Ga naar inhoud

van huismoeder naar partime zzp

Geplaatst:

edith sl

Na jaren voor onze kinderen te hebben gezorgd wil ik weer gaan werken, ik heb altijd in de schoonmaakbranche gewerkt. Nu wil ik om weer te wennen12 uur in de week werken als zzp. 8 uur als schoonmaakster in de verhuurpanden van mijn man en 4 uur bij een tante. Is dit mogelijk en hoe zit dit belatingtechnische. mij man is zelfstandig ondernemer.

gr E

Featured Replies

Geplaatst:

odeon

Geplaatst:

edith sl

• Auteur

bedankt voor de snelle reactie, maar mijn man is winkelier dus ga ik niet bij hem in het bedrijf werken. nu word het schoonmaakwerk door een externe zzp gedaan dat wil ik nu gaan doen en later uitbreiden?

Geplaatst:

Jewelsfromabove

Waarom ga je niet bij hem in dienst? Dat lijkt me een stuk voordeliger, want als jij niet aan bepaalde eisen voldoet volgens de belastingdienst (urennorm) kom je ook niet in aanmerking voor bepaalde aftrekposten en betaal je je scheel aan belasting, terwijl je man jou betaald met geld waar hij ook belasting over heeft betaald. Als je bij hem in dienst gaat hoeft hij alleen maar loonheffing te betalen.

Misschien even uit laten rekenen wat voor jullie een goede oplossing is :-)

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Geplaatst:

odeon

Hoi Edith,

Kun je je situatie wat verduidelijken:

1. Wat is de ondernemingsvorm van de onderneming van je man (eenmanszaak?; BV?)

2. Zijn de verhuurpanden die je schoon gaat maken, box 3-panden of staan ze op de balans van zijn onderneming?

Geplaatst:

edith sl

• Auteur

Wil niet in dienst zijn bij mijn man

mijn man heeft een vof 1 partner

de panden zijn box 3 prive

Geplaatst:

odeon

Hoi Edith,

Dat je niet in dienst wilt zijn bij je man begrijp ik. Sterker nog, dit kan helemaal niet omdat wordt verondersteld dat er geen gezagsverhouding is tussen man en vrouw. Zonder gezagsverhouding kan er ook geen sprake zijn van een dienstbetrekking.

Of je als zzp-er dan wel voor je echtgenoot kunt werken, laat ik even in het midden, maar is in dit geval (fiscaal) niet slim. Omdat het om box-3 panden gaat, kan je man de schoonmaakkosten niet fiscaal aftrekken, maar deze kunnen wel bij jou belast zijn als resultaat uit overige werkzaamheden.

Jouw schoonmaakwerkzaamheden vallen m.i. onder de onderlinge bijstand en hulp die echtgenoten aan elkaar verschuldigd zijn. Je man kan je hiervoor een vergoeding geven, maar aangezien jullie een gemeenschappelijke huishouding voeren (waar ik vanuit ga), is het toch een kwestie van vestzak-broekzak,

Succes,

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.