• 0

Domeinnaam met 1 letter verschil, mag je dit gebruiken?

Hoi,

 

Wat ik me afvroeg is of je een domeinnaam mag gebruiken in het volgende geval en wat gevolgen daarvan zouden kunnen zijn:

 

Voorbeeld:

 

Bedrijf a heeft de naam stereoset . nl geregistreerd in 2004. Nu staat er geen enkele website op. En er is ook geen merk of handelsnaam onder geregistreerd.

 

Nu is stereosets . nl vrij. Als je dit gaat gebruiken kun je dan in de problemen komen als de eigenaar van stereoset . nl opeens een site gaat beginnen en claimt dat hij al sinds 2004 ermee bezig is?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Juist, wat TwaBla al aangeeft: geen enkel punt om deze naam te registreren. Stereosets.nl is zo algemeen dat dit zeker geen claim op gaat leveren.

Trouwens, ik neem aan dat je de domeinnaam inmiddels geregistreerd hebt, want op dit moment is hij niet vrij?

 

Het is vast maar een voorbeeldje Rik :)

 

Bedankt voor de andtwoorden. Het was een voobeeld inderdaad.

 

Wat ik me dan wel afvraag is dat als ik de site zou beginnen, kan ik dan wel het merk etc. claimen; Mocht de eigenaar van de andere site dat zien en hetzelfde gaan doen, kan ik mezelf dan wel beschermen?

Link naar reactie
  • 0

Tja, zoals gezegd is iets als 'stereoset(s).nl' te generiek om als merk te kunnen registeren.

 

In feite denk ik dat het erom neer komt wie als eerste daadwerkelijk activiteiten onder die naam uitvoerde. Stel dat jij daar een webwinkel bouwt en die goed loopt, en de eigenaar van het andere domein vervolgens iets gaat ontwikkelen om mee te liften op jouw bekendheid (mensen die typfouten maken ofzo) dan kun je daar denk ik wel tegen optreden. Het is dan wel zaak dat je aannemelijk kunt maken dat de ander misbruik maakt van de verwarring of jouw bekendheid.

Link naar reactie
  • 0

Ook al is het een algemene benaming van een product, in dit geval is het belangrijk dat er nog geen handel op gedreven wordt.

Nu kun je namelijk nog niet mee liften op het mogelijke succes van een ander.

 

Zelf heb ik 2 jaar geleden een rechtszaak moeten aanspannen omdat iemand mijn naam gebruikte met 1 letter verschil, www.clubwear.nl is van mij, hij had clubswear.nl geregistreerd.

Het werd gezien als een onrechtmatige daad.

 

Ondanks het vonnis http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BI3871

bleef hij de website draaien en was het onderhands verkocht.

De rechter oordeelde dat het staken en gestaakt houden van een site ook betekend niet verkopen.....

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk even wie de eigenaar is van het eerstgenoemde domein. Wellicht zou je deze overkunnen kopen voor een klein prijsje aangezien het bedrijf er niets mee doet. Zo heb ik onlangs ook twee domeinnamen overgekocht.

 

via www.hosting2go.nl kan je de domeinnaam invullen en dan krijg je de registratienaam. Daarna even googlen. Anders kan je ook googlen op whois....

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf de eigenaar bent van een geregistreerd merk en iemand anders heeft jouw domein, dan is daarvoor een procedure om 'm terug te claimen. Voor een .com domein kan dat bij het WIPO, kost tussen de 1000 en 2000 dollar. Je moet alleen wel aantonen dat de ander 'm te kwader trouw heeft geregistreerd, dus om jouw dwars te zitten of om er geld mee te verdienen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.