Goede avond beste leden,

Ik ben Sandman55, een ondernemer in de bouw.

Sinds 2003 mn eigen kleine bouwbedrijfje zonder personeel. Eenmanszaak.

Werk zelf mee en maak gebruik van zzp'ers.

Omzet per jaar tussen de 225 en 270 K.

Na een moeilijke start met schulden in 2007 schuldenvrij.

2008 een redelijk jaar met een winstpercentage van 4 %.

Half 2009 kwam de klad er in. Minder werk, prijzen onder druk en een strenge winter zorgen voor een flinke financiele klap.

2010 is nu een rampjaar. Door foute calculaties, fouten gemaakt op de bouw ( lees geld kwijt) zit ik nu aan de grond.

Schulden bij leveranciers 48K. Hypotheek en belasting nog geen schulden. Verzekeringen 27oo schuld.

Openstaande debiteuren totaal 26K, een debiteur 10K, hij houdt het geld vast omdat er een fout is gemaakt in

de bouw. Kosten voor reparatie 1300 euro, die wij zelf repareren. Echter niet eerder als in jauari.

Orderportefeuille 78K.

Heb in alle wanhoop een bureau ingeschakeld die de leveranciers van mn nek houdt voor 2 maanden.

In die tijd moet ik een BBZ krediet aanvragen.

Maar na veel gesproken te hebben met veel "experts"ben ik alleen maar bang geworden voor dat BBZ krediet.

Mijn huis wil ik niet in de waagschaal stellen, staat trouwens op naam van mijn vrouw.

Ik heb nog steeds de intentie om alle leveranciers te betalen maar ik zie geen uitweg meer.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als de experts op dit forum me raad zouden willen geven.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Johan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29863-dreigend-faillisement/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Goede avond beste leden,

Ik ben Sandman55, een ondernemer in de bouw.

Sinds 2003 mn eigen kleine bouwbedrijfje zonder personeel. Eenmanszaak.

Werk zelf mee en maak gebruik van zzp'ers.

Omzet per jaar tussen de 225 en 270 K.

Na een moeilijke start met schulden in 2007 schuldenvrij.

2008 een redelijk jaar met een winstpercentage van 4 %.

Half 2009 kwam de klad er in. Minder werk, prijzen onder druk en een strenge winter zorgen voor een flinke financiele klap.

2010 is nu een rampjaar. Door foute calculaties, fouten gemaakt op de bouw ( lees geld kwijt) zit ik nu aan de grond.

Schulden bij leveranciers 48K. Hypotheek en belasting nog geen schulden. Verzekeringen 27oo schuld.

Openstaande debiteuren totaal 26K, een debiteur 10K, hij houdt het geld vast omdat er een fout is gemaakt in

de bouw. Kosten voor reparatie 1300 euro, die wij zelf repareren. Echter niet eerder als in jauari.

Orderportefeuille 78K.

Heb in alle wanhoop een bureau ingeschakeld die de leveranciers van mn nek houdt voor 2 maanden.

In die tijd moet ik een BBZ krediet aanvragen.

Maar na veel gesproken te hebben met veel "experts"ben ik alleen maar bang geworden voor dat BBZ krediet.

Mijn huis wil ik niet in de waagschaal stellen, staat trouwens op naam van mijn vrouw.

Ik heb nog steeds de intentie om alle leveranciers te betalen maar ik zie geen uitweg meer.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als de experts op dit forum me raad zouden willen geven.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Johan

Is je marge nog steeds maar 4% netto? Of zit die inmiddels weer goed? Je orderportefeuille, wanneer is dat actueel cq. wanneer kan je die omzet gerealiseerd hebben?

Met de 16k overige debiteuren kan je de crediteuren deels betalen wat van belang is. Is dat allemaal courant en binnen redelijke termijn binnen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Sandmann, waarom draai je op 4% winst? Dat is een erg lage winst waarbij je bij een klein tikje al negatief draait. Je orderportefeuille van € 78k klinkt bijvoorbeeld leuk, maar dat is een potentiële winst van € 3120,-. In totaal draai jen€ 270k, dat is € € 10.800 winst. Dat is met deze marge de maximale winst.

Om je huidige negatieve saldo op te lossen zal je een omzet moeten draaien van € 650k in totaal zolang je die 4% in stand houdt. Als je naar bijvoorbeeld een marge van 12% gaat dan hoef je nog maar € 216.667 omzet te draaien en kom je binnen een normaal jaar er weer bovenop. Je komt dan ook in tijdslijnen die je overeen kan komen met bijvoorbeeld crediteuren middels een betalingsregeling.

