• 0

Domeinnaam van gestaakt bedrijf nog privé aangehouden: belasting over verkoop?

Ik heb 3 jaar terug mijn onlinewinkel in dierenbenodigheden beëindigd en ook de bedrijfsactiviteiten.

Echter heb ik de domeinnaam nog steeds in bezit. De naam had ik trouwens ook voor het starten van het bedrijf

in bezit als particulier.

 

Nu 3 jaar later, nog steeds particulier ben ik via mijn oude werkgever door een bedrijf benaderd.

Ze willen heel graag de domeinnaam kopen. Na wat bezoekjes bij hun zijn we samen uitgekomen

op een groot bedrag van € 3600,-.

 

Ik hoor nu van mijn boekhouder dat ik deze inkomsten in box1 moet opgeven straks en dus 42% kwijt ben.

Klopt dit? Als je als particulier zijnde iets van je eigen bezit verkoopt zoals een auto, fiets, meubel, laptop dan

hoef je toch ook geen 42% te betalen? Kan dit niet in box3?

 

Wie kan mij raad geven?

 

Groetjes

 

Jos, Groningen

 

:)

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan is het van jou als particulier en je kunt het bedrag dat je bij overname betaald hebt er van af trekken

 

Op zich is dit wel een interessante vraag..... Als ik mijn privé-auto inruil geef ik dit ook niet op als opbrengsten bij de belastingdienst, Dan lijkt het me dat je zo'n eenmalige niet bedrijfsmatige verkoop van een domeinnaam ook niet op hoeft te geven (ook gezien het geringe bedrag)....hooguit bestaat de mogelijkheid dat er gezegd gaat worden dat je het domein destijds te goedkoop aan jezelf hebt verkocht.... maarja, toen kon je nog niet weten dat je er nog een koper voor zou vinden....

 

Maar ik vraag me wel af wat de belastingdienst gaat doen als ik een .com domein verkoop voor de hoofdprijs van een paar ton.....?

Dat wordt toch interessant... Iemand ervaring hiermee?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Jos30,

 

Je hebt 3 jaar geleden je onderneming beëindigd. Daarbij is de domeinnaam overgegaan naar je box 3 vermogen. Als je de domeinnaam nu verkoopt, is dat in principe een privé transactie. Ik ben het dus niet eens met je boekhouder.

 

In theorie kan de fiscus stellen dat je je onderneming niet hebt gestaakt, maar dat er sprake is van een slapende onderneming en dat de domeinnaam nog tot je ondernemingsvermogen behoort, maar de kans daarop acht ik klein.

 

Heb je je wel uitgeschreven bij de KvK, want dat kan wel eens doorslaggevend zijn?

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Jos30,

 

Je hebt 3 jaar geleden je onderneming beëindigd. Daarbij is de domeinnaam overgegaan naar je box 3 vermogen. Als je de domeinnaam nu verkoopt, is dat in principe een privé transactie. Ik ben het dus niet eens met je boekhouder.

 

In theorie kan de fiscus stellen dat je je onderneming niet hebt gestaakt, maar dat er sprake is van een slapende onderneming en dat de domeinnaam nog tot je ondernemingsvermogen behoort, maar de kans daarop acht ik klein.

 

Heb je je wel uitgeschreven bij de KvK, want dat kan wel eens doorslaggevend zijn?

 

Odeon

 

 

 

Ik denk er ook zo over. Wie heeft die registratie kosten betaald de afgelopen 3 jaar?

Link naar reactie
  • 0

Als je dat kunt bewijzen per jaar ::). Dan zie ik het zo:

Je hebt een privé Drager met daarin ( promotie, naamgeving, reclame en e-post). Wat erin zat is zonder waarde of verrekend in bedrijfsvoering of staking. De Drager nog steeds privé en is meer waard geworden. Proficiat :) .

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.