• 0

VAR-ROW

Hallo,

 

Ik zit even met wat praktische vraagjes. Per 1 december vorig jaar hebben wij een dans docente die ongeveer 4 á 5 uur per maand lesgeeft a € 55,- per uur. Nu heeft zij ons een factuur gestuurd (zonder BTW) en bijgaand een VAR ROW. Zij werkt bij iemand anders in loondienst en klust dus bij ons iets bij.

 

Nu heb ik al een aantal topics over dit onderwerp gelezen maar ik zit toch nog met een aantal vragen, namelijk:

1.   Ik begrijp dat ik de kans loop om loonbelasting en dergelijke te moeten betalen maar wat wil dat nu praktisch zeggen? Moet ik dan een hele personeelsadministratie opzetten (loonstrookjes, pensioen berekeningen, vakantiedagen) voor iemand die zo weinig voor ons werkt? Of is het een kwestie van een formulier invullen met de betaalde bedragen en krijg ik vanzelf een aanslag op mijn deurmat?

 

2.   Waarom loop ik eigenlijk de kans dat ik loonbelasting moet betalen? Als ik de site van de belastingdienst bekijk http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/inkomsten/inkomsten-25.html dan zou het toch ook zo kunnen zijn dat zij zelf de uitgekeerde bedragen moet opgeven als ”inkomsten uit overige werkzaamheden”?

 

De bottom-line is dat ik wil voorkomen dat ik achteraf een aanslag en een boete krijg opgelegd.Ik wil vooraf graag weten wat ik nu moet doen terwijl met een VAR ROW is het maar weer net de vraag hoe de belastingdienst het ziet. Wat kan ik nu het beste doen?

 

Groetjes,

 

Victor

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Victor

 

Het probleem dat jij als opdrachtgever hebt, is dat de VAR-ROW helemaal niets waard is voor jou. Eigenlijk zegt de VAR-ROW tegen jou: "ik ben een VAR-ROW en omdat de fiscus geen oordeel geeft over de aanvaardbaarheid van het ondernemerschap van je opdrachtnemer, moet je dat zelf bepalen, maar als je dat verkeerd doet, dan komt de fiscus alsnog bij jou naheffen".

 

Oftewel: het stuk papier is waardeloos voor jou!

 

Je zult aan de hand van de regels vaststelling dienstbetrekking zelf dus moeten beoordelen of zij in (verkapt) dienstverband staat tot jou of dat ze echt een freelancer is. Alleen in dat laatste geval mag zij jou factureren. In het eerste geval moet jij inderdaad een loonadministratie aanleggen en haar salaris periodiek verwerken.

 

Nu je aangeeft dat zij 'bijklust' op deze manier, verwacht ik niet dat ze ooit een VAR-WUO zal krijgen (die wel uitsluitsel geeft).

 

je kunt twee dingen doen:

1. of de factuur weigeren en zelf een loonstrook opmaken, LB afdragen en haar het netto deel uitkeren;

2. van haar verlangen dat jullie overeenkomen dat alle belastingen en boetes die bij jou geheven worden op haar te verhalen zijn.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank voor je heldere uitleg. Heb ik nog een aanvullend vraagje.

 

Ik heb ondertussen nog even verder gezocht. Maar op de site van de belastingdienst wordt er ook gesproken over een zogenaamd IB47 formulier (Uitbetaalde bedragen aan derden).

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/ib46/ib46.html#P0_0

 

Als ik dit formulier gebruik om aan te geven wat ik heb uitbetaald aan haar, kan ik daarmee voorkomen dat ik loonbelasting moet betalen (en dat zij dat dus zelf moet opgeven bij de BD). Of zegt dit formulier net zoveel als een VAR ROW? Namelijk, niets!

 

Groet,

 

Victor

Link naar reactie
  • 0

Dag Victor

 

De IB47 is daar niet voor bedoeld. Dat formulier moet je zien voor de volgende inkomsten:

 

* betalingen aan freelancers voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes

* betalingen aan sprekers en auteurs

* betalingen aan deelnemers aan medische proeven

 

Het feit dat je opdrachtnemer incidenteel terugkerend werk verricht, sluit zelfs een dienstbetrekking niet uit.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.