deze is getekend.

Verder gaat hij zich per direct weer inschrijven als direteur van de b.v. dit na meerdere malen te hebben gevraagd.

De schulden/problemen zijn inmiddels groot opgelopen naar beslagleggingen (meerdere?) en waarschijnlijk faillisement.

Hij kwam eerst nog met de optie om mij te ontslaan wegens wanbeleid, hier ben ik absoluut niet mee akkoord gegaan omdat ik het vermoeden heb dat ik dan akkoord ga met bovengoemde (wanbeleid).

Ik ben actief geweest als directeur van 1 september 2010 tot 10 januarie 2011, ik ben in deze tijd gelukkig(denk ik) geen contracten aangegaan.

Alleen nu nog wachten op de reactie van de kvk.

Mocht ik nog iets belangrijks vergeten zijn kunt u mij dan hiervan nog op de hoogte brengen omdat het voor mij allen maal soms een beetje te veel word mede door eerdere ervaringen.

In afwachting van uw reactie,

Vriendelijke groet,

Bart Mittelmeijer

• 0

Dag Bart

Dank voor je terugkoppeling. Zoals ik het lees, gaat het inmiddels weer goed. Let wel: het enkele aangaan van contracten hoeft geen reden te zijn om vrij gewaard te worden van aansprakelijkheid. Het sterkt je positie echter wel. Hopelijk kun je het onderbouwen, mocht dat nodig zijn.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Geachte Joost Rietveld,

Nogmaals bedankt voor het snel reageren(heelsnel)

Om wat details weer tegeven van de zaken, de zaak heeft nu zo'n € 65.000,00 openstaande kosten en bijna geen werk in het verschiet, pas in april/mei komt er wat werk binnen.

De situatie is als volgt het is een natuursteen verkoop/verwerk bedrijf met nu dus ook problemen met leveranciers waar mijn voormalig werkgever mondelingen afspraken heeft gemaakt ik heb verder niets op papier staan qua contracten.(mijn naam)

Verder is er dus beslag gelegd op auto's en etc. naar mijn inziens is het gewoon over en uit met de b.v.

Ik heb sinds hij op vakantie is gegaan ook nergens meer iets besteld of voor getekend dus ook niet aan de meerdere deurwaarders die hier binnen zijn geweest. (ik weet van niets) gelukkig staat zijn naam hier onder.

Om eerlijk te zijn ben ik er helemaal klaar mee, ik ben inmiddels werk aan het zoeken en hoop dat ik snel weg kan.

Hier is hij niet van op de hoogte.

Ik zit alleen nog met 8% aandelen, ik weet niet wat ik hier mee moet doen?

v.g. Bart Mittelmeijer

• 0

Het aandeelhouder zijn is niet zo spannend. Die kan je afschrijven voor jezelf en that's it. Het gaat er alleen om dat je geen aansprakelijkheden als bestuurder verkrijgt want dan wordt je hoofdelijk aansprakelijk gesteld. En dat wil je niet, voor het geheel welteverstaan. Heb je goede juridische bijstand van een advocaat of jurist lopen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Als jij verder geen handelingen hebt verricht of nagelaten die de situatie erger hebben gemaakt, dan kom je er hopelijk wel vanaf zonder privé aansprakelijkstelling.

Dat inderdaad, iets niet doen kan ook een probleem vormen. Goed advies in deze situatie lijkt me alle zins verstandig.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar