• 0

Hoe betalingen vooraf te factureren?

Een praktische vraag:

 

Ik begin aan een project komende maand wat enkele maanden gaat duren. We zijn een vast aantal uren overeengekomen dus het factuurbedrag is bekend.

 

Verder zijn we overeengekomen dat ik 50% vooraf krijg en de andere helft als het project is afgelopen. Hoe factureer ik dit?

 

Gewoon 1 factuur waarin ik deze afspraken vermeld en aangeef dat 50% vooraf betaald dient te worden en de rest aan het eind? Of stuur ik twee facturen, de eerste nu die 50% van het totaalbedrag vertegenwoordigd en de tweede aan het eind.

 

Ik heb nog geen diensten geleverd, kan ik daarom die gemaakte afspraken (voorwaarden) in dit geval wel in de factuur melden?

 

Bvd, Nathan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet mag het allebei:

 

- 1 factuur met in de betalingsvoorwaarden de afspraak over 2 bedragen

- 2 facturen, 1 bij aanvang en 1 bij oplevering

 

Persoonlijk kies ik altijd voor het laatste, dat is lekker duidelijk naar de klant toe, en je voorkomt ermee dat de tweede betaling al te gemakkelijk 'vergeten' wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet mag het allebei:

 

- 1 factuur met in de betalingsvoorwaarden de afspraak over 2 bedragen

- 2 facturen, 1 bij aanvang en 1 bij oplevering

 

Persoonlijk kies ik altijd voor het laatste, dat is lekker duidelijk naar de klant toe, en je voorkomt ermee dat de tweede betaling al te gemakkelijk 'vergeten' wordt.

 

 

Dank je voor je reply. Ik was 1 factuur aan het maken totdat ik me voor kon stellen wat je zelf zegt, de betaling word misschien vergeten en het komt wat onduidelijk over. Het lijkt me ook wat overzichtelijker voor hun administratie. Ik hou het op twee facturen.

 

Dank je!

Link naar reactie
  • 0

Ha Imigo,

 

Zelf stuur ik bij voorkeur 2 facturen. Eenvoudiger met betalingen en met de boekhoudig (klanten stoppen de factuur graag achter het bankafschrift. Op de factuur vermeld ik wél duidelijk dat het om een eerste termijn gaat. Zoiets van:

 

Volgena afspraak dd 12/02/04 factureren wij u hierbij

de 1e termijn van 50% over € 1000,- = € 500,-

btw € 95,-

totaal = € 595,-

 

De tweede termijn sturen we dan op een aparte factuur als het project is opgeleverd.

 

Kwestie van smaak hoe je het aanpakt.

 

Een derde optie is de "voorschotnota". Dat is geen echte factuur, maar brief en het geld is een soort lening. Het bedrag van de voorschotnota wordt aan het eind van het project verrekend met de feitelijke factuur. De voorschotnota ligt wat ingewikkeld, maar omdat het (nog) geen omzet is hoe je er ook geen BTW over af te dragen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Die voorschotnota klinkt complex ;)

 

2 facturen is denk ik voor iedereen het duidelijkste, en ik heb er nog nooit commentaar/kritiek op gehad. Wel is het belangrijk, zoals Nils al zegt, om duidelijk te vermelden dat het om een eerste/deel- betaling gaat. Ik zet er zelf meestal '1 van 2' op, en ook een regeltje als 'de resterende E zoveel,- worden bij oplevering gefactureerd'. Duidelijk troef, denk ik dan maar ;)

Link naar reactie
  • 0

Zoals gebruikelijk zijn jullie geweldig!

 

Die voorschotnota klinkt complex, maar ik vind hem wel leuk en netjes. Je houdt het op die manier per opdracht op 1 factuur. Het is op zich handig mocht je bijvoorbeeld voor een project grote kosten moeten maken, maar je liquiditeit is even niet zo denderend. Met een voorschotnota zou je dan tijdelijk je liquiditeit kunnen verhogen om alsnog de noodzakelijke inkopen te kunnen doen. Tenminste, dit is een situatie die ik kan bedenken waar het een aardig alternatief is.

 

Ik hou het voor nu op twee facturen. In de eerste zal ik het totaalbedrag melden, maar dat nu slechts 50% betaald dient te worden en de rest aan het eind van het project.

 

Ben blij met jullie advies (er is een verband met recente verhogingen van karma en mijn tevredenheid ;) )

 

Grtz. Nathan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.