Gert-Jan van Gijs

Junior
  • Aantal berichten

    28
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Marco Polostraat 16-20, Rotterdam, 3165AL, Nederland
  • Voornaam
    Gert-Jan
  • Achternaam
    van Gijs
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Vat Logistics (Ocean Freight) b.v.
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Ridderkerk
  • Telefoonnummer
    010-2831609
  • Branche
    Wetenschap & onderwijs

Gert-Jan van Gijs's trofeeën

  1. Hallo Michiel, Zoals deze expediteur voorstelt is toch niet ingewikkeld? Machtiging direct vertegenwoordiger is een simpel formulier dat de expediteur machtigt om namens de verkoper de uitvoeraangifte bij de douane te maken. Met deze uitvoeraangifte kan je ook bewijs van uitvoer krijgen, zodat jouw leveranciers zeker weten dat ze met 0% BTW mogen verkopen. Ze hoeven dan ook geen kopie Bill of Lading meer te hebben en het is dan ook niet nodig om twee Bills of Lading te maken. Overigens is het ook mogelijk dat de expediteur namens jullie optreedt als direct vertegenwoordiger en op die manier de uitvoerdocumenten maakt. Maar dan missen jouw leveranciers wel hun bewijs van uitvoer. Succes.
  2. Pas op met z.g. CFR leveringen uit China. Vaak (meestal) betaalt de leverancier helemaal geen vrachtkosten en krijg je bij aankomst in Nederland een enorme rekening voor allerlei 'afhandelingskosten' . Beter is leveringsconditie EXW (alle vrachtkosten af fabriek voor jouw rekening) of FOB (alle kosten vanaf Chinese haven voor jouw rekening). Je kunt dan vooraf aan een expediteur in Nederland een offerte vragen zodat je precies weet waar je aan toe bent. Succes.
  3. Hallo Ates, De juiste code is 8543 7090. Losse leds (Light Emitting Diodes) vallen onder post 8541 4010, maar als ze in de vorm van gloeilampjes zijn, mogen ze niet onder deze post ingedeeld worden. En als gloeilampen ook niet, omdat het leds zijn en geen lampen. Groeten, Gert-Jan
  4. P.S. zelf gebruik ik geen hairgel zoals je ziet op mijn foto dus ik weet niet wat Gatsby hairgel is. Maar als het een merknaam is, mag je dat niet zomaar importeren, tenzij je van de merkhouder toestemming hebt het in Nederland op de markt te brengen. De Nederlandse douane treedt heel streng op tegen namaakartikelen, daarnaast kan je ook problemen krijgen met de merkhouder.
  5. Hallo Chan, Op hairgel zijn geen invoerrechten van toepassing, je betaalt alleen BTW en die kan je weer verrekenen in je BTW aangifte. Luchtvracht voor hairgel lijkt mij niet te doen, de potjes worden dan veel te duur. Ik weet niet hoe groot de potjes zijn, maar het goedkoopste is pakketpost voor kleine hoeveelheden, voor grotere hoeveelheden van zo'n 100kg is zeevracht goedkoper. Zoek dan een Nederlandse expediteur die gespecialiseerd is in groupagevervoer en die kan je een totale prijs geven. Als de leverancier aanbiedt het goedkoop naar Nederland te versturen, per pakketpost is dat prima want dan kunnen er geen kosten meer bijkomen, bij zeevracht niet doen. Veel succes met je bedrijf. Groeten, Gert-Jan
  6. Helaas is er nu niets meer aan deze kosten te doen. Jouw leverancier heeft waarschijnlijk geen vrachtkosten betaald, maar wel een kickback gehad van de locale expediteur in India en dit wordt nu op jou verhaald door middel van een waslijst aan onzinposten. De volgende keer kan je beter een Nederlandse expediteur inschakelen om het transport vanaf India te regelen, dan krijg je van te voren een offerte met alle kosten. De expediteur die de inklaring verzorgt kan ook de invoerrechten voor je uitrekenen of anders werkt deze site makkelijker om het zelf op te zoeken http://gebruikstarief.douane.nl Als het goed is het je van de leverancier een 'Form A' gehad, daarmee krijg je verlaagde invoerrechten, je moet het samen met de factuur en Bill of Lading opsturen aan de expediteur die de inklaring voor je doet. Invoerrechten worden berekend over factuurwaarde + transportkosten naar Nederland + premie transportverzekering. BTW over dit hele bedrag + locale kosten in Nederland, Maar de BTW kan je natuurlijk weer terugvorderen in je BTW aangifte. Er is ook een mogelijkheid om de BTW te 'verleggen' maar daar moet je wel een vergunning voor aanvragen dus dat is dan iets voor de toekomst. Groeten, Gert-Jan
