Ga naar inhoud
Geplaatst:

annemiekerijke

dag

ik heb een vraag, ik heb wat topics doorgelezen, maar dat beantwoord net mijn vraag niet.

het gaat om het volgende. ik wil graag een donatie doen aan een goed doel.

ik had e 1.000,- in gedachten.

nu wilde ik het overmaken, uit prive, maar bedacht me, dat ik op de BV veel vermogen heb staan, en veel winst heb gemaakt in 2010 en ik vermoed ook nog wel in 2011.

en dan is dus de vraag: is het niet slimmer om het uit de BV te betalen. Het vermindert de winst, en daarmee hoef ik minder aan mezelf uit te keren als winst, en heb ik dus 52% voordeel (hoogste schijf). Klopt mijn redenering?

annemieke

Featured Replies

Geplaatst:

rick1993

Volgensmij wel.

Sterker nog, sommige giften zijn zelfs aftekbaar voor de vpb.

Zie dit topic of de elsevier belasting almanak 2011 8.12.

Geplaatst:

odeon

Hoi Annemieke,

Om voor giften-aftrek in aanmerking te komen moet het goed doel uiteraard aangemerkt zijn als ANBI (=Algemeen Nut Beogende Instelling).

Je kunt die € 1.000 op verschillende manieren ontrekken aan je BV:

- In de vorm van een salaris/tantieme. Dan kun je inderdaad tegen een heffing van 52% aanlopen in de inkomstenbelasting, maar het bedrag van € 1.000 is ook aftrekbaar in de BV, zodat de effectieve belastingdruk een stuk lager is. Het klinkt mij echter niet zakelijk in de oren om je salaris met € 1.000 te verhogen om een gift te kunnen doen. Denk ook aan de extra adminstratieve lasten.

- Uitkeren in de vorm van dividend. Dit kost slechts 25%. Wel moet je een dividend-aangifte doen.

- Lenen van de BV.

- Tenslotte kun je de gift ook, zoals de meeste mensen doen, uit je netto salaris betalen.

De gift is in de inkomstenbelasting, behoudens een drempel, aftrekbaar als persoonsgebonden aftrek. Je kunt de drempel omzeilen door de gift om te zetten in een lijfrente-contract, maar dan ben je wel verplicht om gedurende 5 jaar een bedrag te storten en moet je het één en ander notarieel vastleggen.

De meest eenvoudige manier is wellicht om de gift door de BV te laten betalen. Dit mag tot een bedrag van 10% van de winst, waarbij je een drempel van € 227 in acht moet nemen. Het fiscaal bespaarde bedrag kan dan wel lager uitvallen dan via de persoonsgebonden aftrek.

De drempel van € 227 en het plafond van 10% kun je mogelijk omzeilen door de gift te gieten in de vorm van zakelijke bedrijfskosten (denk bv aan sponsoring).

Odeon

Geplaatst:

annemiekerijke

• Auteur

veel dank, heel duidelijk zo!

annemieke

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.