• 0

Vraag over overname activa/voorraden, BTW en moment van factureren

Geacht forum,

 

Al veel vragen en antwoorden voorbij zien komen over dit onderwerp, maar om zeker te weten dat ik het goed doe zou ik graag nog even mijn situatie voor willen leggen, in de hoop dat iemand het kan bevestigen of mij kan corrigeren.

 

Met een partij zijn wij (VOF) overeengekomen om ons bedrijf per 1 januari a.s. over te doen.

Afgesproken is dat de kopende partij de voorraden voor 6.000,- overneemt en (als wens van hen) de overige activa/inventaris voor 1,- .

 

- Ik neem aan dat beide posten samen op een factuur gezet kunnen worden?

- Artikel 31 (nu 37 heb ik begrepen) van toepassing is, dus dat er geen BTW in rekening gebracht hoeft te worden? (Is dit verplicht trouwens?)

- De factuurdatum 1 januari moet zijn?

 

Het doel is dat wij de onderneming per 31-12 willen staken en het liefst ook fiscaal klaar willen zijn met de fiscus (er zullen nog wat facturen die betrekking hebben op 2010 verstuurd en ontvangen worden dus aan een suppletie BTW ontkomen we niet maar dat is niet zo'n punt). Hoe doe je dat precies boekhoudkundig? Moet ik de verkoop al in de slotbalans van 2010 meenemen? En op welk bedrag moet ik de voorraden per 31-12 stellen? Of sla ik de plank volkomen mis nu en kan de onderneming pas in 2011 gestaakt worden?

 

Ben heel benieuwd...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.