4% staat niet in voor je risico, dat zie je wel bij de debiteurenkant!

Screen_shot_2010-12-22_at_10_06.51_AM.thumb.png.c2b0220e4733172b276839ded7b08c09.png

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Beste Sandman,

Als jij het hebt over een winst van 4% bij een omzet van 275k neem ik aan dat jij het niet hebt over je totale winst, maar over het bedrag wat in de onderneming blijft zitten nadat je je eigen salaris hebt opgenomen. Klopt dit? In de bouwsector is een winst van 4% namelijk niet uitzonderlijk, een omzet draaiekn van 275k en dan maar 10k kunnen onttrekken is in mijn ogen gekkenwerk, zeker als jij dat een "redelijk winstpercentage" noemt. Dan kun je nu stoppen met lezen en beter meteen de stekker uit je onderneming trekken.

Er vanuit gaande dat het bovenstaande klopt kom ik in jouw verhaal ngo een paar andere punten tegen die ik niet helemaal kan plaatsen. Jij geeft aan dat vanaf 2009 de prijzen onder druk staan (klopt), minder werk (klopt ook) en een strenge winter (klopt ook) en dat de klad erin kwam. Nu geef jij aan dat je niet werkt met personeel maar met zzp-ers. Ik neem aan dat jij deze ZZP-ers alleen betaalt voor de uren dat ze kunnen werken. De teruggang van opdrachten wordt daardoor al grotendeels opgevangen. Bovendien neem ik aan dat de prijzen van de door jou ingezette ZZP-ers ook onder druk komen te staan. Hoe ben jij met deze punten omgegaan?

Nu over naar 2010, het rampjaar. Allereerst kan ik je zeggen dat je niet de enige in de bouw bent die dit zo ervaren, ik weet dat het een schrale troost is. Jij geeft aan dat er fouten zijn gemaakt in de calculaties. Zijn dit calculaties die jij gemaakt hebt of calculaties die gemaakt zijn door een calculatiebureau? In dat laatste geval is er misschien iets mogelijk met aansprakelijkheidsstelling. Fouten op de bouw kunnen misschien ook verhaald worden op de ZZP-ers als zij die gemaakt hebben, deze werken immers voor eigen rekening en risico.

Daarna geeft je je schuldpositie aan.

- crediteuren 48k

- verzekering 2,7k

- kosten reparatie 1,3k

Totaal 52k

Jouw vorderingen zijn als volgt:

- debiteuren 26k

- orderportefeuille 62k (na correctie voor inkoop materiaal 20%)

Totaal 88k

Met andere woorden, vorderingen - schulden = 36k. Lijkt mij voldoende om van te kunnen leven en de hypotheek te kunnen betalen. Je zult dan alleen waarschijnlijk veel meer zelf moeten doen dan je nu doet. Als dat nodig is om jezelf uit de ellende te trekken zou ik dat zeker doen!

In deze situatie denk ik dat je aan jouw schuldeisers een goed beeld kunt schetsen van jouw situatie en waarom je ze niet kunt betalen. Maar je kunt ze ook schetsen dat die mogelijkheid er in de nabije toekomst wel is en dat je ze vraagt om mee te werken. Voor veel leveranciers is dit veel aantrekkelijker dan aansturen op een faillissement. Bovendien bouwen ze hier veel krediet mee op, nu meewerken betekent dat jij ook bij hun terug zult komen als het heel goed met hen gaat.

En vanaf januari moet je echt iedere week een staat maken van je financiële situatie: hoe heb ik gedraaid, wat heb ik verdiend en wat heeft het mij gekost. Als het dan de verkeerde kant op gaat kun je veel eerder bijsturen dan je nu doet.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Heel veel succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

@Dennis: Ik hoop dat je gelijk hebt qua salaris maar in basis heeft een eenmanszaak een winst en dat is het ondernemersinkomen. Dat is ook wat op je IB staat terecht komt vandaar kwam ik tot een netto resultaat voor belastingen van 4% waarop ik het gebaseerd heb.

Als jij gelijk hebt, wat ik oprecht hoop, dan is er een nog van alles mogelijk. In mijn situatie: Meteen een jurist of andere adviseur bellen om te kijken wat er te redden valt.

Vraag is wel of het geschatte percentage inkoop klopt t.o.v. uren. In dat geval zal hij enorm veel uren moeten maken om er uit te komen maar zou het kunnen. Als hij wat meer kan verdienen op het doorleveren van materialen indien dat deel is van de business moet het mogelijk zijn!

• 0

@djluc

Ik hoop het met je 8)

Even de reactie van Sandman afwachten...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

• 0

Heren,

In ieder geval alvast bedankt voor jullie steun en zeer goede raad.

