Per 1 juni 2010 is de huur (winkelruimte) beeindigd. Er is helaas geen voorinspectie gehouden door de verhuurder, al is dit wel zo in de algemene bepalingen die bij het contract horen geregeld. Ik moest de sleutel maar gewoon inleveren bij de makelaar met als gevolg drie weken later een brief met allerlei "gebreken". Dit betreft dan ook zaken die bij oplevering al zo waren, dus daar teken ik bezwaar tegen aan en verhelp de resterende "gebreken". Bijna vier maanden later bedacht ik mij dat de bankgarantie nog vast staat. Ik verzoek dus om dit in orde te maken. Geen reaktie, dus nog een verzoek. Weer geen reaktie, dus nu aangegeven dat ik niet anders kan dan een incassoburo inschakelen als ze niet reageren. Weer geen reaktie: incassoburo ingeschakeld. Nu reageert de verhuurder dat het pand nog steeds niet naar behoren is opgeleverd, en ik krijg een brief waarin nu andere zaken staan vermeld dan in de eerste brief. er zijn dus nieuwe gebreken bij gekomen en dat betreft zaken als een plafondplaat die op de grond ligt en een plafondplaat waar een hoekje van 1 cm af is. Ik heb intussen wel activiteiten in het pand waargenomen, het staat immers te huur.
Ik heb de zaak laten rusten en nu komt de verhuurder, 9 maanden na het beeindigen van de huur met een "rekening" van allerlei kosten die gemaakt zouden zijn. Er zit echter al een andere huurder in het pand en die heeft er o.a. een compleet nieuw systeemplafond in laten zetten. De verhuurder komt dan ook niet verder dan het tonen van een offerte voor het repareen van deze "gebreken" een echte factuur waaruit blijkt dat het gerepareerd is ontbreekt: het is ook niet uitgevoerd, de nieuwe huurder heeft het meeste vernieuwd.
De tekst van de bankgarantie luidt (o.a.): "Tenzij verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n) vóór de hierna omschreven vervaldatum (latente) aanspraken op huurder schriftelijk bij ondergetekende heeft gedeponeerd, komt deze garantie te vervallen zes maanden na de datum waarop het gehuurde feitelijk is ontruimd en tevens de huurovereenkomst is beëindigd ‑ welke vervaldatum bindend door verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n) wordt vastgesteld ‑, of zoveel eerder als verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n), onder retournering van deze garantie, schriftelijk aan ondergetekende mededeelt dat verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n) uit hoofde van deze garantie niets meer van huurder en ondergetekende te vorderen heeft."
Wij hebben op basis hiervan de bewijsstukken mbt beeindiging van de huur naar de bank gestuurd (onze opzegbrief, en de bevestigingsbrief van de makelaar). Wellicht interpreteer ik het te veel van mijn kant uit bekeken, maar ik was van mening dat deze bankgarantie 6 maanden na beeindiging van de huur komt te vervallen, tenzij de verhuurder voordien een claim indient bij de bank. En dat had de verhuurder niet gedaan. De bank neemt echter contact op met de verhuurder en die meldt per brief (ongeveer 3 maanden na die termijn van 6 maanden na beeindiging huur) dat ze nog een claim heeft. Volgens de bank moeten zij de bankgarantie nu vasthouden?
Wat zie ik hier over het hoofd? Kan een verhuurder altijd maar claimen? Wat is de betekenis/waarde van de zes-maanden-termijn zoals hierboven beschreven?
de hoogte van de claim is ongeveer 1/5 van het bankgarantiebedrag.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
BUF
BUF
Per 1 juni 2010 is de huur (winkelruimte) beeindigd. Er is helaas geen voorinspectie gehouden door de verhuurder, al is dit wel zo in de algemene bepalingen die bij het contract horen geregeld. Ik moest de sleutel maar gewoon inleveren bij de makelaar met als gevolg drie weken later een brief met allerlei "gebreken". Dit betreft dan ook zaken die bij oplevering al zo waren, dus daar teken ik bezwaar tegen aan en verhelp de resterende "gebreken". Bijna vier maanden later bedacht ik mij dat de bankgarantie nog vast staat. Ik verzoek dus om dit in orde te maken. Geen reaktie, dus nog een verzoek. Weer geen reaktie, dus nu aangegeven dat ik niet anders kan dan een incassoburo inschakelen als ze niet reageren. Weer geen reaktie: incassoburo ingeschakeld. Nu reageert de verhuurder dat het pand nog steeds niet naar behoren is opgeleverd, en ik krijg een brief waarin nu andere zaken staan vermeld dan in de eerste brief. er zijn dus nieuwe gebreken bij gekomen en dat betreft zaken als een plafondplaat die op de grond ligt en een plafondplaat waar een hoekje van 1 cm af is. Ik heb intussen wel activiteiten in het pand waargenomen, het staat immers te huur.
Ik heb de zaak laten rusten en nu komt de verhuurder, 9 maanden na het beeindigen van de huur met een "rekening" van allerlei kosten die gemaakt zouden zijn. Er zit echter al een andere huurder in het pand en die heeft er o.a. een compleet nieuw systeemplafond in laten zetten. De verhuurder komt dan ook niet verder dan het tonen van een offerte voor het repareen van deze "gebreken" een echte factuur waaruit blijkt dat het gerepareerd is ontbreekt: het is ook niet uitgevoerd, de nieuwe huurder heeft het meeste vernieuwd.
De tekst van de bankgarantie luidt (o.a.): "Tenzij verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n) vóór de hierna omschreven vervaldatum (latente) aanspraken op huurder schriftelijk bij ondergetekende heeft gedeponeerd, komt deze garantie te vervallen zes maanden na de datum waarop het gehuurde feitelijk is ontruimd en tevens de huurovereenkomst is beëindigd ‑ welke vervaldatum bindend door verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n) wordt vastgesteld ‑, of zoveel eerder als verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n), onder retournering van deze garantie, schriftelijk aan ondergetekende mededeelt dat verhuurder of zijn rechtverkrijgende(n) uit hoofde van deze garantie niets meer van huurder en ondergetekende te vorderen heeft."
Wij hebben op basis hiervan de bewijsstukken mbt beeindiging van de huur naar de bank gestuurd (onze opzegbrief, en de bevestigingsbrief van de makelaar). Wellicht interpreteer ik het te veel van mijn kant uit bekeken, maar ik was van mening dat deze bankgarantie 6 maanden na beeindiging van de huur komt te vervallen, tenzij de verhuurder voordien een claim indient bij de bank. En dat had de verhuurder niet gedaan. De bank neemt echter contact op met de verhuurder en die meldt per brief (ongeveer 3 maanden na die termijn van 6 maanden na beeindiging huur) dat ze nog een claim heeft. Volgens de bank moeten zij de bankgarantie nu vasthouden?
Wat zie ik hier over het hoofd? Kan een verhuurder altijd maar claimen? Wat is de betekenis/waarde van de zes-maanden-termijn zoals hierboven beschreven?
de hoogte van de claim is ongeveer 1/5 van het bankgarantiebedrag.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30976-bankgarantie-automatisch-vervallen-6-maanden-na-be%C3%ABindigen-huur/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag