• 0

administratie voeren

Hallo allemaal,

 

Ik heb vandaag van een collega (hoveniersbedrijf) gehoord dat die na controle van de belasting op zijn vingers is getikt voor het voeren van een administratie volgens het kasstelsel.

 

Nu doe ik de administratie voor mijn hoveniersbedrijf als volgt:

 

Ik maak verkoop facturen en print die 3x uit: 1 voor klant, 1 voor achter het betreffend bankafschrift en 1 voor een map op volgorde van nummering (en ook datum) Alle inkoopfacturen gaan achter het betreffend bankafschrift.

 

Nu heb ik mijn accountant gevraagd of dit correct was, en volgens hun was dit ok. Zij doen dit voor 80% van hun klanten en hebben hier nooit commentaar op gehad. Dit mag volgens hen omdat ik voor een groot deel particuliere klanten heb. Zij doen elk jaar aan het eind de debiteuren en crediteuren bijwerken.

 

Wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het toepassen van het kasstel stelsel is inderdaad afhankelijk van het feit of jij voornamelijk aan particulieren levert. (meer dan 80% van de omzet) op de site van de belastingdienst kun je lezen wie het kasstelsel mag toepassen.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_aangifte_doen_betalen/btw_bedrag_berekenen/btw_bedrag_berekenen-04.html#P61_5672

 

Als jou omzet inderdaad voor meer dan 80% uit particulieren bestaat dan zou ik een verzoek in (laten) dienen omdat jij niet tot een van de benoemde groepen behoort die het kasstelsel mogen toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hanteert jouw accountant niet het kassetelsel. Immers waarom zou hij dan de debiteuren bijwerken aan het einde van het jaar? Mijns inziens voert hij dan het factuustelsel, alleen zijn de afdrachten per kwartaal niet helemaal correct, maar klopt het op jaarbasis wel.

 

Als je aan de voorwaarden voldoet(>80%), zul je toestemming krijgen om het kasstelsel te gebruiken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat klinkt misschien wel het meest waarschijnlijk.

 

Ik mag er toch vanuit gaan dat de accountant weet wat ie doet, hij is immers niet te goedkoop.

Ik heb het ook bij hem geinformeerd en hij geeft aan dat ie de administratie bij het grootste deel van zijn klanten zo voert en hier nooit commentaar op is gekomen van de belasting. Het bedrijf bestaat al heel wat jaren dus er zullen heel wat controles zijn geweest bij diverse klanten.

Link naar reactie
  • 0

Nou, bij belastingen zou ik nergens vanuit gaan .. een van de grootste dooddoeners vind ik het roepen, "doe het al jaren zo en nooit klachten gehad" regels veranderen namelijk regelmatig (en los van of dat hier het geval is) us jarenlang hetzelfde doen is niet altijd de beste handelswijze boven dien is het gewoon een afscheep opmerking van de bovenste plank.

Als jou accountant (waarschijnlijk gewoon een boekhouder maar dat terzijde) zijn zaakjes goed aanpakt dan staat in zijn klantdossier waarom ie bij jou het kasstelsel toepast en mag toepassen. En die reden kan ie je dan ook gewoon geven.

 

Het gaat er niet om of het voor al zijn andere klanten goedgaat en hoe vaak het al goed gegaan bij een controle is maar voor jou specifieke situatie. Een beetje overtrokken voorbeeld om het duidelijk te maken: voor hetzelfde geld doet jou accountant de administratie van 10 kappers, 2 fietsenmakers, 5 glazenwassers en 1 hovenier. De eerste 3 groepen mogen allemaal het kasstelsel toepassen zonder expliciete toestemming omdat ze in de lijst van benoemde ondernemers voor kasstelsel staan, maar voor jou is toestemming nodig want je hoort niet tot die groep. Dus voor al zijn klanten gaat het goed, behalve voor jou.

 

 

Voor zover ik kan inschatten behoor jij niet tot de groep die dit automatisch mag/moet toepassen dus behoor je tot de groep waarvoor toestemming moet worden gevraagd.

Waarom is belangrijk?

Tot nu toe ruim voldoe je (ruim) aan de 80% regel, dan zal er bij een controle geen probleem van gemaakt worden dat je geen toestemming hebt gevraagd (hoewel dat niet is uit te sluiten).

Maar stel volgend jaar komt er een bedrijf (of meerdere) met het verzoek of jij maandelijks hun tuin wilt onderhouden. Dit levert dusdanig veel omzet op dat je onder de 80% particulieren zakt. Als je toestemming hebt kun je gewoon het kasstelsel toe blijven passen zonder sancties als bij controle blijkt dat je eronder bent gezakt. Als je echter geen toestemming hebt zal de belastingdienst bij een controle constateren dat je ten onrechte het kasstelsel toepast én ook geen toestemming hebt. En dan kan het zijn dat je met correcties of naheffingen te maken krijgt en misschien zelfs met boetes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Ik kan je verzekeren dat dit een AA accountants kantoor is.

 

Ik ga na aanleiding hiervan ook duidelijk vragen of ze de toestemming willen aanvragen voor het kasstelsel

Overigens zit hier ook een collega van mij bij en verder weet ik dat er een paar aannemers bij zitten. Dus hoe het ook mag zijn, ik verwacht dat ze toch wel weten waar ze mee bezig zijn.

 

maar voor alle duidelijkheid vraag ik het nog eens goed na bij hen.

Link naar reactie
  • 0

Heb inmiddels contact gehad met de accountant zelf (meestal krijg ik assistenten aan de lijn)

Deze heeft me verzekerd dat de debiteuren en crediteuren aan het einde van het jaar worden meegenomen zodat alles op jaarbasis op factuurstelsel klopt.

 

Nu ben ik daar zelf niet zo heel erg in thuis, maar ik begrijp hieruit dat ik dus wel op factuurstelsel werk. Wellicht dat dit niet 100% is zoals het moet zijn, maar ik hou het hierbij.

 

Bedankt voor de reacties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.