• 0

Importeer al jaren 40ft vanuit China maar heb nu iets waar ik hulp bij nodig heb

Beste Leden van Higher Level

 

Ik ben nieuw hier en heb jullie hulp nodig ,

 

Ik importeer al jaren containers speelgoed uit China , ga er zelf 2x per jaar heen , heb dus wel beetje ervaring ,

 

Maar nu heb ik een probleem waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen ,

 

Ik ga elk jaar naar Yiwu City , koop daar al 3 jaar speelgoed , altijd netjes geleverd en alles in orde , dit bedrijf heeft zelf

geen handel of voorraad , maar is een tussenpersoon die je helpt op de markt in yiwu , het regelt verder alles

 

Nu heb ik in october een container besteld en in November aanbetaald , een flink bedrag ,

nu krijg ik vanaf begin december helemaal geen contact meer met dit bedrijf , niet via mail , niet via telefoon ,

 

Ik heb contact gezocht met andere bedrijven in yiwu om het kantoor te bezoeken , maar krijg daar weinig hulp van ,

ook heb ik contact gezocht met de chinese ambassade in den haag , daar gaan ze het onderzoeken , proberen contact te krijgen met het bedrijf.

 

Kan iemand mij vertellen wat ik verder kan doen?

 

alvast bedankt

 

Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn er verder nog suggesties ? mensen die mij verder kunnen helpen??

 

Stuur me maar een email met gegevens van het bedrijf, dan kijken we er even naar Zaterdag, dan beginnen we hier weer.

 

Wel oud topic, ik reageer enkel omdat de goede man blijklijk nog geen oplossing heeft gevonden. Ook geen spam want bij problemen moeten we elkaar gewoon een beetje vrijblijvend helpen.

 

Bij deze..

Link naar reactie
  • 0

...onze agent in Yiwu is op het adres geweest, helaas is de leverancier failliet en de eigenaar is naar het buitenland vertrokken.

 

In andere woorden:

U bent opgelicht en de eigenaar heeft het bedrijf opgeheven en is er met de geincasseerde geldbedragen vandoor gegaan. Hij leeft nu samen met zijn gezin een prima leven in Amerika maar net zo goed nog gewoon in China.

 

Heeft u geen kopie paspoort of iets dergelijks van de beste 'tussenpersoon', in dat geval kan in China (dus niet bij de Chinese ambassade in Den Haag - die doen toch niets) aangifte gedaan worden van oplichting. Mocht hij zijn familie in China nog eens willen bezoeken dan is hij de pineut.

 

>;( dit soort types moet je opsporen en aanpakken, een vertegenwoordiger langssturen wordt nog geen kind bang van. Een aanbetaling is in dit soort gevallen hetzelfde als geld overmaken naar Nigeria, iedere Chinees zal je vertellen dat mede-Chinezen niet te vertrouwen zijn. Je moet jezelf dus enorm goed beschermen.

Link naar reactie
  • 0

...onze agent in Yiwu is op het adres geweest, helaas is de leverancier failliet en de eigenaar is naar het buitenland vertrokken.

 

In andere woorden:

U bent opgelicht en de eigenaar heeft het bedrijf opgeheven en is er met de geincasseerde geldbedragen vandoor gegaan. Hij leeft nu samen met zijn gezin een prima leven in Amerika maar net zo goed nog gewoon in China.

 

Heeft u geen kopie paspoort of iets dergelijks van de beste 'tussenpersoon', in dat geval kan in China (dus niet bij de Chinese ambassade in Den Haag - die doen toch niets) aangifte gedaan worden van oplichting. Mocht hij zijn familie in China nog eens willen bezoeken dan is hij de pineut.

 

>;( dit soort types moet je opsporen en aanpakken, een vertegenwoordiger langssturen wordt nog geen kind bang van. Een aanbetaling is in dit soort gevallen hetzelfde als geld overmaken naar Nigeria, iedere Chinees zal je vertellen dat mede-Chinezen niet te vertrouwen zijn. Je moet jezelf dus enorm goed beschermen.

 

nou nou, ik zou eerder geintresseerd zijn in hetvolgende:

 

Met wie heeft U de koopovereenkomst afgesloten, de agent of de producent? Indien de agent, heeft die dan een bedrijf of is het zo'n leuke kennis die altijd heel behulpzaam is (totdat je echt gaat overmaken) Heeft U geld aan een persoon of een bedrijf overgemaakt?

 

Tussenpersoon kan heel goed werken (ik ben in aantal gevallen ook in die funktie als het ware) maar je moet dan wel zaken doen met of via een tussenpersoon met een bedrijf. Anders is het de kat op het spek binden natuurlijk.