De 4 % winst is de netto winst, buiten mn uren, de calculaties heb ik zelf gedaan. Doordat t werk onder druk staat

heb ik de fout gemaakt me te laten leiden door emotie en ben met de prijzen meegegaan. Immers tegen kostprijs is ook geld.

Zit er dan iets tegen ga je idd de bietenbrug op, zoals ik dus gedaan heb.

Mn zz pers krijgen de uren betaald die ze werken, urenverantwoording en staten worden ingeleverd.

De marge op materialen is 8 %.

Maar is t verstandig om toch de bbz in te gaan ??

• 0

Heren,

In ieder geval alvast bedankt voor jullie steun en zeer goede raad.

De 4 % winst is de netto winst, buiten mn uren

Wat houdt dit in? Dat je wel je uren uitbetaald aan jezelf tegen een tarief?

, de calculaties heb ik zelf gedaan. Doordat t werk onder druk staat

heb ik de fout gemaakt me te laten leiden door emotie en ben met de prijzen meegegaan. Immers tegen kostprijs is ook geld.

In basis is dan alleen handig als het echt noodzakelijk is en als je verplichtingen hebt zoals vast personeel. Dan krijg je tenminste je loonkosten uitbetaald. als je echter geen verplichtingen hebt zoals in jouw situatie waarschijnlijk het geval is dan loop je wel een risico, maak je omzet maar het levert niets op en het voegt dus niets toe. Het kan alleen maar schade aanrichten.
Zit er dan iets tegen ga je idd de bietenbrug op, zoals ik dus gedaan heb.

Mn zz pers krijgen de uren betaald die ze werken, urenverantwoording en staten worden ingeleverd.

Declareer je de daadwerkelijk gewerkte uren bij je opdrachtgever tegen kostprijs of huur je de ZZP'ers op uurbasis is en declareer je op projectbasis aan je opdrachtgever waarmee jij het risico binnen haalt?

De marge op materialen is 8 %.

Wellicht handig als iemand met kennis van deze handel even antwoord of dit gangbaar is. Het voelt als laag maar als er geen risico's inzitten qua debiteuren e.d. is het ok.

Maar is t verstandig om toch de bbz in te gaan ??

Als de antwoorden op de vragen, met name over je eigen uren duidelijk zijn zodat er een totaal bedrijfsbeeld ontstaat kan daar wellicht een antwoord op komen of zijn er in elk geval meer concrete antwoorden te geven.

• 0

Sandman,

Ik neem aan dat jij projecten aanneemt en dat de zzp-ers door jou ingehuurd worden als hoofd- of onderaannemer? In dat geval heeft jouw opdrachtgever er niets mee te maken welke uren jouw ondernaannemers (zzp-ers) maken of wat ze er voor rekenen. De marge op materialen is inderdaad niet bijster hoog, ik zie daar nog wel ruimte in. Ik ga ervan uit dat ongeveer 20% van jouw aanneemsom betrekking heeft op materialen (daar ben ik in mijn berekening vanuit gegaan).

Ik ben het helemaal met Djluc eens dat het in jouw geval, als ZZP-er, eigenlijk onzin is om tegen kostprijs te gaan werken - tenzij je als je dat niet doet niet aan het urencriterium zou komen. Maar dan nog zie je inderdaad hoe lastig het is om met zulke kleine marges te werken. Dat is een bedrijfseconomische afweging die jij hebt gemaakt. Ik zou trouwens jouw calculaties niet "fout", je wist dat je op het randje aan het werk was, maar "ongelukkig" noemen. Fout is het als er 300m2 marmeren tegels uit Carrara vergeten is in je calculatie ;)

Nu naar jouw concrete vraag. Voor de BBZ is het essentieel dat je niet terecht kunt bij een bank. De kredietaanvraag moet dus eerst in behandeling zijn geweest bij een bank, compleet met ondernemings- en reddingsplan, en daar zijn afgewezen voordat je in aanmerking komt voor de BBZ. Heb jij deze weg al afgelegd en, zo ja, heeft de bank de aanvraag geweigerd?

Ik kan mij voorstellen dat deze situatie erg vervelend is en dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar als je er van een afstandje naar kijkt is het allemaal niet zo dramatisch als jij het nu ervaart. Goede hulp kan de boel weer aardig op de rit krijgen. Er zijn heel veel ZZP-ers (en bedrijven met personeel) in de bouwsector die er veel dramatischer voor staan dan jij en die komen er ook uit. Ik zeg dit niet om het te bagatelliseren maar juist om je een hart onder de riem te steken!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar