Geplaatst: 19 december 201014 j anton0106 2 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Ik ben van plan om een zaak in tweewielers te beginnen. Ik heb gelezen dat ik de margeregeling (globalisatiemethode) moet toepassen. Ik koop voornamelijk in bij particulieren en bij tweewielerwinkels die ook aan mij volgens de margeregeling verkopen. Nu heb ik wat administratieve vragen: Moet ik een inkoopbon maken als ik koop van particulieren? Zo ja, wat moet ik hierop vermelden? En hoe zit het als ik inkoop bij tweewielerzaken via de margeregeling, dus zonder vermelde btw? (maar wel met factuur) Ik vraag mij dus alleen af hoe ik dit moet bijhouden in de administratie. Alvast bedankt voor een reactie!
Geplaatst: 19 december 201014 j Kau 133 berichten 8 Trofeeën 6 Reputatie Als je meer dan 500 aan goederen inkoopt en de margeregeling is daar van toepassing moet je een inkoopverklaring maken. En laten tekenen. Daar zet je dan op: – de datum waarop aan u is geleverd; – uw eigen naam en adres; – de naam en het adres van uw leverancier; – een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen; – de hoeveelheid van de geleverde goederen; – het bedrag dat uw leverancier in rekening heeft gebracht; – een verklaring van uw leverancier dat hij over deze goederen geen btw als voorbelasting heeft afgetrokken. Zelfde geld voor inkoop bij tweewielerzaken. Als zij een factuur leveren waar al deze bovenstaande punten al op staan is dat ook direct een inkoopverklaring. :)
Geplaatst: 19 december 201014 j anton0106 2 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Oke bedankt voor je reactie! Dat geldt voor goederen boven 500 euro... De meeste tweewielerzaken geven ook wel een factuur. Maar hoe zit het nou als ik iets koop voor 100 euro van een particulier? Hoe kan ik dit inkoopbedrag bewijzen bij de aangifte? Want anders is het wel makkelijk sjoemelen met die cijfers, want dan kan ik later altijd nog het inkoopbedrag wijzigen...
Geplaatst: 20 december 201014 j Kau 133 berichten 8 Trofeeën 6 Reputatie Sjoemelen met cijfers is ook helemaal niet moeilijk. Een oud omaatje beroven is dat ook niet, maar laten we die discussie maar achterwegen laten oke ;) In principe hoef je geen factuur te hebben als je iets van een particulier inkoopt, maar je kan het beste toch een bonnetje of een soort kwitantie meevragen. Als je dit ook niet hebt, moet je het gewoon zo duidelijk mogelijk aangeven in je eigen administratie. Dus je maakt zelf ff een bonnetje met daarop de datum, prijs, product etc. Er zal namelijk geld uit je kas of bank verdwijnen voor de betaling aan deze particulier, dus dat zal ook redelijk makkelijk te herleiden moeten zijn. Dat is het belangrijkste bij de margeregeling, een goede scheiding tussen je inkopen en verkopen. Want per tijdvak ga je daarover je marge berekenen en als jij dus van een particulier iets hebt ingekocht en de datum niet meer weet wordt het alweer wat lastiger...
Geplaatst: 20 december 201014 j KindSupport 163 berichten 8 Trofeeën 7 Reputatie Op 20-12-2010 om 10:59, Kau zei: een bonnetje of een soort kwitantie meevragen Zelf een paar kwitantieblokken aanschaffen bij een kantoorboekhandel o.i.d. Voor de kosten hoef je dat niet te laten. Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl
Geplaatst: 20 december 201014 j Antwoord voor bedrijven 816 berichten 8 Trofeeën 69 Reputatie Lees de margelregeling op de belastingdienst site: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/margeregeling/margeregeling.html#P5_0 RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.
Geplaatst: 20 december 201014 j Martien Noppe 74 berichten 6 Trofeeën 1 Reputatie Maak gebruik van een inkoopverklaring. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden-13.html#P216_17464 www.cijfermanager.nl
Geplaatst: 20 december 201014 j Kau 133 berichten 8 Trofeeën 6 Reputatie Op 20-12-2010 om 20:35, Martien Noppe zei: Maak gebruik van een inkoopverklaring. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden-13.html#P216_17464 Heb je überhaupt wel mijn reacties gelezen of zie je het woord inkoopverklaring en plak je meteen maar een link naar de belastingdienst site neer?
anton0106
Ik ben van plan om een zaak in tweewielers te beginnen.
Ik heb gelezen dat ik de margeregeling (globalisatiemethode) moet toepassen.
Ik koop voornamelijk in bij particulieren en bij tweewielerwinkels die ook aan mij volgens de margeregeling verkopen.
Nu heb ik wat administratieve vragen:
Moet ik een inkoopbon maken als ik koop van particulieren?
Zo ja, wat moet ik hierop vermelden?
En hoe zit het als ik inkoop bij tweewielerzaken via de margeregeling, dus zonder vermelde btw? (maar wel met factuur)
Ik vraag mij dus alleen af hoe ik dit moet bijhouden in de administratie.
Alvast bedankt voor een reactie!