 

Het kan dus ook zo zijn dat Uw tussenpersoon zit te jokken of dat hij in de pinarie zit omdat er helemaal iets fout gegaan is met Uw order waar de producent niet voor aansprakelijk is. Maar de tussenpersoon wel, zo kunnen de mooie (ongeloofwaardige) verhalen soms de kop op steken bij een aantal mensen.

Als je aan persoon hebt overgemaakt dan kan het zo maar zijn dat de goede man toch zijn echte ID card of paspoort heeft gebruikt bij openen rekening. In dat geval, en natuurlijk ook als dit niet zo zou zijn zou ik zeker in China aangifte gaan doen via een advokaat bijvoorbeeld. Dan gaan de radertjes draaien en komt meneer er echt niet 123 meer onderuit.

 

Verwacht geen snelle resultaten, de radertjes draaien immers langzaam.

 

Mocht je prijs stellen op suggestie voor advokaat kan ik dat doen maar wellicht kan het lokale consulaat der Nederlanden ook enige ondersteuning bieden de weg te wijzen.

 

Ik zou illusies dat alles goedkomt even vergeten en de rechterlijke macht zijn werk laten doen.

 

De stereotypes zoals hierboven beschreven in totale onzin en van hoog borrelpraat gehalte. Mijn ervaring is precies tegenovergestelde. Lijkt mij meer een geval van persoonlijk ervaren leed waardoor een heel werelddeel het gelijk moet ontgelden.

Link naar reactie
  • 0

" ...zou ik zeker in China aangifte gaan doen via een advokaat bijvoorbeeld."

 

Let bij de keuze van advocaat op de ervaringen van andere expats. Sommige advocaten hebben nogal de neiging om al ja-knikkend de hand op te houden maar ondertussen niet in uw belang te handelen.

 

@Paul: De agent had een bedrijf maar die is plotsling verdwenen (failliet zo bleek later). De eigenaar/agent bleek naar het buitenland vertrokken te zijn.

 

"De stereotypes zoals hierboven beschreven in totale onzin en van hoog borrelpraat gehalte. Mijn ervaring is precies tegenovergestelde. Lijkt mij meer een geval van persoonlijk ervaren leed waardoor een heel werelddeel het gelijk moet ontgelden."

 

Ik heb helemaal geen slechte ervaringen met China, in tegendeel. Echter, iedereen die dit meegemaakt heeft weet hoe laat het is, dit soort oplichtingspraktijken komen nou eenmaal bijzonder vaak voor. De Chinezen zelf zijn ook extreem voorzichtig met wie ze zaken doen omdat zij als geen ander weten dat 'vreemdelingen' vaak simpelweg niet te vertrouwen zijn. Vandaar dat ik er ook bij vermelde dat je enorm voorzichtig moet zijn.

 

Indien de poster van het bericht daadwerkelijk opgelicht is dan werken 'vertegenwoordigers' die voor een paar tientjes langs gaan ook niet. De enige optie is aangifte doen bij de politie in China, ambassades en het consulaat doen er toch verder niets mee.

 

Daarnaast is China geen werelddeel.

Link naar reactie
  • 0

" ...zou ik zeker in China aangifte gaan doen via een advokaat bijvoorbeeld."

 

Let bij de keuze van advocaat op de ervaringen van andere expats. Sommige advocaten hebben nogal de neiging om al ja-knikkend de hand op te houden maar ondertussen niet in uw belang te handelen.

 

@Paul: De agent had een bedrijf maar die is plotsling verdwenen (failliet zo bleek later). De eigenaar/agent bleek naar het buitenland vertrokken te zijn.

 

"De stereotypes zoals hierboven beschreven in totale onzin en van hoog borrelpraat gehalte. Mijn ervaring is precies tegenovergestelde. Lijkt mij meer een geval van persoonlijk ervaren leed waardoor een heel werelddeel het gelijk moet ontgelden."

 

Ik heb helemaal geen slechte ervaringen met China, in tegendeel. Echter, iedereen die dit meegemaakt heeft weet hoe laat het is, dit soort oplichtingspraktijken komen nou eenmaal bijzonder vaak voor. De Chinezen zelf zijn ook extreem voorzichtig met wie ze zaken doen omdat zij als geen ander weten dat 'vreemdelingen' vaak simpelweg niet te vertrouwen zijn. Vandaar dat ik er ook bij vermelde dat je enorm voorzichtig moet zijn.

 

Indien de poster van het bericht daadwerkelijk opgelicht is dan werken 'vertegenwoordigers' die voor een paar tientjes langs gaan ook niet. De enige optie is aangifte doen bij de politie in China, ambassades en het consulaat doen er toch verder niets mee.

 

Daarnaast is China geen werelddeel.