  7. Hallo Yatsuba, De HS code heb je nodig wanneer je het uitvoerdocument maakt. Ook wanneer je geen uitvoerdocument nodig hebt b.v. bij postpakketten moet je de HS code vermelden. Wanneer je exporteert per lucht- of zeevracht kan de expediteur die dit voor je verzorgt de HS code opzoeken. Je kunt zelf ook kijken op gebruikstarief.douane.nl maar dat is vrij lastig al je er niet in thuis bent, je kunt dan beter de douanetelefoon bellen 0800-0143 die zoeken het zo voor je op. Groeten, Gert-Jan
  8. Hallo Giri, Bij uitvoer buiten de EU hoef je geen BTW te berekenen. Je moet wel aan de Belastingdienst kunnen bewijzen dat de goederen daadwerkelijk uitgevoerd zijn buiten de Europese Unie. Groeten, Gert-Jan
  9. Hallo Netjunk, Nog even een aanvulling op eerdere reacties - blijkbaar heb je nu wel een BTW nummer - wanneer je dit voortaan opgeeft aan je leverancier in Engeland zal hij geen BTW berekenen. De BTW wordt dan 'verlegd' en moet je opgeven en ook weer in mindering brengen op je BTW aangifte. Groeten, Gert-Jan
  10. Hallo Sinan, Wanneer je van een Nederlandse leverancier koopt gaat het inderdaad om de factuurdatum. Maar nu gaat het om de datum waarop je zending ingeklaard wordt. De expediteur die de inklaring doet, zal de BTW voorschieten en aan jou in rekening brengen. Je krijgt bij zijn nota een gedateerde 'uitnodiging tot betaling' van de douane waar de invoerrechten en BTW op gespecifieerd staan. Die gebruik je weer om de BTW terug te vorderen in je aangifte. Je kunt inderdaad een verleggingsvergunning aanvragen. Die wordt dan gekoppeld aan je BTW nummer zodat er bij inklaring geen BTW berekend wordt. De BTW geef je dan aan in dezelfde aangifte waar je die ook weer terugvordert. Groeten, Gert-Jan
  11. Bij Incoterm FOB ,heb je niet alleen te maken met het inladen van de container, maar er zijn nog meer kosten voor jouw rekening, zoals uitvoerdocumentatie, afleveren op de containerterminal en inladen van de container aan boord van het schip. Bij hele (FCL) containers wordt er meestal bij de fabriek geladen, bij deelzendingen (LCL) lever je aan in de haven en wordt er door de expediteur een verzamelcontainer geladen. Bij FOB levering zal jouw klant waarschijnlijk zelf een expediteur of rederij voorschrijven die dan ook voor jou het FOB gedeelte kan afhandelen. Reken dan ongeveer op de volgende kosten: FCL container containertrucking - afhankelijk van waar de container geladen wordt - Randstad EUR 200 - 300 THC (container inladen in het schip) - EUR 200 documentatie - EUR 75 deelzending (LCL) inladingskosten ongeveer EUR 50,00 per 1000kg documentatie - EUR 75,00 Groeten, Gert-Jan
  12. Hallo Roy, Klopt, DHL regelt de inklaring voor je en zal je de inklaringskosten, invoerrechten en BTW in rekening brengen/of aan de chauffeur laten betalen. Misschien wel een idee om je BTW nummer door te geven aan de leverancier, dan kan hij dat op de factuur vermelden en hoeft DHL het niet aan je te vragen. Groeten, Gert-Jan
  13. Hallo Erik, De leverancier geeft op FOB Xingang - dit is de haven van Tianjin en ook van Beijing dus blijkbaar gaat hij er al van uit dat je het per boot laat komen. Alleen voor heel kleine zendingen tot zo'n 100kg is luchtvracht goedkoper, daarboven snel 10x zo duur als zeevracht. Reken op transittijd van ongeveer een maand per boot Xingang/Rotterdam. Groeten, Gert-Jan
  14. Je hoeft je geen zorgen te maken, er is niets aan de hand, want de zending is nog onderweg uit China. Je kunt dus aan de leverancier uitleggen dat dit niet de bedoeling is en dat je een factuur wilt voor de juiste waarde. Die kan je dan gebruiken voor de inklaring. Mocht hij dat voor één of andere reden dan niet willen, dan kun je bij de inklaring de echte waarde opgeven en is het ook in orde. Voor de inklaring moet je een (douane) expediteur inschakelen, als je die niet kent, kan je b.v. het bedrijf gebruiken waar de zending binnenkomt. Ik zou dan ook een tarief vragen voor het afleveren en dan kun je zelf bepalen of het de moeite is een aanhanger te huren. Maar voor 20m3 heb je eerder een vrachtwagen nodig...
  15. Hallo Ton, De EU geeft verlaagde (prefentiële) invoerrechten aan ontwikkelingslanden. Thailand hoort daar ook bij (maar niet voor alle artikelen dus vantevoren moet je dat wel controleren). Form A wordt afgegeven door de Thaise douane en is bewijs van Thaise oorsprong. Voor boeddha's zou ik zelf eerder aan Bali dan aan China denken. Groeten, Gert-Jan
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.