• 0

BV in nood...Faillissement of kwijtschelding schuld

Als houder aanmerkelijk belang in een BV zit ik met een dringende vraag. De BV waarin ik samen met enkele anderen in participeer zit in zwaar weer. Door allerlei omstandigheden blijft omzet uit en is er op termijn niet veel verbetering te verwachten. Eigenlijk kan de BV niet meer aan haar verplichtingen voldoen. Een van mijn medeparticipanten is tevens enigste schuldeiser in de BV, aangezien deze in het verleden een lening heeft verstrekt om de BV een goede start te geven.

Voor deze lening is niet persoonlijk getekend en het betreft dus een overeenkomst tussen de BV en zijn eigen beheer BV.

 

Nu zijn wij op het punt aangekomen dat we niet verder kunnen, geen inkomsten hebben, geen reserves meer hebben en enkel nog een schuldenlast van €55.000 hebben openstaan.

 

Een faillissementsaanvraag lijkt bijna onvermeidbaar. Daar zit de schuldeiser ook niet op te wachten, die ziet dan immers niets van z'n lening terug.

 

Wat is nu wijsheid? Toch het faillisement aangaan? Een aanbod richting schuldeiser om een gedeelte van de schuld te betalen in ruil voor finale kwijtschelding, zal alleen gaan indien ieder van de aandeelhouders vrijwillig over de brug komt met geld. Een zakelijke verplichting hebben ze immers niet, die ligt bij de BV. Van enkele weet ik dat die er niet op zitten te wachten om nogmaals enkele duizenden euro's privegeld in een aflopende zaak te stoppen.

 

Graag enig advies!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tim,

 

Je kunt als aandeelhouder niet verplicht worden om de schuld van de BV te betalen. Als er verder geen schulden zijn, dan kan de BV geliquideerd worden (faillissement is niet per se nodig). Degene met de vordering op de BV kan die vordering afwaarderen in zijn holding BV en zo iets van het verlies compenseren.

 

Als jullie per se willen dat de schuld voldaan wordt, dan kun je overwegen om het bedrag te laten storten als informeel kapitaal. Dan zien jullie bij liquidatie van de BV daarvan via de fiscus nog een deel terug. Kan zijn dat de fiscus daar anders over denkt, maar dat valt vanaf hier niet te voorspellen.

 

Uiteindelijk is dit ook het risico van ondernemen. Ik zou er niet over peinzen om nog eens geld te steken in een faillerende BV als ik in jouw schoenen stond, tenzij de relatie met die ene aandeelhouder het je waard is.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

De vraag is dan ook: Wat zijn de mogelijkheden om de BV zonder faillissement te liquideren. Met als uitgangspunt zo weinig mogelijk kosten voor de aandeelhouders, deze dragen immers niet de verplichtingen van de BV.

 

Zoals is al stelde is er maar een schuldeiser (lening 45.000 plus achtergestelde rente 10.000).

 

Storting van informeel kapitaal.

Op deze manier komen de schulden van de BV indirect weer bij mij als aandeelhouder terecht.

 

Sorry, maar ik probeer toch de situatie een beetje inzichtelijker te krijgen mbt tot een goede oplossing. Het liefst zonder faillissement met zo min mogelijk kosten.

 

Groet

Tim

Link naar reactie
  • 0

BV liquideren kan als er geen externe schuldeisers zijn. Dan is een aandeelhoudersbesluit tot liquidatie voldoende. Daarmee naar de KvK, uitschrijven, bankrekening opheffen, fiscus berichten, laatste aangifte VPB doen en klaar.

 

Dit vereist wel instemming van alle aandeelhouders. Ik weet er denk ik wel een die niet in zal stemmen ;)

 

Informeel kapitaal moet je ook alleen doen als je wilt dat de aandeelhouder met de vordering schadeloos gesteld wordt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De kortste klap is een B.V. ontbinden bij gebrek aan baten (en lasten). Dat is een aandeelhoudersbesluit. Kwestie van uitschrijven bij de KvK.

 

Helaas heeft de B.V. schulden waardoor ontbinding niet mogelijk is. De B.V. blijft bestaan zolang er baten en/of lasten zijn (vereffeningsperiode of zelf herleving). Oftewel je hebt twee keuzes:

- zorgen dat de schuld verdwijnt, zodat de B.V. geen bezittingen of schulden meer heeft;

- faillissement.

 

Dit is niet wat je wilt horen, maar leuker kan ik het niet maken.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.