• 0

Onterecht een incassobureau over (geleverde) zaken

Mijn vrouw heeft een zaak overgenomen (november 2010) waarbij ook de bestaande bedrijfvoorraad overgenomen kon worden. De afspraak was dat de oude eigenaar op de dag van de verkoop samen met mijn vrouw de te overnemen voedsel voorraad door zou nemen. Dit is nooit gebeurd.

Na de overname is de oude eigenaar nog een aantal keren langs geweest voor wat zaken en er is hem toen letterlijk meerdere malen verteld dat de voorraad niet overgenomen zal worden omdat de zaak een aantal weken zou worden gesloten ivm verbouwing wat dan ook heeft geresulteerd in een prachtige zaak.

Maar dat terzijde, toen de oude eigenaar dat vernam heeft hij nog geprobeerd om de voorraad retour te sturen naar de Sligro wat hem niet meer lukte omdat zijn rekening bij hen was opgeheven.

Uiteindelijk dreigde zijn vrouw met een incassobureau waar we zojuist een brief van hebben ontvangen. Hij heeft half november nog wel de drank voorraaad opgehaald maar de rest niet. De claim bedraagt 2414,36 vermeerderd met 357 buitengerechterlijke kosten.

Wij hebben daarintegen ook nog geld tegoed daar wij ten tijde van overname niet vrijelijk over het gehuurde konden beschikken. De bovenwoning van het pand was namelijk nog bewoont en deze huurster is na 1,5 maand pas verhuisd. Wij hebben deze huur nooit gezien. Verder stonden er in het koopcontract twee zaken waar een overname som voor betaald is welke niet van de oude eigenaar waren. Te noemen het servies en de pin automaat. Maar nu zitten wij dus met een incasso in de maag. Morgen gaan wij al wel een aangetekende brief sturen naar het incasso bureau maar we weten niet zo goed hoe te handelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou ze gewoon bellen en vragen naar de overeenkomst waarin staat dat jullie de spulen zouden overnemen en tegen welke waarden. En dan meteen aangeven dat je bezwaar maakt tegen de bijkomende kosten. Volgens mij is een herinnering altijd verplicht, waarbij er alleen administratie mogen worden berekend (maar dat wete ik niet zeker)

 

En dan zou ik zelf de man een brief schrijven waarin je aangeeft dat je nog geld van hem krijgt en dat hij 10 werkdagen heeft om dit te betalen en dat wanneer hij dit niet doet je een incassobureau inschakeld en dat alle bijkomende kosten dan voor zijn rekening zijn.

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

Duidelijk schriftelijk en aangetekend zijn vordering betwisten dus.

Zijn die goederen die hij jou nu in rekening brengt nog aanwezig?

Zo ja hem in die aangetekende brief ook sommeren om nu eindelijk die zooi eens op te halen en hem anders opslag kosten daarvoor in rekening brengen.

Link naar reactie
  • 0

Onlangs de brief aan het incassobureau 09-02-2011 waarin ik heb aangegeven niet te gaan betalen en aan heb gegeven het direct maar voor het kantongerecht te laten voorkomen hebben ze mij weer een brief gestuurt 03-03-2011. In mijn brief heb ik de volgende zin erin geplaatst.

 

Wij vertrouwen erop u met deze brief juist geïnformeerd te hebben. Indien ik binnen tien dagen na dagtekening van deze brief van u geen schriftelijk, gemotiveerd, antwoord heb ontvangen, dan neem ik aan dat u met mijn voorstelling van zaken akkoord gaat.

 

Ruim 3 weken later reageren ze nog eens. Tevens heb ik onderstaande alinea gebruikt.

 

Ik wijs u er verder op dat indien ik genoodzaakt word om verder met u over deze onterechte vordering te corresponderen ik gedwongen zal zijn om administratiekosten bij u in rekening te brengen. Deze kosten worden begroot op c.a. 20 euro per pagina (ex BTW) en dienen binnen 14 dagen na ontvangst van mijn factuur te worden betaald. Verzoeke bij correspondentie altijd ons referentie nummer te vermelden.

 

Zal ik ze een rekening sturen? of is dat ietwat kinderachtig?

 

Op alle feiten die ik aanbreng in mijn verweer geven ze aan dat dit niks met de voorraad te maken heeft en ze claimen dat het overleg tussen mijn vrouw en de verkopende partij niet heeft plaatsgevonden maar dat hij wel was geweest. Is niks van waar maar wat moet ik hiermee?

Link naar reactie
  • 0

Onlangs de brief aan het incassobureau 09-02-2011 waarin ik heb aangegeven niet te gaan betalen en aan heb gegeven het direct maar voor het kantongerecht te laten voorkomen hebben ze mij weer een brief gestuurt 03-03-2011. In mijn brief heb ik de volgende zin erin geplaatst.

 

Wij vertrouwen erop u met deze brief juist geïnformeerd te hebben. Indien ik binnen tien dagen na dagtekening van deze brief van u geen schriftelijk, gemotiveerd, antwoord heb ontvangen, dan neem ik aan dat u met mijn voorstelling van zaken akkoord gaat.

