• 0

Relatiebeding en marge bemiddelingsbureau

Ik kan, als zzp-er, met een van mijn vorige opdrachtgevers een nieuwe opdracht afsluiten voor een wat langere periode. Ik heb daar via een bemiddelingsbureau vorig jaar gewerkt tot juni. Ik heb het bureau keurig op de hoogte gesteld van de nieuwe aanvraag (helaas, getekend voor relatiebeding, dat gebeurt niet meer....). Er moet een nieuw contract komen, het gaat om een andere, zwaardere functie. De opdrachtgever wil echter, gelet op de marktontwikkelingen maar tot een bepaald bedrag gaan, en ook ik heb zo mijn ondergrens. De marge voor het bemiddelingsbureau blijft daardoor aanzienlijk achter bij de vorige keer, er blijft echter wel een zekere marge. Als het bureau nu weigert hiermee verder te gaan, kan het bureau dan uiteindelijk aanspraak maken op het relatiebeding? En tot hoever gaat dat dan? Of kan ik dan 'gewoon' zelf rechtstreeks een contract sluiten. Uiteraard ga ik eerst onderhandelen, maar ik zoek in dit geval graag de grens op.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het relatiebeding is eigenlijk gewoon standaard. Waar het nu om gaat, is dat zowel het bemiddelingsbureau als ik wel een nieuwe opdracht willen aangaan (met dezelfde opdrachtgever), maar dat we het niet eens zijn over de "marge" dat het bureau ontvangt. De vorige keer ontving het bureau € 30 per uur, en deed daar verder eigenlijk niets voor. Nu moet ik een aanzienlijk zwaardere functie vervullen (het gaat dus niet om dezelfde werkzaamheden), en dat wil ik terugzien in mijn fee. Volgens bureau blijft er nu te weinig voor het bureau over (€ 5 per uur). Ik vind dit echter genoeg, vooral omdat het bureau er verder niets aan toevoegt. Mag het bureau nu weigeren de opdracht te accepteren met opdrachtgever? Daardoor word ik aanzienlijk benadeeld, maar wat is nu een redelijke marge?

Link naar reactie
  • 0

Het relatiebeding is eigenlijk gewoon standaard. Waar het nu om gaat, is dat zowel het bemiddelingsbureau als ik wel een nieuwe opdracht willen aangaan (met dezelfde opdrachtgever), maar dat we het niet eens zijn over de "marge" dat het bureau ontvangt.

 

 

En om dat vast te stellen kan de exacte tekst van het relatiebeding dus veel helderheid geven. "Eigenlijk gewoon standaard" is nou niet echt een juridische kwalificatie op basis waarvan wij op dit forum een gefundeerd advies kunnen geven. Tenzij je de moeite neemt om de boel even in te scannen of over te typen (het gaat alleen maar om het artikel waarin het relatiebeding staat, we hoeven echt niet de hele overeenkomst te zien!) zal het niveau niet veel hoger komen dan "waarschijnlijk" of "ik denk dat..." - schiet je denk ik ook niet veel mee op.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een zelfde situatie. Opdrachtnemer wil een lager tarief, mijn opdrachtgever wil geen marge inleveren waardoor

verlenging van mijn opdracht onder druk komt te staan. Kan mijn opdrachtgever de nieuwe inkooppprijs weigeren vanwege te weinig marge waardoor ik inkomsten misloop? Er is een mogelijkheid dat er rechtstreeks ingehuurd gaat worden,

kan dit als bovengenoemde siutatie ontstaat?

 

Mijn concurrentie&relatiebeding is alsvolgt:

Het is de opdrachtnemer en medewerker verboden, zowel tijdens de opdracht als gedurende 1 jaar na het einde van de opdracht, zonder schriftelijk toestemming van de opdrachtgever, direct of indirect, voor eigen rekening of mede voor eigen rekening al dan niet in dienst van derden werkzaam te zijn voor een afdeling van de opdrachtnemer. In geval van overtreding verbeurt elke overtredende partij aan opdrachtgever een onmiddellijke opeisbare boet tbv € 2500 voor elke dat dat enige overtreding voortduur onverminderd het recht van opdrachtgever om de volledige schade op de overtredende partijen te verhalen indien deze groter mocht zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.