 

Misschien geen wereld deel, maar als je het over "de chinezen" hebt, dan sheer je wel bijna 1.800.000.000 mensen wereldwijd over een kam. Veel kaas heb je er dus niet van gegeten denk ik want iedereen die met China zaken doet weet van de nuances en valt niet voor een iphone voor 50 euro.

 

Consulaat en ambassade kunnen verders echt wel assisteren indien op de juiste wijze benaderd. Niet direkt maar wel indirekt.

 

Verders komt oplichting voor, maar niet buitensporig veel vaker dan in andere landen ook het geval is. Meesta is het een kwestie van greed meets greed.

Link naar reactie
  • 0

Misschien geen wereld deel, maar als je het over "de chinezen" hebt, dan sheer je wel bijna 1.800.000.000 mensen wereldwijd over een kam. Veel kaas heb je er dus niet van gegeten denk ik want iedereen die met China zaken doet weet van de nuances en valt niet voor een iphone voor 50 euro.

 

Verders komt oplichting voor, maar niet buitensporig veel vaker dan in andere landen ook het geval is. Meesta is het een kwestie van greed meets greed.

 

In de door u aangegrepen quote gaf ik aan dat 'de Chinezen' zelf ook extreem voorzichtig zijn met wie ze zaken doen omdat zij als geen ander weten dat 'vreemdelingen' vaak simpelweg niet te vertrouwen zijn. Dan mag je ie 1.8 miljard mensen wel over een kam scheren. Komop, het is in China algemeen bekend dat er veel mensen zijn met niet zuivere intenties en regelgeving die het in veel gevallen toelaat of in ieder geval onbestraft laat.

 

Ik hou inderdaad niet van kaas, dus eet ik het liever ook niet ;) die Iphone is overigens een flauw voorbeeld waarbij u de 'poster van dit topic' en vele Chinezen over een kam scheert :-\

 

Maargoed, we zullen het wellicht nooit met elkaar eens worden. Ik heb de neiging te denken dat u vanuit het 'easy-life' perspectief van (succesvolle) buitenlander kijkt maar dat zou niet eerlijk zijn aangezien ik uw situatie en achtergrond niet ken. Nu weet ik ook wel dat mijn mening vrij 'bot en erg wat overdreven' over kan komen maar dat u moet toch erkennen dat de gemiddelde Chinees tien keer zo voorzichtig is in het zaken doen met 'vreemdelingen' in vergelijking met Nederlanders (scamming komt daar zo veel meer voor dan in Nederland, dat valt niet te ontkennen). Dan heb ik het over de gewone mens, niet over de 'rijkere elite' waar u wellicht naar refereert.

Link naar reactie
  • -2

Ik zit zelf op Taiwan en mijn zoon zit ook regelmatig in China. Hij zou dit kunnen nakijken ter plaatse. Hij spreekt, leest en schrijft vloeiend Chinees. Je kunt contact met hem opnemen op dewitonline@gmail.com

 

Beste Leden van Higher Level

 

Ik ben nieuw hier en heb jullie hulp nodig ,

 

Ik importeer al jaren containers speelgoed uit China , ga er zelf 2x per jaar heen , heb dus wel beetje ervaring ,

 

Maar nu heb ik een probleem waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen ,

 

Ik ga elk jaar naar Yiwu City , koop daar al 3 jaar speelgoed , altijd netjes geleverd en alles in orde , dit bedrijf heeft zelf

geen handel of voorraad , maar is een tussenpersoon die je helpt op de markt in yiwu , het regelt verder alles

 

Nu heb ik in october een container besteld en in November aanbetaald , een flink bedrag ,

nu krijg ik vanaf begin december helemaal geen contact meer met dit bedrijf , niet via mail , niet via telefoon ,

 

Ik heb contact gezocht met andere bedrijven in yiwu om het kantoor te bezoeken , maar krijg daar weinig hulp van ,

ook heb ik contact gezocht met de chinese ambassade in den haag , daar gaan ze het onderzoeken , proberen contact te krijgen met het bedrijf.

 

Kan iemand mij vertellen wat ik verder kan doen?

 

alvast bedankt

 

Jan

dewitonline

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan,

 

My naam is Yuxian Mao, van Mandariin Chinese business waar ik de ondernemer ondersteunen voor de communicatie met China en Chinese leverancier.

Ik vermoed dat je opgelicht bent, ik zou je aanraden om snel ZELF naar China gaat en met een betrouwbaar Chinese sprekende persoon om dit uit te zoeken wat aan de hand is.

verder kan ik momenteel niks zeggen, maar dit gebuurt regelmatig wel, dus neem snel een actie!

Veel succes!

 

Yuxian Mao

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.