• 0

verdeling werkruimte onder meerdere ondernemers

Het is zover 14 januari de sleutel van een nieuwe woning met afsplitsbare bedrijfsruimte. Dank voor degenen die op mijn eerder vraag hebben gereageerd.

 

Mijn partner gaat nu prettig in de bedrijfsruimte aan de gang. Bedrijfsruimte komt op de balans van haar eenmanszaak te staan. ( is verplicht ondernemingsvermogen) Aangezien ik van plan ben om op termijn ook als zelfstandige aan de slag te gaan en gebruik ga maken van dezelfde bedrijfsruimte (omdat er plaats genoeg is) vroeg ik mezelf af hoe om te gaan met de kosten en dan met name over de kosten van de bedrijfsruimte. Moet mijn deel van de bedrijfsruimte dan op mijn balans komen te staan en kan ik dan probleemloos het deel van mijn partner van haar balans afhalen? En wanneer zij haar onderneming zou gaan staken, kan ik dan probleemloos het gehele bedrijfspand op mijn balans zetten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerdere vraag

 

Gehuwd? Gemeenschap van goederen?

 

Belastingheffing is individueel, slechts enkele onderdelen kunnen tussen fiscale partners vrij worden toegerekend. Staking leidt tot fictieve vervreemding, dus het kan tot problemen leiden als je partner haar onderneming staakt en jij de ruimte gaat gebruiken. Bij ongehuwd/buiten gemeenschap gehuwd gaat bovendien de terbeschikkingstellingsregeling een rol spelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is een wat ingewikkeld verhaal, maar in beginsel zal de ruimte naar rato van het gebruik op de balans moeten worden opgenomen. De kosten zijn aftrekbaar, maar het opnemen op jouw balans gaat gepaard met een gedeeltelijke onttrekking aan haar onderneming. Als er overwaarde in zit, zal daar over moeten worden afgerekend. Dit is slechts anders als er gebruik kan worden gemaakt van een doorschuiffaciliteit, maar bij twee verschillende ondernemingen zie ik die niet zo snel.

 

Althans, dat is wat ik opmaak uit hele oude jurisprudentie, er is niet zoveel nieuws over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Lang niet hier geweest ivm verbouwingen.

 

Is het in dit geval wijs om eens een afspraak bij de belastingdienst te maken?

Wanneer er niet veel over bekend is kan eea volgens mij beter bij de controlerende instantie aan de voorkant dichtgetimmerd worden. Of er moet natuurlijk een handige oplossing voor zijn.....

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Is het in dit geval wijs om eens een afspraak bij de belastingdienst te maken?

Welkom terug

voorleggen aan de fiscus zal je positie in deze niet verbeteren. Ronaldinho geeft zeer terecht aan hoe het in hoofdlijnen werkt. En als iemand het kan weten op HL dan is hij het wel!

 

Ga eens praten met een adviseur. Als die alle gegevens heeft, valt er wellicht wel iets te veranderen in de constructie waardoor er fiscaal voordeel te behalen valt. Daar zal de belastingdienst jullie namelijk nooit op wijzen!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Tja, het ligt voor de hand dat de belastingdienst zelf niet met de voor ons meest optimale oplossing aan komt dragen.

Ken je in de regio West Brabant iemand die je kunt aanbevelen? Iedereen kan zich wel belastingadviseur noemen, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit in mijn ogen.

 

Eenieder die gereageerd heeft wil ik in ieder geval bedanken!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ken je in de regio West Brabant iemand die je kunt aanbevelen? Iedereen kan zich wel belastingadviseur noemen, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit in mijn ogen.

 

 

Heb je helemaal gelijk in, helaas ken ik niemand in je regio. Je kunt wel kijken op belastingcollectief via de link in mijn handtekening. Dat is een collectief van zelfstandige adviseurs die ten minste aangesloten zijn bij de Federatie van Belastingadviseurs of het Register Belastingadviseurs.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.