• 0

apparatuur afkopen, daarna weer terugvorderen. Mag dat?

Beste HL,

 

Wij hadden een 3 jarig contract voor de huur van een vulinstallatie voor gas. Het betreft een installatie waarmeer we kleine flesjes kunnen vullen vanuit 1 grote fles.

 

In het 3 jarig contract hadden wij een prijs afgesproken en deze is nu na een jaar door de leverancier verhoogd. Omdat wij het hier niet mee eens waren, hebben we het contract beëindigd.

 

Nu wil de leverancier de apparatuur terugvorderen (en terecht). Echter, wij zijn de installatie kwijt. De installatie stond in een loods welke we mochten gebruiken en nu is de eigenaar spoorloos en hebben wij geen toegang tot de loods. Het is ook niet bekend of de apparatuur uberhaubt nog in de loods staat. Ik ben bang van niet, het ziet er erg leeg en verlaten uit.

 

Maar goed. De leverancier blijft volgens het contract eigenaar van de leverancier (ook logisch). Maar nu zijn we ook een afkoopsom overeengekomen. Als we de apparatuur kwijt zijn, dan moeten we een afkoopsom betalen. Dit zijn we ook absoluut bereid te doen.

 

Maar nu zegt de leverancier dat wij de afkoopsom moeten betalen maar dat ze geen afstand doen. Als de apparatuur weer terecht is, dan moeten we hem alsnog inleveren en zou de afkoopsom weer gecrediteerd worden.

 

Is dat juridisch correct? Ik ben namelijk bang dat als we de apparatuur ooit nog terug krijgen, dat het misschien wel ernstig beschadigd is of niet meer werkt en de leverancier dus alsnog kosten voor reparatie in rekening kan brengen.

 

Is het niet zo, dat als wij de afkoopsom betalen, dat de leverancier dan niets meer van ons kan vorderen?

 

Ik hoor het graag.

 

Alvast bedankt

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

over deze voorwaarde die ze nu stellen, staat niets van in de overeenkomst. Het enige wat in de overeenkomst staat is dit:

 

De Klant zal verantwoordelijk zijn voor het verlies van of schade aan enige apparatuur van *** die optreedt vóór de apparatuur in kwestie naar *** wordt teruggestuurd en zal de kosten van *** (excl. BTW) als volgt betalen:

 

Bij schade: de reparatiekosten (indien, naar de mening van *** reparatie mogelijk en economisch is. Wanneer dit niet mogelijk is, zal de Klant het volledige bedrag in rekening worden gebracht)

 

In geval van verlies:

- Per navulfles : € ---

- Voor de vulinstallatie: € ---

 

Daarna staat er:

 

De apparatuur zal te allen tijde eigendom blijven van ***. Als eigenaar van de apparatuur

kan *** de apparatuur veranderen of aanpassen.

 

Deze overeenkomst valt onder de Nederlandse wetgeving en de beide partijen zullen zich schikken naar de jurisdictie van de Nederlandse rechtbank.

 

De vraag is dus eigenlijk wat houdt het afkopen precies in, juridisch gezien in deze situatie?

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.