 

Ruim 3 weken later reageren ze nog eens. Tevens heb ik onderstaande alinea gebruikt.

 

Ik wijs u er verder op dat indien ik genoodzaakt word om verder met u over deze onterechte vordering te corresponderen ik gedwongen zal zijn om administratiekosten bij u in rekening te brengen. Deze kosten worden begroot op c.a. 20 euro per pagina (ex BTW) en dienen binnen 14 dagen na ontvangst van mijn factuur te worden betaald. Verzoeke bij correspondentie altijd ons referentie nummer te vermelden.

 

Zal ik ze een rekening sturen? of is dat ietwat kinderachtig?

 

 

Je wilt volgens mij niet meemaken dat je daar nog n's een keer over moet procederen (wat je IMHO niet gaan winnen omdat er geen basis (overeenkomst) is die de grondslag is voor jouw factuur), of dat je de moeite moet nemen om deze facturen uit jouw administratie te halen. Gewoon niet doen, ik had de opmerking in eerste instantie al niet in mijn correspondentie opgenomen als ik jou was.

 

 

Op alle feiten die ik aanbreng in mijn verweer geven ze aan dat dit niks met de voorraad te maken heeft en ze claimen dat het overleg tussen mijn vrouw en de verkopende partij niet heeft plaatsgevonden maar dat hij wel was geweest. Is niks van waar maar wat moet ik hiermee?

 

 

Ah ja, dit is een lastige. De meesten reageren als gestoken door een bij en halen er van alles bij. Helaas is het zo dat het incassobureau helemaal niets te maken heeft met jouw vordering op de vorige eigenaar en ze geven dan ook terecht aan dat het niets te doen heeft met het overnemen van de voorraad. Ze geven terecht aan dat het allemaal smoke and mirrors is en dat het er niet toe doet.

Je zou twee dingen moeten doen:

 

1. Bericht het incassobureau dat je de vordering betwist en vraag hen om aan te tonen op welke basis zij van mening zijn dat jij verplicht bent de vordering te betalen (getekende stukken!). Het zou mooi zijn als je van de Sligro (zijn zij nu jouw leverancier?) zwart op wit kunt krijgen dat de vorige eigenaar geprobeerd heeft zijn voorraad terug te sturen maar dat die niet meer geaccepteerd kon worden? Ik vraag mij trouwens af of het opheffen van de rekening nu voldoende reden is om een retourzending niet meer te accepteren, lijkt mij meer iets te maken te hebben met bederfelijke waar.

 

2. Stel de voormalige eigenaar apart (dus niet via het incassobureau, die zijn hier géén partij in) in gebreke. Als dit de eerste is dat je hem aanschrijft, geeft dan aan dat hij 21 dagen de tijd heeft om de vordering te voldoen, en als hij dat nalaat dat hij dan in gebreke gesteld wordt. Komt hier geen reactie binnen de termijn, geef de vordering dan uit handen aan een deurwaarder die ook incassotrajecten doet (werkt in mijn ervaring heel goed ;D). Deze kan je meteen goed adviseren over de haalbaarheid van je claim (jij en ik kunnen nu denken dat het appeltje eitje is, maar het dossier kan wel eens minder helder zijn dan dat je nu schetst). Voor dit adviestraject wordt mestel niets gerekend en geeft veel zekerheid.

 

En houd ons op de hoogte van je vorderingen!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

Het schrijven waarover je spreekt van de Sligro (ja ook onze klant en goed bevriend) wat kan ik hiermee aantonen / bewerkstelligen?

 

Ik heb het ook over een termijn in mijn brief aan het incassobureau gehad. Dat als ze binnen 10 dagen niet gereageerd zouden hebben ik de zaak als afgehandeld zou beschouwen. Ze hebben ruim 16 dagen later pas een antwoord gegeven. Kan ik hier ook nog iets mee?

 

Verder zal ik toch maar overgaan op het ingebreke stellen van de oude eigenaar. Ik heb hier geen zin in maar hij laat mij geen keus.

Link naar reactie
  • 0

Om nog terug te komen op je vraag wat het incassobureau nu als bewijsstuk (getekend) ziet is een passage uit de koopovereenkomst.

 

 

 

1.De aanwezige COURANTE bedrijfsvoorraad zal op de dag van de overdracht in overleg overgenomen worden tegen de faktuurprijs en zal door koper(s) op de dag van de overdracht worden voldaan aan verkoper(s)

 

a. dit overleg heeft nooit plaatsgevonden

b. er is meerdere malen aangegeven dat wij (nieuwe eigenaar)de voorraad niet over wil nemen.

c. dit weet de oude eigenaar want die heeft nog getracht goederen retour te sturen.

d. de voorraadlijst klopt ons inziens niet en is in detail tot een doosje tandenstokers toe ingediend.

 

Iemand hier nog reactie op?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.